Hej!

Jag undrar om någon kan ge en stegvis beskrivning av arbetet för dörr/ fönstermontering karmskruv.
Jag har sett en del beskrivningar på nätet, men det är fortfarande oklart för mig  >:(. Till exempel:

- måste karmen vara rättpositionerad (lod och vågrätt) innan man skruvar? Vad gör karmskruven då?

- vilken följd skall skruvhållen och och skurvarna ha? Uppifrån och ned? Måste kontroll/justering göras mellan montering av varje skruv?

Tack för all tips!

Mvh,
George

 
Nu har jag bara monterat dörrar med karmskruv, inte fönster.

Jag brukar börja med att centrera karmen i dörrhålet på gångjärnssidan och sätta fast en av skruvarna i mitten, sedan tar jag långpasset och lägger mot karmen (fortfarande på gångjärnssidan) för att få den i lod och skruvar fast de andra skruvarna på samma sida.
Därefter justerar jag lutningen med karmskruvarna, kollar med långpasset att det är rakt.
Efter det sätter jag fast dörren.

På andra sidan brukar jag börja likadant med att få karmen centrerad i väggen och fästa en skruv i mitten. Sedan justerar jag den sidan antingen så att dörren går mot karmen hela vägen uppifrån och ner, eller så lodar jag in karmen med passet. Sedan justerar jag med karmskruvarna så att spalten mellan dörren och karmen blir jämn runt om.

KLART! (om jag inte glömt något moment....)
 
Glöm inte kolla vågen
på överstycket.

Mvh Putte
 
Tack till alla och hoppas att fler kan dra nytta av tips ni lämnade!

George
 
georgep skrev:
måste karmen vara rättpositionerad (lod och vågrätt) innan man skruvar? Vad gör karmskruven då?
Jag är i motsatt situation som Jesca_j - har monterat fönster men inte dörr.

Om man monterar fönster enligt Svensk Träs beskrivning (Snailmans länkar) så är det med kilarna som man ser till att karmen som helhet inte lutar åt något håll, lod och vågrätt som du säger. De parametrarna, vi kan väl kalla dem karmens position, är fixerade så fort man drar i skruvarna.
Det justerbara karmskruvar är till för att justera är framför allt karmens form, alltså att alla hörnen är 90 grader och att sidostyckena inte är böjda. Fel av den typen upptäcker man oftast när man hänger i bågarna och provstänger dem; det yttrar sig då i att bågen/bågarna skrapar mot någon del av karmen (vanligen mittstolpen om sådan finns).
 
hej! är jag för sent ute nu.det viktigaste är när du monterar, är att diagonalen stämmer.samma mått när du kryssmäter,så när på någon millimeter.bara ett tokigt ex, sätter du tröskelen 10 mm ur våg, o kryssmäter samma mått går dörren lika bra ändå . ha de.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.