Nu gissar jag bara då jag har ingen koll på FTX men det känns även att de blir svårt att justera in systemet. För om fläkten går med 20W så lär det inte vara speciellt mycket tryckfall över donen. Om man nu inte har riktigt kralliga ventrör och lågt tryckfall över aggregatet.
 
Hur mycket man behöver ventilera beror ju också på om det finns lite fukt i huset, om man har byggmtrl (spånskivor) som avger formaldehyd, mycket tygmöbler som genererar damm, duschar ofta, är hemma mycket etc. Så det kan funka med mindre är norm, Men jag har för mig att normen är tvingande vid nybyggen.
 
Jo visst "funkar" det. Finns ju en massa människor som bor i självdragshus och det funkar.

Har man FTX så ser jag ingen anledning till att inte justera det efter norm. Är ju den siffran vi har med något värde om man nu inte har t.ex. egna mätningar. Och ett system som verkligen är anpassat för att kunna justeras in enligt norm.

Ja det kan ju vara om man störs av ljud eller vill snåla med elen så mycket som möjligt. Eller minska slitage, filterbyten eller vad de nu må vara.
 
Normen är överdriven för ett tvåpersonershushåll.
Bara för att man har FTX finns det ingen anledning att ventilera onödigt mkt. Det är slöseri, om än mindre än utan FTX.
Dessutom, om man överventilerar på vintern blir det extremt torrt inne, dvs ohälsosamt torrt, vilket är direkt kontraproduktivt mot intentionen med ventilation.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Om det blir torrt eller inte beror även på vilket typ av FTX man har, har man en roterande växlare ( i dag det vanligaste) återförs fukten i tilluften.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Nu gissar jag bara då jag har ingen koll på FTX men det känns även att de blir svårt att justera in systemet. För om fläkten går med 20W så lär det inte vara speciellt mycket tryckfall över donen.
Men det är väl inte tryckfallet vid ventilerna man mäter, utan just antal liter per sekund som strömmar igenom.
Och så summerar man värdena för alla tilluftsdonen (hos oss 5 st) för sig,
och för alla frånluftsdonen (4 st) för sig.
 
  • Gilla
lenartzz
  • Laddar…
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det är ett Fresh Renovent M300. Motströmsvärmeväxlare, mycket effektivt.
Fresh har slutat marknadsföra det, men jag tror att det egentligen är tillverkat i Holland:
[länk]

Men det verkar som Fresh börjat med något liknande:
[länk]
Konstigt att dom inte nämner något om verkningsgraden. Men det är säkert ett bra aggregat PET växlarna brukar ligga runt 90%
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men det är väl inte tryckfallet vid ventilerna man mäter, utan just antal liter per sekund som strömmar igenom.
Och så summerar man värdena för alla tilluftsdonen (hos oss 5 st) för sig,
och för alla frånluftsdonen (4 st) för sig.
Nej självklart är det flödet man mäter. Men att justera in ett flöde vid en punkt utan tryckfall över sig brukar ju vara hopplöst. Kanske inte är så kinkig med luft som media.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Normen är överdriven för ett tvåpersonershushåll.
Bara för att man har FTX finns det ingen anledning att ventilera onödigt mkt. Det är slöseri, om än mindre än utan FTX.
Dessutom, om man överventilerar på vintern blir det extremt torrt inne, dvs ohälsosamt torrt, vilket är direkt kontraproduktivt mot intentionen med ventilation.
Kan inte läsa någonstans att normen gäller med visst antal personer. Normen verkar bara gå på area sen tycker jag mig ha läst 4 l/s per person per sovplats.
Ja tycker man att det är slöseri att köra enligt norm för att snåla på energi så är det ju helt ok. Jag dömmer ingen för det. Men då försvinner tycker jag FTX förträfflighet som så många gånger nämns i många trådar här. Och investeringskostnaden som många vill räkna hem likt ett företag tar bara ännu längre tid.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Normen verkar bara gå på area sen tycker jag mig ha läst 4 l/s per person per sovplats.
Och om man har 4 "sovplatser" men bara 2 som sover där?

Maxwells demon TotalControl skrev:
Men då försvinner tycker jag FTX förträfflighet som så många gånger nämns i många trådar här. Och investeringskostnaden som många vill räkna hem likt ett företag tar bara ännu längre tid.
Varför försvinner vitsen med FTX?
Och på vad sätt ökar pay-back-tiden om man inte kör med onödigt hög ventilation?
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och om man har 4 "sovplatser" men bara 2 som sover där?
Jag tolkar det som att där 2 personer sover ska ha 8l/s. De andra rummen 0.35 l/s m2. Och om ingen vistas alls i huset så är min 0.1 l/s.
Hur tolkar du norm?

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför försvinner vitsen med FTX?
Och på vad sätt ökar pay-back-tiden om man inte kör med onödigt hög ventilation?
Vitsen är väl att ha bra ventilation, och för de som skaffar FTX även minska energiförlusterna. Norm är väl en bra siffra med ett värde där man vet att man har tillräcklig ventilation om man kör enligt det.
FTX tillför ju inget magiskt till luften man pyttsar in.

Tiden för att räkna hem installation ökar ju mindre ventilationsförluster man ställer det i mot om inte FTX varit där. Eller har jag fel?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Normen verkar bara gå på area sen tycker jag mig ha läst 4 l/s per person per sovplats.
Det låter helt sjukt överdrivet? 4l är ungefär vad lungorna rymmer om man drar in allt vad som går. Ska man fylla lungorna till max med ny luft varje sekund eller varför behövs det en sån omsättning?

4l/sekund/person = 14,4m3 luft per person i timmen. Då kan man lika gärna strunta i att isolera helt.
0,4l/sekund låter mera rimligt.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Konstigt att dom inte nämner något om verkningsgraden. Men det är säkert ett bra aggregat PET växlarna brukar ligga runt 90%
Jag har sett lite olika siffror, 90 upp till 95%. Men det viktiga för mig är främst att jag får in ren, filtrerad uteluft, och vädrar ut unken "förbrukad" inneluft.
Fast luften inne nu för tiden är ju väldigt bra jämfört med förr. När var annan vuxen man satt i soffan och rökte pipa, cigarett eller cigarill, och kvinnorna stank av parfym.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Norm är väl en bra siffra med ett värde där man vet att man har tillräcklig ventilation om man kör enligt det.
Alla "normer" är förenklade tumregler för att man inte skall behöva räkna i detalj på varje ingående variabel.
För du måste väl ändå förstå att det behövs mer ventilation ju fler människor som bor i bostaden?
Som sover, duschar, tvättar, lagar mat, skurar golv osv.
 
F Finndjävel skrev:
Det låter helt sjukt överdrivet? 4l är ungefär vad lungorna rymmer om man drar in allt vad som går. Ska man fylla lungorna till max med ny luft varje sekund eller varför behövs det en sån omsättning?

4l/sekund/person = 14,4m3 luft per person i timmen. Då kan man lika gärna strunta i att isolera helt.
0,4l/sekund låter mera rimligt.
Ja, normen är rätt överdriven i många fall. Jag vet inte riktigt vad den bygger på. Men om man dimensionerar efter den vet man att ventilationen kommer att räcka. Sedan kan man ju skruva ner flödet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.