Mikael_L Mikael_L skrev:
Men nollsläpp i Norge
Just den delen är inte aktuell där de har ingen uttagen belastningsbar nolla i nät av den typen. Här i SE däremot var det vanliga förr 127/220 V före omläggning så då samma konsekvenser som nu vid "nollsläpp". Det är inte relevant att skriva xxx/yyy för de fallen i Norge som förekommer i tråden de har helt enkelt ingen fasspänning att använda i sitt IT-nät.
 
A Avemo skrev:
Var hade man 50 Hz på den tiden? I Sverige hade vi trefas 25 Hz för långväga överföringar. I hemmen hade vi 110 VDC och senare 220 VDC. Det var långt senare som vi började med 50 Hz och växelström i hemmen.
Exempelvis i Halland. Och det var Sverige redan på den tiden. Halland = Danmark var kapitlet innan i historieboken...

Vattenfall körde längre än andra med 25Hz, medan exempelvis Yngeredsfors Kraft var tidiga med 50 Hz. För att möjliggöra samkörning byggdes det en omformarstation i norra Mölndal.
 
A Avemo skrev:
När det gäller störningsaspekten av ett mittpunktsjordat enfassystem. Är det inte den lokala transformatorn en stor del av störskyddet? Jag tänker mig att en stor del av poängen både för sjukhus och inspelningsstudios är att få bort den galvaniska kopplingen mot elnätet och alla störningar som finns där. Skulle man verkligen få samma fördelar om matningen till huset precis som idag var delad mellan många hus men mittpunktsjordad enfas?
I särfallen är det just egenskaper hos den speciella skiljetrafon man söker vad gäller undertryckning av störningar det har och behöver inte ha med ev jordningsprinciper att göra som mittpunkt osv. Med rätt val kommer man dämpa många dB över ett stort frekvensområde.

En gammal avig komponent lite på temat är ju konstantspänningstrafo eller ferroresonant magnetisk stab som fanns relativt vanligt för inte så länge sen bak i tiden.
 
Nu var det det här med faser - igen.

I det generella fallet, se teoriboken, har vi ett N-fas-system med fasvinkeln 360 / N.
(För 3-fas alltså 360 / 3 = 120 grader).

För ett 2-fas system är det alltså 180 graders fasvinkel. Detta kan man uppnå med en transformator med mittjord. De båda ändarna kommer då att presentera respektive av de 2 faserna.

Sedan har vi olika varianter av 3-fassystem. Tråkigt nog kallas det 1-fas när man har en tråd som är en av de 3 trådarna i ett 3-fasssytem. Somliga tror att det är 2-fas om man har 2 trådar av de 3 i ett 3-fassystem.

Och historiskt har den missuppfattningen varit utbredd... Det fanns ett system som man i USA försökte lansera som "det stora systemet", det var i grunden ett 4-fassystem (alltså med 90 graders fasvinkel). Av praktiska skäl drog man bara ut 2 av de 4 trådarna, eftersom nr 3 kan fixas med nr 1 och en trafo, och på samma sätt för nr 4... Detta system kallas ofta "2-fassystemet", i all sin vansinnighet.
 
S Soltorp40 skrev:
Nu var det det här med faser - igen.

I det generella fallet, se teoriboken, har vi ett N-fas-system med fasvinkeln 360 / N.
(För 3-fas alltså 360 / 3 = 120 grader).

För ett 2-fas system är det alltså 180 graders fasvinkel. Detta kan man uppnå med en transformator med mittjord. De båda ändarna kommer då att presentera respektive av de 2 faserna.

Sedan har vi olika varianter av 3-fassystem. Tråkigt nog kallas det 1-fas när man har en tråd som är en av de 3 trådarna i ett 3-fasssytem. Somliga tror att det är 2-fas om man har 2 trådar av de 3 i ett 3-fassystem.

