Jag har fått in vatten runt murstocken
Vattenskada på innerdel av murstock med synliga fuktfläckar på puts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenskada på innertak med mörk fläck vid murstock där vatten runnit ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Våt fläck på innertak vid murstock med synliga droppspår och träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle väl själv gissa på att det kommer in mellan tegel och puts på 1,3 bilden men på bild 2 har det runnit utanpå puts och ner till innertak och blivit fläck där.
För lite mer än 1 år sedan ungefär hade det runnit utanpå puts och ner i innertak. Va uppe på taket och bytte fogen mellan tegel och plåten samt plockade bort pannor och tätade lite mellan plåten och sponten. inte varit några problem tills det började blåsa igår. va uppe efter stormen förra veckan och då var det torrt.
 
kommer troligtvis in mellan skorstensbeslaget och pannorna, antagligen har du inget underbeslag runt skorstenen och då är det lätt hänt att det kommer in vatten när det blåser mycket
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Du är inte ensam. Jag fick slita ut isoleringen på vinden i helgen själv då det såg ut såhär. Nu är den helt genomblöta skorstenen klädd i plåt och värmepumpen har börjat få på växel 3-4 när det är runt nollan istället för 1ans växel.

Vattenskadad vind med blottlagd isolering och skål för att samla upp vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slagregn som det var nu blottar problem direkt. Jag själv har lite mer att sanera pga oförsiktig isolering.
 
Frågan e om det är värt att prata med försäkringsbolaget. Hade tydligen tilläggsförsäkring som täcker takläckage.
Men vad täcker den tro? Vad kan det kosta att få en plåtslagare att klä om?
 
Mellan 5-10,000 brukar väl vara standard med huva, under- och överbeslag och det som krävs. Jag betalade runt 8-9 tror jag.
 
För mig hamnade det strax över 10k efter rot. Jag har dock en rejäl skorsten och fick det gjort inom en vecka.

Försäkringsbolaget skickar ju ut någon för att bedöma eventuella följdskador. Kan vara vettigt, jag fick lite annat kollat på vinden med. Vi hittade även lite brunröta på sponten på ett ställe så det var bra att vi kollade. Vissa bolag bjuder på besiktningen och andra fakturerar vad jag har förstått. LF är bra att ha att göra med i Jönköping iallafall.
 
Fast skorstenen torkar väl? Eller regnar det konstant?
 
Det har ju regnat ganska konstant de senaste veckorna, ja det torkar men nu var den så blöt att det verkade rinna igenom de stående fogarna och ner in på vinden.

Ska väl sägas att den inte används till annat än köksfläkt och nån paxfläkt i källaren. Därmed får den ingen värme av kamin eller panna som hjälper den hålla sig torr.

Huset byggdes ursprungligen med tanken att ha kakelugnar i alla rum men fick under byggtiden ändå centralvärme. Därför är skorstenen en aning överdimensionerad för 110 kvm plus källare.
 
Kolla även murfogarna i teglet. Hade samma bekymmer för några veckor sedan, tätade skortensplåten med fogmassa där jag trodde att det kunde tränga in vatten, men det hjälpte inte. Upp igen på taket och fick se att det var några sprickor i murfogarna i skorstenen så jag blandade till en näve bruk och lagade i. Nu är det tätt. Vatten trängde troligen in i fogarna och ner bakom skorstensplåten..
 
S Stefan1972 skrev:
Fast skorstenen torkar väl? Eller regnar det konstant?
Vet inte om du varit i Sverige senaste året men ja visst uppehåll mellan regnen förekommer men väldigt sällsynt
 
Ö öringen skrev:
Kolla även murfogarna i teglet. Hade samma bekymmer för några veckor sedan, tätade skortensplåten med fogmassa där jag trodde att det kunde tränga in vatten, men det hjälpte inte. Upp igen på taket och fick se att det var några sprickor i murfogarna i skorstenen så jag blandade till en näve bruk och lagade i. Nu är det tätt. Vatten trängde
troligen in i fogarna och ner bakom skorstensplåten..
De låter som något att kolla upp. Bytte fogen förra året mellan plåt och skorsten
 
C Crayo skrev:
De låter som något att kolla upp. Bytte fogen förra året mellan plåt och skorsten
Hos oss rann det genom fogen. Till och med. Då vi inte eldar i skorstenen blev inplåtning bästa alternativet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.