Skall bygga utebastu i stugan.
Hur fixa golvlutning då jag vill ha golvbrunn ? Är ju inte lagligt att låta vattnet bara rinna genom golvet.
Vill ta hand om BDT vattnet.Grubblar på detta, annars inga problem att bygga själva bastun med vedeldning.
 
Vilken typ av undergolv och ytskikt ska du ha? Kommer du skvätta mycket vatten vid varje bad?
 
wildeside
N Northsun skrev:
Skall bygga utebastu i stugan.
Hur fixa golvlutning då jag vill ha golvbrunn ? Är ju inte lagligt att låta vattnet bara rinna genom golvet.
Vill ta hand om BDT vattnet.Grubblar på detta, annars inga problem att bygga själva bastun med vedeldning.
Har du BDT i bastun? jag har bad och dusch i relaxrummet.
 
Vet inte riktigt vad som är bäst.
Om spånskiva + matta passar, hur få lutning. Kanske kan man flytspackla en lutning ?
 
Har inte vatten i bastun, måste ta med hink, men vattnet måste ju renas enligt lag.
 
Lutning inte viktigt i en bastu, jag skulle inte ens sätta in en golvbrunn, överkurs om du frågar mig. Torka upp överblivet vatten med en handduk om det blir mycket, annars dunstar/torkar det ju bort.
 
N Northsun skrev:
Har inte vatten i bastun, måste ta med hink, men vattnet måste ju renas enligt lag.
undrar hur många som gör det...............torde finnas flera tusen därute som inte gör nå speciellt och har aldrig gjort.
 
wildeside
N Northsun skrev:
Har inte vatten i bastun, måste ta med hink, men vattnet måste ju renas enligt lag.
Nä det måste inte renas om det inte är BDT vatten, jag duschar iaf både innan och efter jag bastar.
Vattnet jag kastar på stenen och/eller sköljer mig med räknas inte som BDT vatten.
Har inte hört någon som renar vatten som används i utomhusdusch eller som man sköljer över sig när det är varmt.
Har du inget vattenutkast i bastun kan ingen kräva att du måste ha golvbrunn.
 
Enda anledningen till golvbrunn i bastun är för att underlätta städning eller om du vill ta in ventilation den vägen, inte behöver du oroa dig för att vattnet skulle va förorenat.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
N Northsun skrev:
Är ju inte lagligt att låta vattnet bara rinna genom golvet.
Vadå lagligt?
 
Jag har en spygattgolvbrunn i min bastu som leder till en annan golvbrunn i tvättstugan. Enda gången det hamnar vatten i den golvbrunnen är då golvbrunnen i tvättstugan torkat ut och jag häller i vatten själv (eftersom golvbrunnen i tvättstugan ligger svåråtkomligt till).
 
Kanske jag håller på med överkurs. På landet finns ju tusentals bastun och har inga problem. Utanför min bastu sprider storlantbruket tiotusetals liter koskit och urin, men vi får inte ens pissa utanför stugan. Ibland undrar man om lagstiftarna är kloka.
Tack för fina kommentarer.QUOTE="Jonatan79, post: 3580665, member: 153013"]Lutning inte viktigt i en bastu, jag skulle inte ens sätta in en golvbrunn, överkurs om du frågar mig. Torka upp överblivet vatten med en handduk om det blir mycket, annars dunstar/torkar det ju bort.[/QUOTE]
S Stefan1972 skrev:
undrar hur många som gör det...............torde finnas flera tusen därute som inte gör nå speciellt och har aldrig gjort.
 
Vadå olagligt? Vad är det för olagligt vatten du skulle få inne i bastun? Trodde du menade duschen utanför bastun?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Vadå olagligt? Vad är det för olagligt vatten du skulle få inne i bastun? Trodde du menade duschen utanför bastun?
Jag tänker på BDT vatten (gråvatten) om du tvättar något t.e.x i bastun.
Tvättmedel m.m
 
ja alltså rent juridiskt så kanske ts har rätt men jag skulle vilja se den som driver ett sådant ärende..........Dylika former av bastu har ju funnits i tusen år typ och slabba med vatten har man alltid gjort och jag tror ingen tänker nå speciellt på var det vattnet tar vägen. Inte tror jag det torkas upp och hälls undan i godkända system iallafall.........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.