Hej.
Jag undrar ifall ett tegelhus går ner i värde ifall man målar teglet?

Sen undrar jag oxå ifall det går ner i värde om man väljer att sätta panel på huset? Så att det blir panel och inte är tegel längre?

Med vänlig hälsning.
 
I min värld går det ner/blir mer svårsålt med målat tegel men inte med ny fräsch panel, dvs om det passar huset och blir stilrent.
 
Målar du ett tegelhus kan jag inte svara på om värdet går ner. Men personligen hade jag ansett det är värt mindre.

Om du sätter panel över teglet så sänker du troligen värdet med en rejäl slant.

Varför vill du göra ett underhållsfritt hus underhållskrävande?
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
Niklasloow Niklasloow skrev:
Målar du ett tegelhus kan jag inte svara på om värdet går ner. Men personligen hade jag ansett det är värt mindre.

Om du sätter panel över teglet så sänker du troligen värdet med en rejäl slant.

Varför vill du göra ett underhållsfritt hus underhållskrävande?
Jag skulle nog vilja påstå exakt motsatsen, att för de flesta så går estetik före mycket annat så ett prydligt trähus står högre i värde hos de flesta potentiella köparna än ett tegelhus, men det är vad jag tror. Oavsett så ska du väl utgå från att det är du som bor där och göra det som du trivs bäst med, får inte tänka för mycket på eftermarknaden.
 
BirgitS
Sen kan det ju variera beroende på ort så man kan ju alltid fråga några mäklare hur de värderar huset med olika fasader.
 
M maverik skrev:
Jag skulle nog vilja påstå exakt motsatsen, att för de flesta så går estetik före mycket annat så ett prydligt trähus står högre i värde hos de flesta potentiella köparna än ett tegelhus, men det är vad jag tror. Oavsett så ska du väl utgå från att det är du som bor där och göra det som du trivs bäst med, får inte tänka för mycket på eftermarknaden.
M maverik skrev:
Jag skulle nog vilja påstå exakt motsatsen, att för de flesta så går estetik före mycket annat så ett prydligt trähus står högre i värde hos de flesta potentiella köparna än ett tegelhus, men det är vad jag tror. Oavsett så ska du väl utgå från att det är du som bor där och göra det som du trivs bäst med, får inte tänka för mycket på eftermarknaden.
Här visar det tydligt att smaken är som baken, delad. Personligen är min favorit fasadtyp rött tegel. Så tror det är svårt att säga att panel höjer värdet för det är mer estetiskt tilltalande.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
G
M maverik skrev:
Jag skulle nog vilja påstå exakt motsatsen, att för de flesta så går estetik före mycket annat så ett prydligt trähus står högre i värde hos de flesta potentiella köparna än ett tegelhus, men det är vad jag tror. Oavsett så ska du väl utgå från att det är du som bor där och göra det som du trivs bäst med, får inte tänka för mycket på eftermarknaden.
Tvärtom för mig, jag värdesätter nog tegel/mextegel högre än träpaneler upp till skortstenen.
 
I min bok sänker träpanel värdet med summan av alla ommålningar av panelen kommande säg 50 år. I runda slängar 100 000 kr.

Om du bygger nytt kostar tegel mer än trä. Jag tycker det är bakvänt att byta ut dyrare men underhållsfritt mot underhålkskrävande sim du dessutom får betala mycket för när panelen ska upp.
 
  • Gilla
Fel av Åke
  • Laddar…
Tänker du renovera och sälja eller varför funderar du på små skillnader i värdet?
 
Kan inte förstå varför du skulle vilja sätta panel - det känns onödigt på en tegelfasad. Många tegelfasader som är skräpiga tjänar på en rengöring. Att måla dem - i min värld - skapar plötsligt ett nytt underhållsbehov som inte finns. Jag brukar rekommendera husköpare som funderar på det att tänka både en och två gånger. Men som svar på frågan : vid en försäljning kommer en ommålad tegelfasad vara mer värd än båda de andra alternativen eftersom den ser fräschare ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.