Och historiskt har den missuppfattningen varit utbredd... Det fanns ett system som man i USA försökte lansera som "det stora systemet", det var i grunden ett 4-fassystem (alltså med 90 graders fasvinkel). Av praktiska skäl drog man bara ut 2 av de 4 trådarna, eftersom nr 3 kan fixas med nr 1 och en trafo, och på samma sätt för nr 4... Detta system kallas ofta "2-fassystemet", i all sin vansinnighet.
Det förekommer nog många namn på det ”tvåfassystem” som ”lnilsson” här efterfrågar, (mittpunktsjordning, balanserad matning, split phase, etc.) Men av ”lnilsson” beskrivning så tolkar jag att det inte är ett ” tvåfas system har 90 graders fasförskjutning” han efterfrågar.

Jag utgår ifrån att vi i denna tråd främst diskuterar det som ”lnilsson” efterfrågar.
 
Avemo: Älvkarleby som kom i drift 1917 körde på 50Hz. Det var väl i princip den första avsedd för längre transmission. I trollhettan körde de 25Hz. På grund av att det var lämpligt för ljusbågs ugnar tror jag. Porjus körde på 15Hz för att det var lämpligt för tåg har jag för mig. Lokala kraftverk körde lite av varje, DC var inte ovanligt. Men jag hävdar att med den teknik som fanns tillgänglig då var trefas runt 50Hz det bästa alternativet. Inte nödvändigtvis det dominerande. I dag är det inte helt självklart att det är bäst.
 
Porjus hade särskild generator för järnvägen och den var på 16 och 2/3 herz
 
A Avemo skrev:
När det gäller störningsaspekten av ett mittpunktsjordat enfassystem. Är det inte den lokala transformatorn en stor del av störskyddet? Jag tänker mig att en stor del av poängen både för sjukhus och inspelningsstudios är att få bort den galvaniska kopplingen mot elnätet och alla störningar som finns där. Skulle man verkligen få samma fördelar om matningen till huset precis som idag var delad mellan många hus men mittpunktsjordad enfas?
När en inspelningsstudio använder en transformator med mittpunktsjordad sekundärsida (två faser med 180 grader fasförskjutning och 115 v per fas) så är det flera saker de vill uppnå.

Förutom den ”balansering” matning som minskar (den kapacitiva) läckströmmen från främst EMC-filter (inlägg 38), så funderar en transformator som ett filter, som dämpar störningar från elnätet.

Man kan säga att man skapar en avstörd Zon för det som ansluts på transformatorns sekundärsida. detta bl.a eftersom störströmmar måste slutas tillbaka till källan och transformator bryter den galvaniska kopplingen.

Dessutom så startar man om elsystemets nollpunkt (jordpunkt) och kan ansluta det till ett ”jordplan” som ytterligare underlättar arbetet med att minska (eliminera) störningar i störningskänsliga miljöer , som t.ex mätlaboratorier, ljudstudio och mätrum på sjukhus
 
  • Gilla
lnilsson
  • Laddar…
S Soltorp40 skrev:
Nu var det det här med faser - igen.

I det generella fallet, se teoriboken, har vi ett N-fas-system med fasvinkeln 360 / N.
(För 3-fas alltså 360 / 3 = 120 grader).

För ett 2-fas system är det alltså 180 graders fasvinkel. Detta kan man uppnå med en transformator med mittjord. De båda ändarna kommer då att presentera respektive av de 2 faserna.

Sedan har vi olika varianter av 3-fassystem. Tråkigt nog kallas det 1-fas när man har en tråd som är en av de 3 trådarna i ett 3-fasssytem. Somliga tror att det är 2-fas om man har 2 trådar av de 3 i ett 3-fassystem.

Och historiskt har den missuppfattningen varit utbredd... Det fanns ett system som man i USA försökte lansera som "det stora systemet", det var i grunden ett 4-fassystem (alltså med 90 graders fasvinkel). Av praktiska skäl drog man bara ut 2 av de 4 trådarna, eftersom nr 3 kan fixas med nr 1 och en trafo, och på samma sätt för nr 4... Detta system kallas ofta "2-fassystemet", i all sin vansinnighet.
Nej. Syftet med flerfassystem är att kunna skapa ett roterande magnetfält utan rörliga delar. Det går med två faser med 90graders förskjutning. Men trefassystemet är bättre, varför tvåfassystemet var ett snabbt övergående fenomen. Jag har en bok om wäxelström från 30talet. Där är tvåfas det första flerfassystemet som tas upp. Men tyngdpunkten ligger på trefas.

