Hej,
Har knackat bort det gamla kaklet och ska sätta upp nytt i köket. Vad är bäst att använda för att fylla i de gropar som blev till när jag tog bort kaklet, spackel eller husfix? Behöver man lägga primer också?
 
Husfix eller liknande produkt, Om du me spackel menar "vanligt" spackel, så glöm det det krymper för mycket om du har djupa skador.

Man skall alltid lägga primer innan man lägger på kakelfix (om materialet suger, och det gör både pappret i gipsskivorna och spackel/husfix). Det som händer om man inte har primer är att vattnet sugs upp av underlaget istället för att få kakelfixet att "brinna". Då får man ett skikt av kaklefix just mot väggen som inte har härdat ordentligt, och plattorna kommer att släppa.
 
hempularen skrev:
Husfix eller liknande produkt, Om du me spackel menar "vanligt" spackel, så glöm det det krymper för mycket om du har djupa skador.

Man skall alltid lägga primer innan man lägger på kakelfix (om materialet suger, och det gör både pappret i gipsskivorna och spackel/husfix). Det som händer om man inte har primer är att vattnet sugs upp av underlaget istället för att få kakelfixet att "brinna". Då får man ett skikt av kaklefix just mot väggen som inte har härdat ordentligt, och plattorna kommer att släppa.
Det går väl även bra att dra över ett lager tak/vägg-färg som primer över gips/spackel/puts.
Rent teoretiskt borde det ge ung. samma effekt som primer - dvs förhindra fukten från att tränga in för snabbt samt samtidigt "mätta" något med fukten från färgen (om man inte väntar ett halvår med att kakla :D)

Vi har kört vanlig vit väggfärg över puts och spackel.
Bakom gipsen kör vi primer + väggfärg (lika bra att ta det med när man ändå målade).
Gipset har ju lite större sugpotential pga sin tjocklek.

Har inte satt kakel ännu bara men läste på något forum att det skulle gå lika bra (har även läst att tapetklister skall fungera fint men låter som om det kanske inte är lika bra då tapetklister löses upp relativt lätt av vatten - tex om man ångar tapeter tänkte jag)

Ang husfix.
Jag körde första laddnigen med husfix rapid (snabbtorkande) och det blev hårt som sten - gick knappt att slipa.
Andra laddningen blev "std husfix" och var lite lättare att slippa men det är inte på långa vägar lika lättslipat som spackel så tänk på att dra det jämnt från början så slipper du massa sliparbete.
Husifx sjunker dessutom inte (nämnvärt) så som spackel gör förutsatt att man följer blandiningsförhållandena.

Boogie - funkar väggfärg lika bra som primer? - man
 
Hej.

Jag tar upp denna gamla tråd istället för att skapa en ny. Vi ska kakla om köket och undrar över spackel för groparna som uppstod när vi rev det befintliga. Jag ser ovan att spackel inte är att rekomendera då det krymper. Dock har vi inte så djupa gropar så det borde väl gå.

Vi har köpt kakel lim istället för vanligt bruk då vi vill slippa blanda själva. Är det samma sak med kakel lim att det sugs upp av spacklet? Bör vi lägga primer även då vi använder kakel lim?
 
Det står nog på burken... Ang. kakel på färg, så sitter ju inte kaklet bättre fast än det "grepp" färgen under har. Dvs flagar färgen så lossnar kaklet...Jag hade hållt mig till primer. (En annan femma om man ska upp med tapeter, men de är ju inte riktigt lika tunga...)
 
  • Gilla
Marxista
  • Laddar…
Man ska aldrig ha vanligt spackel under kakel. Det är för svagt, och kaklet riskerar att släppa.
 
Hakar på med mitt fall:

Jag har OSB-skiva och 6 mm gips skruvad på det. Är det nödvändigt att spackla skruvskallarna eller kan man bara köra med fix?

Är primer ett nödvändigt krav?
 
Du behöver inte spackla skruvskallarna.

Det går egentligen bra att sätta direkt på gipset, men tillverkarna brukar vilja att man primar innan för säkerhets skull. Tror inte många plattsättare bryr sig om att göra det.
 
Tackar! Det visade sig också att väggen buktade inåt rätt bra i mitten, något tips för att släta ut? Vi ska ställa kakel 30x60 cm på högkant så jag är väl inne på att fuska lite med bågen och inte bry mig så mycket vid det...?
 
jon_h skrev:
Man ska aldrig ha vanligt spackel under kakel. Det är för svagt, och kaklet riskerar att släppa.
Vad ska man ha då om nu spackel inte är att rekommendera? Eller ska man helt enkelt inte spackla skarvarna mellan gipsskivorna och i stället låta kakelfixet fylla ut där?
 
T
Spackla ut med kakelfixet och låt torka ett dygn. Kör sedan på som vanligt.

Fast i ditt fall med skarvarna mellan gipsskivorna så är det bara att tuta och köra direkt.
 
Man kan köra med kakelfix som tank skriver, eller med ett cement- eller gipsbaserat spackel. Men skivskarvar behöver mycket riktigt inte spacklas normalt.
 
jon_h skrev:
Man kan köra med kakelfix som tank skriver, eller med ett cement- eller gipsbaserat spackel. Men skivskarvar behöver mycket riktigt inte spacklas normalt.
Då fungerar gipsbruk eller?
Jag använder normalt gipsbruk när det är större grejor. Lärde mig det av en målare. Torkar på typ 10 minuter så man behöver inte vänta något längre på att det skall torka utan kan direkt jobba vidare.

Gipsbruk. Samma som man som liten gjorde gipsfigurer med.
Vill man att det skall torka snabbt använder man ljummet/varmt vatten. Vill man det skall torka långsammare så blandar man i lite husfix.
 
Hej sann jag har tagit bort mitt kakel och lagt våtrumspackel istället för husfix. Funkar det eller måste jag igen slipa bort alla väggarna?
Är tacksam om nån har bra lösning ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.