useless useless skrev:
Hos oss skiljer både fasta avgiften och överföringsavgiften beroende på säkringsstorlek, så prisskillnaden beror på hur mycket man förbrukar.
Det finns en rolig detalj angående detta.
Jag har Eon och de har sitt abonnemang på det sättet att just 16A säkring är delat i två olika abonnemang.
Ett som är 16A och upp till en viss årsförbrukning. Detta abb har en betydligt lägre fast kostnad med högre kostnad för överföringen. Sen om du har en årsförbrukning över denna gräns så är den rörliga delen lägre men den fasta kostnaden högre.
Jag räknade lite på det och dra på trissor om du ligger precis på gränsen men under gränsen så blir den totala kostnaden precis lika mycket som om du ligger precis över gränsen.
Där har de tänkt till :)
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
E Edgarsven skrev:
Såg att det inte var ok att göra så. Och om man tänker lite så stämmer det ju. Har du ett stort hål i botten så kan ju säkringen komma lite på sned.
Det¨är inget problem med eventuell sned propp! Passningen, för proppen, i propphuven är distinkt och kan därför inte hamna snett!
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
G gokm skrev:
Det¨är inget problem med eventuell sned propp! Passningen, för proppen, i propphuven är distinkt och kan därför inte hamna snett!
Då man tydligen ska undvika att skruva i proppar med spänning på. Vilket jag gör ändå :) . För det kan bli gnistor och det skapar en bränning på kontaktytan. Jag tänker att kontaktytan är egentligen ganska känslig. Jag tänker att styrning av säkringen sker på båda sidor. Det är nog skillnad på bra proppskåp och dåliga också när det kommer till passform.
 
E Edgarsven skrev:
Det finns en rolig detalj angående detta.
Jag har Eon och de har sitt abonnemang på det sättet att just 16A säkring är delat i två olika abonnemang.
Ett som är 16A och upp till en viss årsförbrukning. Detta abb har en betydligt lägre fast kostnad med högre kostnad för överföringen. Sen om du har en årsförbrukning över denna gräns så är den rörliga delen lägre men den fasta kostnaden högre.
Jag räknade lite på det och dra på trissor om du ligger precis på gränsen men under gränsen så blir den totala kostnaden precis lika mycket som om du ligger precis över gränsen.
Där har de tänkt till :)
Precis! Gränsen för mitt abonnemang, i elområde "syd" som Eon kallar det men heter i allmänhet SE3, är 8000 kWh.
 
E Edgarsven skrev:
Då man tydligen ska undvika att skruva i proppar med spänning på. Vilket jag gör ändå :) . För det kan bli gnistor och det skapar en bränning på kontaktytan. Jag tänker att kontaktytan är egentligen ganska känslig. Jag tänker att styrning av säkringen sker på båda sidor. Det är nog skillnad på bra proppskåp och dåliga också när det kommer till passform.
Det är inget problem med att skruva in en propp när spänningen är på! Problemet är om det ligger en belastning på. D.v.s. det är strömmen som kan orsaka brännmärken! Proppar är ju inga strömbrytare i vardaglig bemärkelse!
 
  • Gilla
SNf och 1 till
  • Laddar…
OT
Ser att det finns några som lagt ut priser från nätägare.
Själv har vi Skellefteåkraft - Elnätspriser
Där kostar
16A = 4.680 kr/år
20A = 6.700 kr/år (+ 43% mot 16A)
25A = 8.550 kr/år (+ 83% mot 16A)
Till detta läggs en överföringskostnad på 11öre/kWh (priser med moms)
För oss är det alltså ganska dyrt att säkra upp (som tidigare beskrivits, tillför 4-5A inte så mycket mer effekt i praktiken)
Bättre är att börja försöka balansera lasterna mellan faserna. Värmekällor kan man hantera mer "skoningslöst" än ex. en spis.
Sedan att tillverka egna säkringar (vilket verkar förekomma) är ingen bra lösning :surprised:...
Används mycket el kan större säkring tydligen bli billigare hos vissa nätägare .: EON 20A billigare än 16A
(dock gammal länk)

Jag skulle (som sagt) fixa till så huvudsäkringen stämmer med abonnemanget. (Men jag är ingen "spelare" - "risken" att få en retroaktiv räkning är förmodligen större än ev. vinst).
En sak kan vara i "konor och ören" :worried: men en annan kostnad kan vara av psykologisk natur :confused:...

Lite tråkigt att man inte kan välja nätägare...
 
Och om det svider i fast kostnad att gå upp i säkring kan det vara väldigt rimligt att ha effektvakt på en eller flera belastningar. En funktion som mäter förbrukad ström vid huvudsäkringen och minskar på någon belastning om man kommer för högt.

