Det är bra tryck i min FV, här tar jag ut hela 80 kW kontinuerligt när jag fyller poolen med 40ºC varmvatten det tar bara 1 timme för 2 m³.
Kallvatten in var på 8ºC
Vilket blev 74 kWh för 72 öre/kWh

Energimätare visar 80 kW med texten "SVM", kablar och installationsdetaljer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Bad Guy
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Förs, har du vridit den Max åt höger mot + som man stänger en kran? För att öka utgående temperatur.

Jag har själv bytt min ventil då den pajade och det kom kokande vatten ur kranen.
En ny ventil kostar c:a 4500:- och den betalar hemförsäkringen (Länsförsäkringar) - minus självrisken! Då jag bytte den själv så blev det inget åldersavdrag.
Fjärrvärmeverket har en försäkring via TryggHansa som försäkrar kundens självrisk!
Bytet kostade mig 0:- kronor!!!

Jag har samma värmeväxlare från Danfoss/Redan.
Ok, intressant. Eon har ju dyra avtal på service så jag skulle bli mycket förvånad om det tog något ansvar.
Jag har provat att vrida åt alla håll. Just nu står den på max och då blir det riktigt varmt vid lågt flöde.
 
L Leif i Skåne skrev:
Det är bra tryck i min FV, här tar jag ut hela 80 kW kontinuerligt när jag fyller poolen med 40ºC varmvatten det tar bara 1 timme för 2 m³.
Kallvatten in var på 8ºC
Vilket blev 74 kWh för 72 öre/kWh

[bild]
Oj. Jag har lyckats få ut 42kW som mest nu efter knackanden med hammaren. Men det räcker ändå inte. Jag har dock dålig temp in från nätet, typ 70-75 grader, kanske det spelar in lite.
 
J jonaserik skrev:
Med fjärrvärme kan VV ALDRIG t slut , du ska kunna öppna en VV-kran och åka på semester i 14 dagar och ha VV när du kommer hem. Troligtvis så är det VV-ventilen som inte öppnar som den ska, i FJV-centraler så brukar det vara en termisk ventil som får info från en bulb som sitter instucken i utgående VV-rör med ett smalt rör mellan ventil och bulb När du spolar VV, prova med att knacka lite häftigt på röret under ventilen ( ha den på max ) med en hammare, det tål den, i bland kan dom kärva och släpper, vem står för FJV-centralens service/underhåll
.
Jag provade med hammaren ordentligt nu och vred samtidigt. Fick faktiskt upp den från 35kW till 40-45kW. Flödet låg 600l/h för FJV, betydligt högre än igår.
Tempen in på FJV kanske är låg 73 grader bara. Det lär ju påverka. Vad brukar den ligga på?
 
B Bad Guy skrev:
Oj. Jag har lyckats få ut 42kW som mest nu efter knackanden med hammaren. Men det räcker ändå inte. Jag har dock dålig temp in från nätet, typ 70-75 grader, kanske det spelar in lite.
Det låter litet jag har aldrig varit under 86º på sommaren och på vintern med -10-15º kan fjärrvärmen vara på 110ºC idag med 6º grader plus ute är det 90º
 
L Leif i Skåne skrev:
Bad Guys bild är på en äldre version av Redan växlaren utan termostat regelering med dykrör.
 
  • Termostatventil och rörkopplingar i ett värmesystem, med synliga ledningar och ventildelar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser den ut i verkligheten. Manualen är en äldre?!
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det låter litet jag har aldrig varit under 86º på sommaren och på vintern med -10-15º kan fjärrvärmen vara på 110ºC idag med 6º grader plus ute är det 90º
Ok, ja jag har misstänkt det länge. Eon snålar väl in.
 
L Leif i Skåne skrev:
Det låter litet jag har aldrig varit under 86º på sommaren och på vintern med -10-15º kan fjärrvärmen vara på 110ºC idag med 6º grader plus ute är det 90º
Vad kan du komma upp i för flöde på fjärrvärmen. Jag har som mest kommit upp i 600l/h
 
Jag gissar att fjärrvärmecentralen tillhör leverantören?
Anläggningsgivare kan vara lite dumma. Om man inte har pasta i mellan kan de ge fel värde och reglercentralen får fel styrsignaler.
En del vatten kan orsaka beläggning i växlaren.
Om man spolar fullt varmvatten kolla så att den reglerar fullt.

60 grader inkommande låter oerhört lågt? Har du inget egen typ utetempgivare du kan tejpa på?
 
Kolla med ditt försäkringsbolag, tipset kom från min rörmokare, att det ingår i hemförsäkringen och att FV bolaget försäkrat alla kunders självrisk. Lätt att byta, det kom med nya gummipackningar.
 
Ungefär såhär ser en REG (utan dykrörstermostat) ut invändigt.
Den blanka pinnen mitt i bild är en spindel som när en bälg indikerar att det tas vatten på tappsidan (till vänster) ska förmedla rörelse till en kolv att öppna FV vatten på primärsidan (till höger).
Mycket som kan gå trögt (eller läcka) i den konstruktionen.
Invändiga delar av en REG ventil upplagda på bord, inklusive spiralfjäder och blank spindel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bad Guy
  • Laddar…
B Bad Guy skrev:
Vad kan du komma upp i för flöde på fjärrvärmen. Jag har som mest kommit upp i 600l/h
Jag har varit uppe i 1100 liter/timme!
 