Med 180grader mellan ”faserna” kan man inte få ett roterande magnetfält. Det är enfas med mittpunktsuttag.
 
  • Gilla
GK100 och 4 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Det förekommer nog många namn på det ”tvåfassystem” som ”lnilsson” här efterfrågar, (mittpunktsjordning, balanserad matning, split phase, etc.) Men av ”lnilsson” beskrivning så tolkar jag att det inte är ett ” tvåfas system har 90 graders fasförskjutning” han efterfrågar.

Jag utgår ifrån att vi i denna tråd främst diskuterar det som ”lnilsson” efterfrågar.
Jag upprepar 3:e styckets inledning:
För ett 2-fas system är det alltså 180 graders fasvinkel.
Just ett sådant som efterfrågas.

Och ja: kärt barn har många namn!

I praktiken vill man distribuera el 3-fasigt (även i USA). I "sista transformatorn" går man sedan ner till den idag löjligt låga förbrukningsspänningen 110V. Detta sker i en egen transformator för varje villa, i höghus är det nog mer en per våningsplan eller så. För villaägaren kommer elen in som ett 2-fassystem, eller split... eller vad man nu vill kalla det. Belysningen mm fas - nolla (mittpunkt) 110V, tyngre laster (AC:n) fas - fas 220V

Eftersom man har lite högre frekvens 60 Hz är 20% upp från våra 50Hz så får man därmed lägre förluster i transformatorerna, och kan på det sättet räkna hem att man har en tomgångsförlust i var och en av väldigt många fler transformatorer än vi har här. Man får också lite fördel (lägre förluster) av att den längre distributionen (villa till villa till villa, kvarter till kvarter till ...) sker med högre spänning, upp mot 6 kV, lägre i gamla områden. USA har ju ofantliga "lökringar" med villabebyggelse runt många större städer!

Bieffekten är att alla amerikanska elektronikkonstruktörer "vet" att all matning med 220V har mittpunktsjord, och konstruerar efter det.
 
mr.Ola mr.Ola skrev:
Porjus hade särskild generator för järnvägen och den var på 16 och 2/3 herz
NEJ! Den var faktiskt på 15 Hz när den byggdes.

Den ändrades senare till 16 2/3 Hz när man ville fortsätta järnvägselektrifieringen med västra stambanan (Göteborg - Stockholm) och insåg att det var effektivare med omvandling från 50 Hz än att bygga ett parallellt eget nät. 16 2/3 = 4/12 av 50, dvs man kan omvandla med 2 synkronmaskiner på samma axel, men med olika poltal. Järnvägens nät är ett typiskt exempel på ett enfasnät!
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
S Soltorp40 skrev:
NEJ! Den var faktiskt på 15 Hz när den byggdes.

Den ändrades senare till 16 2/3 Hz när man ville fortsätta järnvägselektrifieringen med västra stambanan (Göteborg - Stockholm) och insåg att det var effektivare med omvandling från 50 Hz än att bygga ett parallellt eget nät. 16 2/3 = 4/12 av 50, dvs man kan omvandla med 2 synkronmaskiner på samma axel, men med olika poltal. Järnvägens nät är ett typiskt exempel på ett enfasnät!
Jag antar att du menar att järnvägen först elektrifierades med ett 15 Hz system?!
 
mr.Ola mr.Ola skrev:
Jag antar att du menar att järnvägen först elektrifierades med ett 15 Hz system?!
Ja, Malmbanan var först ut.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Jo och Porjus kraftverk byggdes ju bland annat för elektrifiering av malmbanan men jag har aldrig hört något annat än att den försågs med en generator på 16 2/3 Hz för detta ändamål så det är isåfall nytt för mig!
 
16 2/3Hz kom när 50Hz var etablerat och man tog kraft från det nätet till järnvägen. Då var 16 2/3 Hz mycket smidigare än 15Hz. Malmbanan körde med en generator just för tåget på 15Hz.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.