Speciellt värmen funkar bra att styra på det viset - om huset gör av med mycket ström så hamnar ju det mesta som spillvärme (tänk: Spisen / ugnen) så det burkar inte göra så mycket om elpannan får "periodvila" just då. Även om värmen i huset är av en timme (tiden för ett bastu/bubbelbad?) så kommer det inte att märkas på innertemperaturen.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
A Albireo skrev:
OT
Ser att det finns några som lagt ut priser från nätägare.
Själv har vi Skellefteåkraft - Elnätspriser
Där kostar
16A = 4.680 kr/år
20A = 6.700 kr/år (+ 43% mot 16A)
25A = 8.550 kr/år (+ 83% mot 16A)
Till detta läggs en överföringskostnad på 11öre/kWh (priser med moms)
För oss är det alltså ganska dyrt att säkra upp (som tidigare beskrivits, tillför 4-5A inte så mycket mer effekt i praktiken)
Bättre är att börja försöka balansera lasterna mellan faserna. Värmekällor kan man hantera mer "skoningslöst" än ex. en spis.
Sedan att tillverka egna säkringar (vilket verkar förekomma) är ingen bra lösning :surprised:...
Används mycket el kan större säkring tydligen bli billigare hos vissa nätägare .: EON 20A billigare än 16A
(dock gammal länk)

Jag skulle (som sagt) fixa till så huvudsäkringen stämmer med abonnemanget. (Men jag är ingen "spelare" - "risken" att få en retroaktiv räkning är förmodligen större än ev. vinst).
En sak kan vara i "konor och ören" :worried: men en annan kostnad kan vara av psykologisk natur :confused:...

Lite tråkigt att man inte kan välja nätägare...
A Albireo skrev:
OT
Ser att det finns några som lagt ut priser från nätägare.
Själv har vi Skellefteåkraft - Elnätspriser
Där kostar
16A = 4.680 kr/år
20A = 6.700 kr/år (+ 43% mot 16A)
25A = 8.550 kr/år (+ 83% mot 16A)
Till detta läggs en överföringskostnad på 11öre/kWh (priser med moms)
För oss är det alltså ganska dyrt att säkra upp (som tidigare beskrivits, tillför 4-5A inte så mycket mer effekt i praktiken)
Bättre är att börja försöka balansera lasterna mellan faserna. Värmekällor kan man hantera mer "skoningslöst" än ex. en spis.
Sedan att tillverka egna säkringar (vilket verkar förekomma) är ingen bra lösning :surprised:...
Används mycket el kan större säkring tydligen bli billigare hos vissa nätägare .: EON 20A billigare än 16A
(dock gammal länk)

Jag skulle (som sagt) fixa till så huvudsäkringen stämmer med abonnemanget. (Men jag är ingen "spelare" - "risken" att få en retroaktiv räkning är förmodligen större än ev. vinst).
En sak kan vara i "konor och ören" :worried: men en annan kostnad kan vara av psykologisk natur :confused:...

Lite tråkigt att man inte kan välja nätägare...
A Albireo skrev:
OT
Ser att det finns några som lagt ut priser från nätägare.
Själv har vi Skellefteåkraft - Elnätspriser
Där kostar
16A = 4.680 kr/år
20A = 6.700 kr/år (+ 43% mot 16A)
25A = 8.550 kr/år (+ 83% mot 16A)
Till detta läggs en överföringskostnad på 11öre/kWh (priser med moms)
För oss är det alltså ganska dyrt att säkra upp (som tidigare beskrivits, tillför 4-5A inte så mycket mer effekt i praktiken)
Bättre är att börja försöka balansera lasterna mellan faserna. Värmekällor kan man hantera mer "skoningslöst" än ex. en spis.
Sedan att tillverka egna säkringar (vilket verkar förekomma) är ingen bra lösning :surprised:...
Används mycket el kan större säkring tydligen bli billigare hos vissa nätägare .: EON 20A billigare än 16A
(dock gammal länk)

Jag skulle (som sagt) fixa till så huvudsäkringen stämmer med abonnemanget. (Men jag är ingen "spelare" - "risken" att få en retroaktiv räkning är förmodligen större än ev. vinst).
En sak kan vara i "konor och ören" :worried: men en annan kostnad kan vara av psykologisk natur :confused:...

Lite tråkigt att man inte kan välja nätägare...
Eon Syd (=SE3 i Nordpools karta) har föjande priser fr.o.m. 2020-01-01. Elmarknadsinspektionen har dragit åt "skruvarna" på elnätsinnehavarna så priserna har sänkts!
16 A > 8000 kWh 4875 SEK (-1155 SEK)
20 A 6450 SEK (-1530 SEK)
25 A 8355 SEK (-1980 SEK) Anmärkn. Eon hade bland de högst priserna i Sverige.
Jag har 25 A och år 2019 var medelströmmen 5,5A/timme. Vilket motsvarar c:a 3,5 kW/timme under 8760 timmar (= 1 år). Har lantbruk och vissa maskiner har startströmmar som tillsammans med annan förbrukning kräver 25 A´s säkring. Jobbar med att få jämn fördelning av belastningen på faserna. Av någon anledning har Eon ett eget elområde, benämnt Stockholm, som har väldigt låga elnätspriser! De kanske tycker synd om dem, fattigt och eländigt?
 
