Vattenradiatorerna behöver inte sitta på något speciellt sätt förutom att man inte vänder dom uppochner, det är bara att skruva upp dom och koppla in rören, drar man nytt gör man 2 rör system.

Men placeringen är det bra att ha t.ex. under fönster för att motverka kallras och det är där de största värmeförlusterna är.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Drog du ur hela kabeln? Eller klipptes det av vid centralen?

Har själv funderat på en "fuling". Elementet som är i toan går på vanlig 230v.
Vore perfect för el-uttag.
Får idag ladda upp tandborstar, rakapparat osv i köket vilket är ju lagom kul:rolleyes:

Men frågan är ändå lite vad som är lagligt.
Är dock inte våtuttrymme så dvs ingen dusch. Dessutom finns ju jordfelsbrytare till hela huset.

Sedan resten av sladdarna har jag ingen nytta till. Kanske koppla om vissa säkringar i skåpet. Då bla en 10A idag kör ventilation, kökets uttag och belysning. Går för det mesta bra men säkringen går hårt då tex micro o kaffekokare går ej köra samtidigt. Dammsugare går ej köra i kökets uttag osv.

Sen det här med huvudsäkringarna där ute. En går ju till nästan allt medans dom 2 andra verkar inte ha så många uppgifter.
Det finns IP säkrade eluttag för detta så absolut görbart. Jag har ett extra eluttag vid strömbrytaren för belysningen på några ställen
 
kisumisu
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vattenradiatorerna behöver inte sitta på något speciellt sätt förutom att man inte vänder dom uppochner, det är bara att skruva upp dom och koppla in rören, drar man nytt gör man 2 rör system.

Men placeringen är det bra att ha t.ex. under fönster för att motverka kallras och det är där de största värmeförlusterna är.
Ok. Jo är säkert gamla saker. Dem gamla systemen gick ju även på mycket tjockare rör när det ej fanns cirkulationspump.

I det förra huset var det just gamnalt antikt system. Men som fungerade betydligt bättre än värmen i det här huset :crysmile:

Säkert just kallras vi får idag.
Har ju bara 4-5 element överhuvudtaget igång resten värms med bakugn och golvvärme.

Golvvärmen blir till en viss del kvar , tyvärr. Hade velat göra allt till vattenburet. Men det får väl vara kvar i dagsläget. Inte sugen på riva golv i bastu och dusch som är 9år gammalt :thinking:
Men får bli vattenburen element och vattenburen handdukstork som sköter huvudvärmen även där.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Drog du ur hela kabeln? Eller klipptes det av vid centralen?

Har själv funderat på en "fuling". Elementet som är i toan går på vanlig 230v.
Vore perfect för el-uttag.
Får idag ladda upp tandborstar, rakapparat osv i köket vilket är ju lagom kul:rolleyes:

Men frågan är ändå lite vad som är lagligt.
Är dock inte våtuttrymme så dvs ingen dusch. Dessutom finns ju jordfelsbrytare till hela huset.

Sedan resten av sladdarna har jag ingen nytta till. Kanske koppla om vissa säkringar i skåpet. Då bla en 10A idag kör ventilation, kökets uttag och belysning. Går för det mesta bra men säkringen går hårt då tex micro o kaffekokare går ej köra samtidigt. Dammsugare går ej köra i kökets uttag osv.

Sen det här med huvudsäkringarna där ute. En går ju till nästan allt medans dom 2 andra verkar inte ha så många uppgifter.
Tänk då på att färgerna inte är vad du tror dom är om huset är gammalt ... elementen har ev. Ingen NOLLA och då får du 400v i vanligt uttag ... att riva i centralen får du ej göra själv ... gör som föregående talare om du vill återanvända till vägguttag så är det ipklass44 som gäller
 
kisumisu
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Tänk då på att färgerna inte är vad du tror dom är om huset är gammalt ... elementen har ev. Ingen NOLLA och då får du 400v i vanligt uttag ... att riva i centralen får du ej göra själv ... gör som föregående talare om du vill återanvända till vägguttag så är det ipklass44 som gäller
Japp. Gammalt är ju en definitationsfråga. Är från 80 talet. Men sedan är det ju som sagt draget lite hipp som happ.

