Hejsan!

Planerar att få IHC installerat vid den stora elomdragningen som är högst aktuell. Samtidigt så tänkte jag dra FTX-ventilation i huset, när väggarna ändå måste öppnas. Nu undrar jag om det är någon som kan tipsa om det finns några värmeåtervinningsaggregat som fungerar väl ihop med IHC?
Alla "intelligenta" sådana jag har hittat har egna paneler för att styra anläggningen. Det skulle väl vara trevligt att kunna koppla ihop anläggningarna, eller hur! :D
 
Hur intelligent behöver det vara? Jag satte ett enkelt veckour på vår FTX.
 
Det har jag inte riktigt tänkt på, men läste nånstanns att det kan vara bra att kunna reglera trycket i huset. Undertrycket man normalt sett har i FTX-hus, kan dra in rök, om man t.ex. eldar med öppen spis. Vet inte om det är ett problem. Erfarenheter om detta?

Sedan tänkte jag att det kunde vara bra med ett inte-hemma-läge, där man drar ner på ventilationen för att spara på värmen ännu mer, när man är borta.
Skulle ju vara kul om samma knapp släckte alla lampor mm också. :)
 
Jag skulle inte säga att det är något problem vid eldning. Vi kör normalt på lägsta hastigheten och varvar upp på morgnarna, vid morgonduschen ungefär. Däremot brukar jag akta mig för att köra köksfläkten fullt då jag skall tända :)

Far vi bort längre tider så får den stå i manuellt läge på ettan. Vi har helt enkelt två lägen: Klocka/manuell. I manuella läget så har vi ett vred med fyra lägen. I klockläget växlar den själv mellan 1/4. Enkelt och okomplicerat och inget som kan krångla :)
 
Detta var ett intresant ämne som jag forskat lite i tidigare utan större resultat...

Har själv planer på att installera FTX som styrs med IHC.

Har funderat på ett HERU75. Snackade med "min" elektriker" och han sa att det inte skulle vara några större problem att bygga en "box" för att styra Herun med IHC.

Jag hade tänkte mig att styra på tid, och med "gå hemifrån.knappen", men att styra trycket blir nog knepigare...

/Jonas
 
Vad skulle denna box innehålla? hur fungerar själva styrningen? Är det nån slags reglering av spänningen via nån dimmer eller hur går det till egentligen?
 
Att styra "trycket " huset kan vara rätt svårt då du måste kunna reglera hastigheten på båda fläktarna helt steglöst.
Sedan är det lilla undertryck du har med rätt injusterad FTX rätt så litet, räcker enkelt att bara öppna ett fönster för att eliminera undertrycket.

Vissa aggregat tillverkare t.ex. Flexivent (tror att även Swegon har det till vissa aggregat) har små kretskort för DUC-styrning (Data UnderCentral), där man kan byta mellan olika hastigheter på fläktarna och stänga och på värmebatteri.

Att kunna styra mycket mer än det känns rätt onödigt, tycker jag då.
 
zaxter skrev:
Vad skulle denna box innehålla? hur fungerar själva styrningen? Är det nån slags reglering av spänningen via nån dimmer eller hur går det till egentligen?

Det finns ett kopplingsschema att hämta på Herus hemsida, där man kan klura ut hur det fungerar.

/Jonas
 
Ok! Så om röken börjar komma in så är apparaten felinställd med andra ord? För mycket undertryck? Och skulle det svida i ögat, så är det bara att öppna fönstret :D

Såg att all info fanns på Herus hemsida. Verkar vara en trevlig rackare den där 75:an. Det enda jag saknar, är möjligheten att kunna koppla in eftervärme från vattenburna systemet. Fast det kanske inte behövs överhuvudtaget.
 
USV hade ett kit för hemmapulare för strax under 40'. Då ingår allt med rör etc för 2 plan. Dom gör en CAD-ritning och så kommer någon och pekar hur man ska göra i upp till 4 timmar.

Man borde väl komma bra under det om man skaffar prylarna själv. Det finns väl en risk att man räknar fel nånstanns, men det mesta går väl att ordna i efterhand. (Zax = optimist). Tänkte köra med Uponors plaströr, och deras beskrivning för hur man ska dimensionera systemet.

Har några problem som jag inte riktigt lyckats lösa. Huset är på ett plan med källare och kallvind. Tänkte placera aggregatet i källaren (pannrummet), men har inte lyckats lösa hur rören för till- och frånluften ska gå. Ska båda upp genom vardagsrummet och vinden upp till taket? Eller kan jag ta tilluften via källarväggen, och bara skicka ut frånluften via taket?
 
:)

Det är ju min gamla tråd...

Gamla synder som kommer till ytan...
 
hahaha... där ser man! ;D
 
Hejsan!

Har själv tankar på att integrera mitt FTX system med IHC systemet. Jag blev rekommenderad ett Flexit S4R aggregat (som hittills har fungerat utmärkt). Till detta aggregat finns följande tillbehör:
http://www.flexivent.se/download/tillbehor/manual_sp_425_ddc.pdf

Som jag har förstått det, skall det inte vara några problem att koppla in IHC systemet direkt på detta kort då det jobbar med 24v och potentialfria kontakter.

Funktioner som man kan styra via SP 425 DDC är bland annat:
- höja och sänka tilluftstemperaturen (justera börbärdet upp eller ner)
- ändra hastighet på fläkterna (välja mellan de tre förinställda lägena)
- slå på och av eftervärmeelemenet

Min tanke var att kunna reducera farten på fläktarna när man inte var hemma och om det var under ett visst antal grader ute (samt även stänga av eftervärmen). Det problem som jag har stött på är att hitta en temperaturgivare i vettigt pris som jobbar med potentialfri utgång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.