Redigerat:
  • Gilla
Edgarsven
  • Laddar…
G gokm skrev:
Av någon anledning har Eon ett eget elområde, benämnt Stockholm, som har väldigt låga elnätspriser! De kanske tycker synd om dem, fattigt och eländigt?
Jag trodde syftet med det nya elområdet Stockholm var att inte övriga Mellansverige skulle behöva vara med och finansiera den utbyggnad av nätet i Stockholm som nu krävs pga. befolkningsökning och nedlagda lokala kraftverk.

Men vad vet jag, kanske var situationen i verkligheten tvärt om, att det tätbefolkade Stockholm subventionerade resten innan.
 
E elmont skrev:
Och till TS, som upplysning kan jag tala om att man regelmässigt (med varierande tidsrymd) byter elmätare för att kontrollera dom. Upptäcker man då att kunden har fel huvudsäkring och passkontakt brukar man påpeka det och kräva att en enstallatör ändrar och gör en ändringsanmälan. Man brukar även gå tillbaka i förbrukningsstatistiken och ev efterdebitera.
Det stämmer men ingen går byter elmätare utan att man upplyser användaren.
Man kommer inte bara hem till dig och klipper av ström, dom bokar en tid så då kan du byta tillbaka både passdelen och säkringar innan dom kommer , nu säger jag inte att man ska göra det annars
 
J Jasmin9371 skrev:
Det stämmer men ingen går byter elmätare utan att man upplyser användaren.
Man kommer inte bara hem till dig och klipper av ström, dom bokar en tid så då kan du byta tillbaka både passdelen och säkringar innan dom kommer , nu säger jag inte att man ska göra det annars
nja det är nog ingen regel.........här bytte de nyligen elmätare och de åkte bara runt och bytte. Han knackade på innan förvisso men jag pratade med han lite och frågade varför de inte förvarnat men det var inget "krav" så länge mätaren satt ute. De som hade mätaren mer otillgängligt ringde han till eller så fick de en lapp i lådan.
 
E Edgarsven skrev:
Det finns en rolig detalj angående detta.
Jag har Eon och de har sitt abonnemang på det sättet att just 16A säkring är delat i två olika abonnemang.
Ett som är 16A och upp till en viss årsförbrukning. Detta abb har en betydligt lägre fast kostnad med högre kostnad för överföringen. Sen om du har en årsförbrukning över denna gräns så är den rörliga delen lägre men den fasta kostnaden högre.
Jag räknade lite på det och dra på trissor om du ligger precis på gränsen men under gränsen så blir den totala kostnaden precis lika mycket som om du ligger precis över gränsen.
Där har de tänkt till :)
Här har ni det som gäller :)

Grå 16A 0-20 000 kWh 11 kW
Blå 20A 20 000-25 000 kWh 14 kW
Gul 25A 25 000-30 000 kWh 17 kW
Svart 35A 30 000-40 000 kWh 24 kW
Vit 50A 40 000-55 000 kWh 35 kW
Koppar 63A 55 000-70 000 kWh 44 kW
 
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
Gäller och gäller... De där förbrukningssiffrorna är bara schablonvärden. Jag ligger runt 30MWh per år, har effektvakt till elpannan och har kört på 16 A utan problem.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M MR Wein skrev:
Här har ni det som gäller :)

Grå 16A 0-20 000 kWh 11 kW
Blå 20A 20 000-25 000 kWh 14 kW
Gul 25A 25 000-30 000 kWh 17 kW
Svart 35A 30 000-40 000 kWh 24 kW
Vit 50A 40 000-55 000 kWh 35 kW
Koppar 63A 55 000-70 000 kWh 44 kW
Som sagt det är mera vilken typ av belastning man har som avgör vilken huvudsäkring man behöver än den totala förbrukningen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
En huvudsäkring gick i söndags, har 3st 20A (blå passdel).
På skåpet för huvudsäkringen sitter en modern klisterlapp där det står 3x 20A.
Bytte säkring ovh var nöjd med det.
Loggade in på nätägarens sida idag och ser då att jag har 16A på avtalet.
Har bott i huset sedan i augusti, när jag anmälde flytt nätägaren skrev jag in tidigare ägares namn och nätägaren hämtade informationen om anläggningen den vägen.
Jag har inte angett till nätägaren vilken huvudsäkring jag har, jag antog att dessa uppgifter skulle stämma när nätägaren hämtade uppgifterna om tidigare ägaren.

Har tidigare ägaren lurat nätbolaget eller gör nätbolaget ett antagande att man har 16A?
Kan detta drabba mig på något sätt mer än att jag får betala eventuell avgift retroaktivt från det att jag flyttade in i huset?
 
  • Gilla
Ellen223
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.