Om du ansluter duschkabinens avlopp till ett tätt rörsystem, lika som från tvättstället så kan du rimligen hoppa över allt som heter tätskikt. Bara lägga plastmatta som fler har nämnt för att ta upp lite spill när du går ur duschen och inte har torkat dig där inne.
 
  • Gilla
TVRS och 2 till
  • Laddar…
Jag har byggt exakt så. Pärlspont på väggarna och uppvikt plastmatta på golvet. Förbränningstoa.
Hur stor risk det är att inte ha tätskikt beror ju också på hur väggar och golv är byggda. Är det bara trä och kanske lite spån i väggen så kan det hantera fukt betydligt bättre än gipsskiva, plast och glasull. Krav på plast i väggen kom 1975, krav på tätskikt i badrummet 1988. Många vattenskador däremellan. I förra huset hade vi kakel direkt på väggen, utan tätskikt, men eftersom det bara fanns trä och träfiberskiva i väggen gick det bra i 45 år.
 
  • Gilla
klinus
  • Laddar…
På vårt landställe från 1906 har vi ställt in en duschkabin i en större garderob utan minsta tätskikt. Trägolv och pärlspont på väggarna. Vi har haft det så de senaste åtta åren och före det duschade vi direkt på golvet utan ens duschkabinen. Inga vattenskador där inte. Men jag bör tillägga att det inte är någon isolering i golvbjälklaget. Hade det varit det hade vi inte skippat plastmatta på golvet. Och självklart används inte landstället året runt så det hinner torka ut mellan varven.
 
  • Gilla
klinus
  • Laddar…
T tompajo skrev:
På vårt landställe från 1906 har vi ställt in en duschkabin i en större garderob utan minsta tätskikt. Trägolv och pärlspont på väggarna. Vi har haft det så de senaste åtta åren och före det duschade vi direkt på golvet utan ens duschkabinen. Inga vattenskador där inte. Men jag bör tillägga att det inte är någon isolering i golvbjälklaget. Hade det varit det hade vi inte skippat plastmatta på golvet. Och självklart används inte landstället året runt så det hinner torka ut mellan varven.
Ni duschade rätt ner på trägolvet?
Har ni avlopp i den här garderoben?
 
B Bengt Svejdur skrev:
Om du ansluter duschkabinens avlopp till ett tätt rörsystem, lika som från tvättstället så kan du rimligen hoppa över allt som heter tätskikt. Bara lägga plastmatta som fler har nämnt för att ta upp lite spill när du går ur duschen och inte har torkat dig där inne.
Så har jag i min sommarstuga, det funkar. :)
 
  • Gilla
klinus
  • Laddar…
K hannaz skrev:
Ni duschade rätt ner på trägolvet?
Har ni avlopp i den här garderoben?
Ja tidigare tvättade vi oss direkt över trägolvet. Det var ett hål borrat i golvet där vattnet rann ut. Som sagt, det här bygger på att träet kan torka ut mellan varven.
 
Kombinerar ni duschkabin med att stänga av ingående vatten när ni åker därifrån så är risken minimal.
 
T tompajo skrev:
Ja tidigare tvättade vi oss direkt över trägolvet. Det var ett hål borrat i golvet där vattnet rann ut. Som sagt, det här bygger på att träet kan torka ut mellan varven.
Ovanlig lösning.
 
  • Gilla
tompajo
  • Laddar…
K hannaz skrev:
Ovanlig lösning.
Tycker du? ;-)

Självklart är det inte en lösning som jag skulle bygga eller acceptera. Men det var så det såg ut förr där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.