Del av ett rum med traditionell takmålning och dekorativa lister, visar tecken på åldring och sprickbildning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Vi har renoverat/renoverar en fjällstuga från 60-talet och ett bostadshus från slutet av 1800-talet sedan 20 år tillbaka. Helt okunniga om asbest annat än i ertenit och kring kakelplattor (inga datorer, mobiltelefoner eller internet i hemmet på den tiden så vi var lyckligt ovetande om mycket).
Nu fanns det heller inget vatten eller värmesystem i någon av byggnaderna och ingen el i fjällstugan så den delen har vi klarat oss ifrån gällande asbest. 1800-tals huset var relativt orört. Gamla tak och golvplankor samt spegeldörrar kvar, lera på de flesta väggar. Det var endast målat eller tapetserat på ytskikten, något rum med tretex under.
På skorstenar och runt kaminer har vi rivit och slipat utan betänkligheter i 1800-tals huset (till viss del hjälpt av murare) I fjällstugan har vi rivit hela inner och yttertaket och bytt ut järnröret till en kamin. Nåväl, detta arbete har pågått från och till i flera år... Jag hade landat i att vi kan ha klarat oss ganska bra från asbest när jag började läsa på detta i somras. Det var möjligen murstockar i gamla huset ( men de byggdes nog innan asbest i murbruk), någon elcentral (fanns lite obrukbara elledningar i gamla huset) och kanske i fjällstugan i takisoleringen där jag trodde att det bara var mineralull (vilket det kanske också var eftersom det var tomt runt skorstensröret enligt min man...)
MEN...är nyss medlem här och hamnade på en tråd om asbest i målarfärg. Och färg har vi slipat massor! Tak och väggar!
I huset har vi efter lång tids renoveringsvila fortfarande de flesta dörrar kvar att måla. De har ju blivit ommålade i omgångar från slutet av 1800-talet till nu. Är det verkligen så att man inte ska putsa på färg innan man målar om man inte tagit asbestprov? Det blir massa prover...olika färger på olika sidor på dörrarna...Jag har tidigare inte använt annat än ” engångsmask” och ofta men inte alltid med dammsugare på i ena handen. Trodde verkligen det var helt ok. Inte ”spärrat” av omgivningen...
Hur gör ni andra?

Vi har ännu inte tagit hand om fasaden på det gamla huset. Det är klassiskt putsat, grovt med släta partier vid gavlar, runt fönster och midja. Ser ut att var glest nät och halm under. Den har börjat rasa ner. Finns det risk för asbest även i den? Här känns det mer rimligt att skicka in prov i sådana fall.

Vi har också en takmålning på papp som börjar ge med sig i ett av rummen. Hålig och buktar. Den sätter karaktär på huset och jag skulle gärna laga den. Är det möjligt? Tips?

Tack till alla som tar sig tid att läsa och svara!
 
Färg med asbest har väl bara använts som brandskydd? Och då framförallt på stålkonstruktioner.
Rätta mig om jag har fel...
 
C
I USA har de ju problem med sina "Popcorn ceilings" (https://en.wikipedia.org/wiki/Popcorn_ceiling).
Har också funderat lite på om det förekommer här i europa, men inte hittat så mycket (inte letat så mycket heller om man skall vara ärlig).
 
Magnus E K
useless useless skrev:
Färg med asbest har väl bara använts som brandskydd? Och då framförallt på stålkonstruktioner.
Rätta mig om jag har fel...
Även för att göra färg "droppfri". Ingen aning om dock i hur stor utsträckning det användes.

Gammal vit färg kan ju innehålla bly också...
 
C
C CMOR skrev:
Vi har också en takmålning på papp som börjar ge med sig i ett av rummen. Hålig och buktar. Den sätter karaktär på huset och jag skulle gärna laga den. Är det möjligt? Tips?
Självklart är det möjligt, och den är nog dessutom extremt "bevaransvärd". Men när det gäller sådant skulle jag definitivt konsultera en expert, dvs. en konservator. Kolla med t.ex. länsstyrelsen.
 
C cpalm skrev:
Självklart är det möjligt, och den är nog dessutom extremt "bevaransvärd". Men när det gäller sådant skulle jag definitivt konsultera en expert, dvs. en konservator. Kolla med t.ex. länsstyrelsen.
useless useless skrev:
Färg med asbest har väl bara använts som brandskydd? Och då framförallt på stålkonstruktioner.
Rätta mig om jag har fel...
Tack så mycket för svar hittills!
Jag ska kontakta länstyrelsen om takmålningen.
Jag har också läst, men bara här i en källa, att färgen gjordes droppfri med asbest. Men eftersom jag inte hittar det någon annanstans funderar jag på hur stor risken är? Gjort är gjort, men för det som är kvar. Hur gör målare i äldre hus?
Vad tror ni om putsen på huset? Borde jag skicka in för asbestanalys? Användes asbest så och då och i vilken utsträckning isf? Den ligger lite här och där söndervittrad runt huset...
 
