Jag har räknat ut driftskostnaderna till ca 3000-3500 kr/mån när det är i drift, småhus på ca 80 m².

Vilka kostnader kan jag ta bort under tiden huset inte används?

Om vedeldning är den huvudsakliga värmekällan, vilken typ av underhållsvärme borde jag välja?
 
Som värmekälla skulle jag rekommendera en luft-luft-värmepump.
Vår pump, vilken är enda värmekällan i vårt året-runthus, är igång endast 1/10 till 31/3 och drar då ca 1200 kWh för hela vinterhalvåret. Men då har vi ju uppvärmt till 20°C.

Vad det hela kostar beror ju på vad man har för nät- och energipriser,
och du behöver ju bara värma till 10°C.
Men sedan har du väl försäkring, fastighetsskatt, sophämtning, väghållning, VA kostnader och annat också...
 
PS
Var i vårt avlånga land ligger huset?
 
A
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Som värmekälla skulle jag rekommendera en luft-luft-värmepump.
Vår pump, vilken är enda värmekällan i vårt året-runthus, är igång endast 1/10 till 31/3 och drar då ca 1200 kWh för hela vinterhalvåret. Men då har vi ju uppvärmt till 20°C.

Vad det hela kostar beror ju på vad man har för nät- och energipriser,
och du behöver ju bara värma till 10°C.
Men sedan har du väl försäkring, fastighetsskatt, sophämtning, väghållning, VA kostnader och annat också...
Värmer du verkligen upp hela huset till 20grader med 260w/timme i snitt? låter otroligt lite,liten stuga?
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Värmer du verkligen upp hela huset till 20grader med 260w/timme i snitt? låter otroligt lite,liten stuga?
272 W blir det väl. Och det räcker att skriva så. W/timme blir liksom samma sak. Sen är det ju en luft luft värmepump så det är köpt elenergi som är 272W i snitt. Tillförd värmeenergi blir nog nästan x3 i snitt. Således 824W. Men jag håller med om att det låter väldigt lite.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Hur stor är elförbrukningen idag? Och hur stor är vedförbrukningen? Luftvärmepump har en lägre driftkostnad än direktel. Men den är inte riktigt lika driftsäker. Om du lämnar huset tomt med en luftvärmepump som underhållsvärme kan det vara bra att ha ett par element också som är ställda på en mycket lägre temperatur. Dessa drar ingenting när luftvärmepumpen fungerar. Men de tar vid när luftvärmepumpen stannar. Det händer inte varje år. Men ibland kan det hända flera gånger på en vinter.
 
A
V vectrex skrev:
272 W blir det väl. Och det räcker att skriva så. W/timme blir liksom samma sak. Sen är det ju en luft luft värmepump så det är köpt elenergi som är 272W i snitt. Tillförd värmeenergi blir nog nästan x3 i snitt. Således 824W. Men jag håller med om att det låter väldigt lite.
Tur att det finns autocorrect på forumet:D
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
Du kommer ju att ha ett antal fasta avgifter som, i mitt tycke, är högre än vad man tror. Elabbonemang 5- 7000 kr/år. Sophämtning/vatten 2- 4000 kr/år, försäkring 3- 5 000 kr/år, fastighetavgift upp till ca 7 000 kr/år. Så jag skulle uppskatta från ca 20 000 per år om det är kallställt och sen uppåt beroende på energibehov.
 
Handyman 1 skrev:
Värmer du verkligen upp hela huset till 20grader med 260w/timme i snitt? låter otroligt lite,liten stuga?
Tja, vårt hus har 108 m2 BOA, är byggt 2010, och är rätt välisolerat.
En och annan kvällsbrasa blir det så klart, men säkert inte fler än två i veckan.
 
Redigerat:
Och litet ventilationsflöde påverkar ju såklart också.
 
A
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Tja, vårt hus har 108 m2 BOA, är byggt 2010, och är rätt välisolerat.
En och annan kvällsbrasa blir det så klart, men säkert inte fler än två i veckan.
Ok,så pumpen var inte enda värmekällan ;)
ändå otroligt låg förbrukning,bara att gratulera :D
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Och litet ventilationsflöde påverkar ju såklart också.
Självklart skall man inte ventilera mer än nödvändigt.
Och eftersom vi bara är två personer i hushållet har vi dragit ner den injusterade ventilationen om 160 m3/h till hälften, 80 m3/h.
Vi har ett reglage där man kan reglera ventilationen till 0,5 1,0 eller 2,0 ggr injusterat värde.
Och ingen besökare har reagerat på att luften har varit dålig eller luktat apa.
Och tvätt, som vi hänger i tvättstugan, torkar på ett nafs. (Har ingen torktumlare)
 
Kostnaden blir i princip samma när det är oanvänt som om du använder det om du normalt eldar när du är där. Jag har själv ett extra hus som står tomt i perioder. Jag kör idag elpatron i boningshuset och luft-luft i uthuset, har grundvärme runt 10c när jag inte är där. Eldar när jag är där. Drar runt 20kwh per dygn okt-april. Men alla abonnemang etc äter nästan upp dessa i sammanhanget kostnader, så skillnaden om jag är där eller ej är liten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.