Är ju just det som lustigt. Vissa ställen får högspänning utan nolla (fast kabeln har nolla färgen blå) medans andra är "normal" spänning.

Vore kanske smartast dra om all el...men blir ytterligare kostnad :thinking:

Mycket medveten att man får inte göra vissa saker även om jag har lite grundkunskaper ändå i el betydligt mer kunskaper än med vatten iaf :crysmile:
 
kisumisu
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det finns IP säkrade eluttag för detta så absolut görbart. Jag har ett extra eluttag vid strömbrytaren för belysningen på några ställen
Oj missade ditt inlägg om det här.

Jodå och dessa uttag är oftast en stor bristvara i svenska hem!

Fick det en gång förklarat att det är säkerhetstänk som gått i överdrift.
Frågade en elnisse ;)

Här är det så bra att EU tog in mer gemensamma regler. Blev även mer krav på säkerhet tex jordfelsbrytare.

Hursomhelst jag frågade denna elnisse att vad menar dom med säkerhetstänk.
Jag menar det är väl säkrare ha tvättmaskin med vanlig stickpropp i badrummet?!
I Finland är det en standard, få som gör egna kopplingar då uttaget redan finns där och mycket enkelt byta ut maskinen för vemsomhelst oavsett elkunskap!!!!

Står tom i många uttag "maskinen får ej köras och stickproppen skall vara urdragen när någon duschar" I Sverige har vi ju maskinerna konstant fastkopplade.....

En annan grej är dessa uttag utomhus. Sett otaliga rent livsfarliga kopplingar. Finns inget uttag utomhus jamen då drar man skarvsladd inifrån kanske tom från ojordat uttag till tex julbelysning, motorvärmare mm....

Riktigt säkerhetstänk (y):thinking:

Men fortfarande hänger vissa gamla regler och relik kvar. Själv tycker jag just elen är mycket smartare i bla Finland. Blir dyrare installera men alla uttag och kablar tål minst 16A.

Däremot när det kommer till VVS så gillar jag våra svenska system mer. I Finland har dom helt idiotiska duschar....plus deras Oras kranar är inte alls samma fina kvalitet som FM Mattson och Mora.
 
Redigerat:
Vet inte mer än att det finns ett IP klassat inlägg till Schneider exxact
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
kisumisu
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vet inte mer än att det finns ett IP klassat inlägg till Schneider exxact
Ok...får kolla upp ;)
Borde väl bara gå fimpa lådan för värmen och skruva dit en utomhusuttag?

Genomskinlig elcentral med etiketter och ingående kablar på en vägg, damm och spindelnät syns inne i lådan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För övrigt så fick jag i en rolig manic...Ikeas energimätare. Tyvärr säljer dom inte dessa nå mer. Men men....ser nu förbrukningen i hela huset.

Digital energimätare från IKEA som visar aktuell energianvändning på 9995W med historiska värden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den pendlar lite fram o tillbaka...är nere i 1000....2000....5000....
 
Redigerat:
kisumisu
Ni som har konverterat eller överhuvudtaget tagit bergvärme.

Hur har själva installationen gått till?

Jag har ju tagit via en lokal rörmokare.
Men känns som man får fixa till allt själv. Läser på nätet om att det så smidigt att ett företag som fixar alla kontakterna.
Helt okej i sig för mig om man sparar pengar på de viset att jag fixar.

Haft markeringsbolag här som markerat elledningar osv, mycket bra företag och bra kommunikation!

Men är just nu lite dålig kommunikation med dem som ska komma borra.
Kan ju inte ta hursomhelst ledig från jobbet, jag förstår att man själv behöver ej vara hemma. Men jag har ett sådant jobb att jag sover hemma på dagarna för jobbar natt.

Med dålig kommunikation menar jag att dem ringer ej mig, svarar ej på sms osv...förstår till en viss del att förseningar kan komma och att man hinner inte prata i telefon, men tycker man åtminstone borde kunna informera kunden via sms eller mail hur det ser ut. Fick bara ett sms att installation kommer denna vecka. Roligt om man hade tagit 1 vecka ledigt från jobbet i onödan....

Har dom någon köldgräns? Förstår om de har det, är -20 här nu.