Ett 100+ år gammalt hus utan moderna tillägg lär nog ur asbest synvinkel vara bland de mest säkra byggnaderna att riva i. Jag skulle inte vara ett dugg orolig. Men där man kring 60-talet limmat plastmatta, satt upp kakel, dragit värmerör skulle jag vara försiktig.

Gammal färg och tapeter kan innehålla bly, arsenik och annat som färgämnen. Skrapa och måla tex dörrar utomhus, munskydd, dammsug med bra byggdamsugare med filter, vädra... Så gör jag och känner mig inte speciellt orolig... Är mer rädd för de yttersta moderna plastlagren på färgen...
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Tack för svar! Skönt att läsa att vi troligt inte stött på asbest åtminstone i det stora huset. Dörrarna går ju att haka av så jag väntar någon månad och gör jobbet utomhus för ev bly eller arsenik.
Då är det också dags att ta tag i putsen. Vad tror ni, bör den skickas på asbestanalys? Den har börjat vittra sönder på några ställen.
Om man anlitar en firma för jobbet är det då de som ansvarar för sådant?
 
C CMOR skrev:
Tack för svar! Skönt att läsa att vi troligt inte stött på asbest åtminstone i det stora huset. Dörrarna går ju att haka av så jag väntar någon månad och gör jobbet utomhus för ev bly eller arsenik.
Då är det också dags att ta tag i putsen. Vad tror ni, bör den skickas på asbestanalys? Den har börjat vittra sönder på några ställen.
Om man anlitar en firma för jobbet är det då de som ansvarar för sådant?
På 1800-talshuset är det troligen kalkputs. Helt safe. Se bara till att fortsätta med kalkputs. Är det bara småskador så går det laga själv. Putsa om ett helt hus är tydligen svindyrt. Ofta kan putsen vara lite bom och ha lite skador men tar man tag i det så tror jag i många fall det går att få det att stoppa flera decennier till med eget arbete. En firma vill nog göra om allt för att garantera resultat...
 
Tack för svar igen! Huset byggdes på 1880-talet men av utförandet att döma sattes nog putsen på i början av 1900-talet. Tyvärr inte bara småskador så vi måste nog anlita en firma eller sätta träpanel. Har förstått det som att man isf sätter panelen över putsen. Men man ändrar verkligen karaktären på huset så det känns inte riktigt bra med panel. Men det är en kostnadsfråga.
 
C CMOR skrev:
Tack för svar igen! Huset byggdes på 1880-talet men av utförandet att döma sattes nog putsen på i början av 1900-talet. Tyvärr inte bara småskador så vi måste nog anlita en firma eller sätta träpanel. Har förstått det som att man isf sätter panelen över putsen. Men man ändrar verkligen karaktären på huset så det känns inte riktigt bra med panel. Men det är en kostnadsfråga.
Vi har ett hus fr 1909 som från början var träpanel, sen puts på vassmatta, sen tillägsisolerat med träpanel. Jag hade hellre sett man tagit fram och återställt Ursprungspanelen, man bygger tjocklek som förfular fönster och takfot mm. Får en märklig konstruktion. Jag skulle överväga att antingen ta ned all puts eller laga upp den. Har ju inte sett den, men jag tror man ofta kan laga och river puts i onödan pga nya firmor hellre börjar om från början med moderna metoder (som inte alltid funkar på gamla hus). Se till att nån med koll är inblandad i utförandet, moderna byggfirmor tror jag ofta inte har kompetens och förståelse för gamla byggnader...
 
C
C CMOR skrev:
Tyvärr inte bara småskador så vi måste nog anlita en firma eller sätta träpanel.
Vad är det för typ av skador?
 
C cpalm skrev:
Vad är det för typ av skador?
 
  • Fasad av äldre hus med sprucken puts som avslöjar underliggande tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet hus med spruckna och flagande ytterväggar och skadad puts som behöver renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här som värst. I övrigt bara småskador/sprickor.
 
C CMOR skrev:
Här som värst. I övrigt bara småskador/sprickor.
Det är samma husvägg på bilderna, så det är bara den som är illa däran.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.