Vi har en "disponentbostad" från slutet av 1800-talet. Huset byggdes för att ge direktören till såverket en ståndsmässig bostad. Under 70-talet genomgick huset en stor renovering. Bland annat kastade man ut alla kakelugnar, sänkte tak, bytte foder och lister samt la parketgolv i "fin rummen". Vi håller nu på att restaurera huset till dess forna glans, men det tar tid och kostar pengar. Vissa rum är ganska "ok" och kommer just nu bara "snyggas till". I dessa rum ligger i dag en typisk 70-tals stavparkett i ek.

Men vad gör man åt parketten? Den är sliten, missfärgad och ful. Tanken är att om ett par år riva ur parketten för att sedan lägga golvvärme och nytt ytskickt. Men tills dess vill vi göra en sanbb fix. Jag skulle utan för mycket jobb eller kostnad vilja snygga till den men vet inte riktigt hur. Samtidigt vill jag göra den så den känns lite gamaldax.

Någon som har en idé så motaes den tacksamt.
 
Ska den ut snart skulle jag inte bry mig, men om ni tycker att det är värt det så är det väl att slipa om och ytbehandla igen som gäller. Slipade svärfars golv för någon vecka sedan, det blev en väldig skillnad. Ett normalstort rum är gjort på några timmar och det är varken dyrt eller särskilt svårt. Hyr en slip bara. Ytbehandling, hårdvax, olja eller lack?

//Micke
 
Vi har fiskbensmönstrad ekparkett i vårt vardagsrum...inlagd på 50-talet. Massiv med andra ord. Vi bestämde oss för att behålla den även om den inte är korrekt till huset som är från slutet av 1800-talet. men det är ett fint golv och dyrt och svårt att lägga så vi ville ha kvar det.

När vi flyttade in var det dock i extremt dåligt skick. Lacken var nästan bortsliten och det var fullt med fuktfläckar. Vi slipade det (tog en kväll för ca 20 m2) och oljade sedan. Golvet blev så snyggt. Det känns varmt och lent att gå på och färgen blir mycket mörkare och mer mättad. Ett klart lyft för hela rummet.
 
Sopie!
Jag hade väll en liten förhoppning om att jag skulle slippa slipa. Hade hoppats att någon skulle ha en "magisk trollformel" fixade som allt. :-[
Jaja, när ni oljade hade ni pigmenterad olja, natur olja eller hård vax olja?

Är det någon som använt hårdvax olja? Ä den svår arbetad?
 
Lessen men nåt sånt bra tips har jag inte... :)

Vi använde golvolja från Färgriket. Inget pigment utan bara naturell. Det behövdes inte mer eftersom eken mörknade mycket i sig. Ska ta en bild och lägga in till dig. På Färgrikets hemsida finns så du kan testa olika golvmaterial och olika oljor i en sorts simulator. Då ser man ungefär hur resultatet blir med eller utan pigment etc. Man får oxå veta hur mycket som beräknas gå åt. Smart och stämmer faktiskt bra.
 
Spännande att få se!

Ska titta på hemsidan!
 
Här är iallafall en bild. Något otydlig men man ser oslipat. slipat och sen oljat en gång. det är enorm skillnad på färgen framförallt ju men även känslan.
 
  • parkettgolv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har sett såpade parketter som varit kanonsnygga, men det förutsätter såklart slipning....
Om jag hade varit i er sits hade jag nog inte lagt ned så mycket arbete. Tror att jag skulle ha målat golvet, utan annan underbehandling än målartvätt. Om ni ändå ska riva ut golvet om några år så kanske det inte gör så mycket om inte vidhäftningen blir 100%?
Men det var bara en liten tanke....
 
Jag har varit inne på att måla, men jag vet inte vilken färg, eller snaare kulör. Jag är rädd att om man målar så blir det så "dött". Målar man ett plankgolv så är det ju alltig lite springor mallan plankorna, vilket ger lite "liv""rörelse" till golvet. Men ett parkettgolv som målas blir väll bara platt? Någon som målat och kan visa foto på det??

Fast jag måste säga att Sofiphis golv blev jätte snygga! Med ett sådant resultat kanske golven kan ligga ett par år extra....

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.