Grunden till utbyggnaden är 10cm längre och 10cm bredare, se bild hur utbyggnad hamnar. Gör detta något konstruktionsmässigt?
 
  • Handritad skiss av en utbyggnadsgrund på rutat papper där grunden är markerad 10cm större än utbyggnaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Laszlo Toth
Kontakta gärna din handläggare för bygglovet så de är uppdaterade, om du har otur så kan det vara så att det inte godtas som en lite avvikelse.
 
  • Gilla
Hanna-Ina
  • Laddar…
Spelar väl ingen större roll så länge man ser till att vatten inte kan komma in där. Typ plåta in eller tätskikt.
 
  • Gilla
Hanna-Ina
  • Laddar…
F
Hanna-Ina Hanna-Ina skrev:
Grunden till utbyggnaden är 10cm längre och 10cm bredare, se bild hur utbyggnad hamnar. Gör detta något konstruktionsmässigt?
vilken bild? Det blir ju en helvetes köldbrygga och ett högpotentiellt ställe för fuktinträngning om du tänker sätta väggen där det var tänkt från början. Normalt brukar man ju hänga ut syllen lite över kanten av den anledningen.
 
om bjälklaget ska vila på grunden kanske det inte finns så mycket annliggningsyta kvar om grundens väggar är utflyttade? Eller är det en betongplatta?
 
Saknar bilden men ser väl inget problem med det egentligen. Hela mitt hus är byggt så (60-tals elementhus) Grundmuren/källarväggen slutar 5-6cm utanför fasaden hela vägen runt. Viktigt är väl att avsluta på ett sätt som gör att vatten inte tränger in. På mitt hus sitter det en plåt, ett droppbleck, som går upp bakom fasaden, går ut över grunden och avslutas med en nedvikt kant
 
  • Gilla
Hanna-Ina
  • Laddar…
Beror väll på vad som står i bygglovet! (Ska det grävas ner så spelar ju detta inte heller någon roll)
Konstruktionsmässigt nej, då antar jag att väggarna inte saknar stöd 10 cm inåt
 
S Stuff skrev:
Saknar bilden men ser väl inget problem med det egentligen. Hela mitt hus är byggt så (60-tals elementhus) Grundmuren/källarväggen slutar 5-6cm utanför fasaden hela vägen runt. Viktigt är väl att avsluta på ett sätt som gör att vatten inte tränger in. På mitt hus sitter det en plåt, ett droppbleck, som går upp bakom fasaden, går ut över grunden och avslutas med en nedvikt kant
Tack för svar! Jag vet att de ska lägga något där just av anledning att vatten inte ska tränga in. Det är i källarplan så det ska grävas igen.
 
P para skrev:
om bjälklaget ska vila på grunden kanske det inte finns så mycket annliggningsyta kvar om grundens väggar är utflyttade? Eller är det en betongplatta?
Ja gjuten betongplatta. Men som jag förstår det ligger det en 20 cm bred betongränna utmed hela plattan som kanske borde vara den bärande delen?
 
Hanna-Ina Hanna-Ina skrev:
Ja gjuten betongplatta. Men som jag förstår det ligger det en 20 cm bred betongränna utmed hela plattan som kanske borde vara den bärande delen?
Det är troligen en kantbalk runtom, ja. Har man byggt plattan efter storlek på utbyggnaden så spelar det nog ingen roll, då har man tagit höjd för det. Men eftersom den blivit större har man ju troligen ändrat storlek på utbyggnad i efterhand och då kan det vara så illa att lasterna tas upp fel i kantbalken. Går dock inte att säga utan några ritningar.

Såg också att du gjort två trådar. Försök få dem hopslagna för enkelhetens skull.
 
T topmount skrev:
Beror väll på vad som står i bygglovet! (Ska det grävas ner så spelar ju detta inte heller någon roll)
Konstruktionsmässigt nej, då antar jag att väggarna inte saknar stöd 10 cm inåt
Den är för stor enligt bygglovet. Men de verkar inte vara några problem utifrån den aspekten.
Ja det blir 5cm på vardera kortsida och 10cm på långsidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.