Otroligt snyggt! Gillar nivåskillnaderna mellan de olika takhöjderna!

Jag vet själv hur förbannat mycket tid det tar när man inte är proffs. Håller själv på med en platsbyggd bokhylla (mycket mindre och med en lite mer enkel karaktär). Byggt hela i 18mm al-lamell jag också med listat i furu. Dörrar i furu och plywood. Är precis i spacklings-stadiet och funderar på bästa sätt att måla. Hur gjorde du?

Sen har jag ett litet problem med golvlutningen. Bor i ett äldre trähus med lutande väggar och golv åt alla håll. Bifogar en bild med en gammal sockel i våg nertill. Den enkla lösningen är ju att göra en ny sockel som är i våg i överkant men följer golvet, men jag är orolig att den stora skillnaden gör att man uppfattar golvet som väldigt snett. Tips från alla mottages tacksamt!

peace love and latexfog!
 
  • Obehandlad platsbyggd bokhylla i trä med skåp under och en vattenpass på skåpets överkant, mot en vägg i ett äldre hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
D dennisp skrev:
Otroligt snyggt! Gillar nivåskillnaderna mellan de olika takhöjderna!

Jag vet själv hur förbannat mycket tid det tar när man inte är proffs. Håller själv på med en platsbyggd bokhylla (mycket mindre och med en lite mer enkel karaktär). Byggt hela i 18mm al-lamell jag också med listat i furu. Dörrar i furu och plywood. Är precis i spacklings-stadiet och funderar på bästa sätt att måla. Hur gjorde du?

Sen har jag ett litet problem med golvlutningen. Bor i ett äldre trähus med lutande väggar och golv åt alla håll. Bifogar en bild med en gammal sockel i våg nertill. Den enkla lösningen är ju att göra en ny sockel som är i våg i överkant men följer golvet, men jag är orolig att den stora skillnaden gör att man uppfattar golvet som väldigt snett. Tips från alla mottages tacksamt!

peace love and latexfog!
Tjusigt! Kul med fler som använder al-lamell. Tycker det är överlägset att jobba med.

Jag var inne på linoljefärg först, och många vill förmodligen säga att det är en dödssynd att använda något annat. Men tillslut valde vi en halvblank lackfärg. Rollar och går genast på med en moddlare. Tycker det blir väldigt slätt och fint.

När det gäller det lutande golvet har jag svårt att komma på en annan lösning än den du nämner, kanske kan du trolla bort lite av den sneda känslan med en kvartslist mot golvet?
 
Mycket snygg bokhylla - helt i min smak!

Al-lamell låter intressant men hur är prisläget? Är inte al tämligen mjukt/skört? Skulle kanske hellre använda någon form av askfanerad skiva. Har själv byggt en del med björkplywood och tycker nog att set blir ganska fint under snickerifärg.
 
B badtastex skrev:
Mycket snygg bokhylla - helt i min smak!

Al-lamell låter intressant men hur är prisläget? Är inte al tämligen mjukt/skört? Skulle kanske hellre använda någon form av askfanerad skiva. Har själv byggt en del med björkplywood och tycker nog att set blir ganska fint under snickerifärg.
Tack för det!
Jag gillar al-lamell och det är mycket stryktåligt utifrån mina erfarenheter. Har byggt en del i det tidigare. Dels för att det är trevligt material att bearbeta men också för att priset hamnar en bit under björkplywood. (Runt 700/skiva) Åtminstone i de inköpskanaler jag har tillgång till som privatperson. Håller med dig om björkplywood gällande ytan men ska jag som privatperson köpa högkvalitativ sådan så drar det iväg. Har dock använt det till bakstycken samt lådfronter.
 
En till fråga: vilket märke på färg och typ av färg använde du?
 
D dennisp skrev:
En till fråga: vilket märke på färg och typ av färg använde du?
såg nu att du skrev halvblank...
 
  • Gilla
Freddan054
  • Laddar…
Snyggt.
 
  • Gilla
Freddan054
  • Laddar…
Nyinstallerade kökslådor med träfront och lådfronter i grått som är öppna, med verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så är lådor och lådfronter monterade också. En milstolpe :)
 
  • Gilla
kary och 18 till
  • Laddar…
Mycket snyggt jobbat!! jag när också möbelbyggardrömmar, men de får nog vänta tills jag blir pensionär.. eller rik :D
 
Herre jävlar va snyggt! Well done!
En fråga: vilken färgkod är det?
 
S surfarn skrev:
Mycket snyggt jobbat!! jag när också möbelbyggardrömmar, men de får nog vänta tills jag blir pensionär.. eller rik :D
Haha, ja, det tar en jävla tid. Kör enbart kvällar och helger och har hållit på i tre månader nu
 
  • Wow
MartinOW och 2 till
  • Laddar…
C claym skrev:
Herre jävlar va snyggt! Well done!
En fråga: vilken färgkod är det?
Tack snälla :)
NCS 4106-G49Y
Beckers kallar den kort och gott ”mossa”
 
  • Gilla
MimmiB och 1 till
  • Laddar…
Hur gjorde du med infästning av pjäsen? Då tänker jag främst på golvet. Står den bara rakt upp och ner eller har du fäst den i golvet på något sätt?
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
QUOTE="qvrk, post: 3596097, member: 200058"]Hur gjorde du med infästning av pjäsen? Då tänker jag främst på golvet. Står den bara rakt upp och ner eller har du fäst den i golvet på något sätt?[/QUOTE]

Den är byggd i sektioner.
Jag började med att tillverka en bas enligt bild nedan. Den är fäst i vägg och avvägd (inte ens en gjuten platta är 100% rak)

Bas av trähyllsektion fäst i vägg i rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sedan byggde jag sektioner med vägghyllor. Dessa är infästa ordentligt i väggen och avvägda för väggar är som bekant sneda. Hoppas det är tydligt med hjälp av denna bild;


En trevlig period i livet där jag fick lov att ha snickarverkstan i vardagsrummet
 
  • Hemsnickrad bokhylla under konstruktion i ett vardagsrum med verktyg och byggmaterial runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Krillew och 3 till
  • Laddar…
När jag ändå var igång blev det en trevlig hallmöbel också...

Omfärgad hallmöbel under konstruktion med öppna lådor och byggverktyg på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
emmzor och 21 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.