  • Gilla
Bad Guy
  • Laddar…
Börja med att kontrollera alla filter, särskilt dom på fjärrvärme sidan då du tycks ha dåligt flöde!
Det är rätt vanligt att det blir glödskal i FV-rör om man komplettera i nätet.
Filtren med maskvidd 0,5, 0,6 benämns F1, F2, F3, F4.
FV filtret för inkommande sitt längst ner till vänster och kan vara igensatta, likaså filtret före värmeventilen kan vara igensatta.
Spola lite varmvatten samtidigt som du stänger långsamt på inkommande FV när det kommer bara kallvatten så har du kylt ner hela anläggningen (mycket trevligare att mecka med kalla rör o filter) stäng även FV-returen samt inkommande Kallvatten.
Nu kan du lossa filtren och rengör alla filter.
Glöm inte att motionerar alla ventiler innan man öppnar filter så man är säker på dom funkar och inte sitter skit i kulventilen. Du har även två extra ventiler troligen utanför huset som tillhör serviceledningen från e-on.
Lycka till
Leif i Skåne
 
Redigerat:
  • Gilla
Bad Guy
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Börja med att kontrollera alla filter, särskilt dom på fjärrvärme sidan då du tycks ha dåligt flöde!
Det är rätt vanligt att det blir glödskal i FV-rör om man komplettera i nätet.
Filtren med maskvidd 0,5, 0,6 benämns F1, F2, F3, F4.
FV filtret för inkommande sitt längst ner till vänster och kan vara igensatta, likaså filtret före värmeventilen kan vara igensatta.
Spola lite varmvatten samtidigt som du stänger långsamt på inkommande FV när det kommer bara kallvatten så har du kylt ner hela anläggningen (mycket trevligare att mecka med kalla rör o filter) stäng även FV-returen samt inkommande Kallvatten.
Nu kan du lossa filtren och rengör alla filter.
Glöm inte att motionerar alla ventiler innan man öppnar filter så man är säker på dom funkar och inte sitter skit i kulventilen. Du har även två extra ventiler troligen utanför huset som tillhör serviceledningen från e-on.
Lycka till
Leif i Skåne
Hej Leif, Jag har försökt spola ur dessa flera ggr. Det sitter ingen skit på fjärrvärmesidan iaf. På värmekretsen sitter ett filter men det får jag inte ur hur myckt jag än sliter i det.Det måste ha rostat fast längst in. Massor med svart o delvis ksitigt vatten forsade ut. Troligen kommer det från expensionskärlet. Sen försökte jag lufta både golvvärmeslinga högst upp i huset samt i pumpen men ingen luft kom ut. Manometern verkar gett upp för den visar heller knappt ngn skillnad när trycket föll eller när jag fyllde på vatten. Vet inte hur jag får ur luften faktiskt. Men till ursprungfrågan. Nu kommer jag max upp i 32kW när jag spolar varmvatten. Flödet var ca 550l/min och delta T ca 47 men då är inte fjv vattnet in mer än ca 70gr C. Jag har varit i kontakt med Eon och de ringde upp men var inte särskilt hjälpsamma. Det känns ju spontant som jag inte få mer värme ur systemet. Öppnar jag en kran till ökar inte effekten ut utan vattnet blir bara ljummet. Då återstår väl bara 2 saker. Strul i blandnings delen (REG?) eller för dåligt med flöde från fjärrvärmeleverantören. Till saken hör att vi haft problem från dag 1 men då var det inte lika tydligt. Nu är det så att man inte kan få det så varmt som man vill alltid. Tex vid disk. Att duscha en person brukar gå bra tills någon mer spolar någonstans och man får det lite obehagligt (effektivt att stoppa duschande ungdomar om man är positivt lagd).
Om jag försöker skruvar på blandventilen (REG) så blir det ingen skillnad i temp på varmvattnet som jag uppskattar till 40-45gr. Varmare går det inte få och idag får jag inte ut mer än 25kW. Hur man säkerställa om det är fjärrvärmen som är för klen/igensatt (långa rör på 25mm i diameter in till vårt hus på ca 50m) eller om det är REG ventilen. Kan maxa värmen och se om det totala effekten ökar kanske?
Sagt o gjort (känns som jag diskutterar med mig själv) så maxade jag värmen o satte börvärdet på 40 grC. Då fick jag ut ca 10,5kW och när jag sen startar en varmvattenkran så får jag ut 25kW ytterligare till 35,5kW. Mao känns det som det är REG ventilen som är boven. Håller ni med? Kan man renovera denna eller ska man byta ut. (troligen redan kass vid leverns om ni frågar mig). Känns dock som 25kW är ganska mycket och de vattenvärmare man ser i Thailand är ju bara på nån kW?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.