Hade ni andra så att dom sedan ringde er dagen innan eller kom helt huxflux och började borra??

Eller är det bara här i norrland det är så?
Var ju lite så med fibern, plötsligt står en grävare och gräver på tomten....fast Telenor hade sagt att kunden måste vara hemma osv när det utförs. Var rena turen jag var hemma och vaknade för dem had dessutom tänkt dra den helt fel. Dem drog den fel hos grannen som fick halva tomten förstörd i onödan....
 
Redigerat:
Jag har inte bergvärme men jordvärme och det är ju nästan samma... anlitade en grävare som grävde ner slangen och konverterade till vattenburen golvvärme själv och köpte en pump och anlitade sen en rörmockare som kopplade ihop pumpen med slangen och golvvärmesystemet :) Dom flesta rörmockare jag anlitat har varit svåra att få tag på inte svarat i telefon och dylikt...
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
kisumisu
PeterHog PeterHog skrev:
Dom flesta rörmockare jag anlitat har varit svåra att få tag på inte svarat i telefon och dylikt...
Okej så det är då helt vanligt.
Man förstår ju det på det sättet att dem har ju inget kontorsjobb. Men tycker ändå att man borde ha tid någon gång tex skriva ett enkelt sms ;-)

Min rörmokare svarar dock i telefon, om inte ringer upp mig och är trevliga, men är ju inte dem som utför själva borrandet.
 
Jag fråga fler och ett av kraven var tiden .. ex. Klart 24dec någon tacka ja andra nej .. innan första spadtaget så ville jag veta när dom skulle borra och när det var klart inne ... Jag tog den som kändes bäst och den var ej billigast ...
 
M
kisumisu kisumisu skrev:
Ok intressant. Finns en blandare under och sedan har jag 2 kranar som jag ej vet när dom bytta. En traditionell 70-80 tal som man vrider och en Ikea i toaletten som förra ägaren satt dit för 10år sedan.

Ska också säga att beredaren läcker vatten ur skvalleröret.
Var faktiskt hos svägerskan för två dagar sedan och felsökte låg temp på varmvattnet. Hittade en blandare i garaget där varm och kallvatten var påvridet, men det satt en gardenaslang inkopplat så inget vatten spolade.

visade sig att det då tjuvade kallvatten via blandaren och vidare till varmvattensröret till resten av huset.

stängde kranarna på blandaren och helt plötsligt var det 55C i övriga kranar igen :)
 
kisumisu
M Marcussjogren skrev:
Var faktiskt hos svägerskan för två dagar sedan och felsökte låg temp på varmvattnet. Hittade en blandare i garaget där varm och kallvatten var påvridet, men det satt en gardenaslang inkopplat så inget vatten spolade.

visade sig att det då tjuvade kallvatten via blandaren och vidare till varmvattensröret till resten av huset.

stängde kranarna på blandaren och helt plötsligt var det 55C i övriga kranar igen :)
Ok det var lätt åtgärdat fel då ;)

Ska bli intressant se om bergvärmepumpen har någon monitor som börjar indikera fel.

Har försökt felsöka men blir inte bättre fast man utesluter vissa kranar.
Tror det är nåt som felar i själva beredaren.

Jag kan ha fel, men tror det är att någon värme element lagt av.
Är ju ändå 20år gammal beredare.
 
kisumisu
Nu börjar det närma sig med installation av bergvärmen. Borrat och klart, väntar med spänning :cool:

Nu kom det bara en liten fråga som jag tänkte ställa här först innan jag börjar ringa försäkringsbolag etc och fråga.

När man byter värmesystem, måste det anmälas någonstans? :thinking:
Kommunen hämtade man ju tillstånd till att borra och det finns ju dokumenterat.

Men hur är det när man konverterar direkt el till vattenburet?
Måste försäkringsbolaget veta det? Kommer dom få information automatiskt?
Blir det dyrare hemförsäkring i o med risken för vattenskada ökar, då de blir mer vattenrör? :thinking:

Många frågor, men som kanske kunnigt folk här kan svara på :strong:
Vill som sagt inte betala nåt i onödan (som ju f bolag oftast börjar direkt sälja), samtidigt vill jag inte stå utan ersättning ifall något skulle hända.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.