Har haft så otroligt god hjälp av diverse inlägg här på forumet och är i slutfas med mitt största projekt någonsin. En platsbyggd bokhylla/tvmöbel byggd i Al-lamell, furu och björkplywood.

Tänkte därför dela med mig av lite bilder från mitt bygge från start fram till färdigt resultat. Till saken hör att jag varit extremt dålig på att ta kort. Tänker inte på det när man står och jobbar så alla moment finns inte dokumenterade. Men om någon går i liknande tankar har jag en del färsk info om saker att tänka på.

Börjar med en bild på skissen i Sketchup
Vi hade egentligen ingen plan för vad vi skulle förvara i hyllan, mer att vi ville ha en tv där, och de få böcker vi har. Så sambon dammsuger i detta nu nätet på prydnadssaker :)
 
  • Skiss i Sketchup av en platsbyggd bokhylla och tvmöbel som visas på en datorskärm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Cdun och 1 till
  • Laddar…
Detta är en bild på hyllan som den ser ut idag.
Det som kvarstår är belysning och lådor samt sockel.

Jag vet inte hur intressant vardera del av bygget är och det går att skriva en hel roman om processen, men om ingen är intresserad vill jag inte lägga den tiden. Bättre då tänker jag att man frågar om det är något man vill veta. Material, sammanfogning, etc.
 
  • Stor, oavslutad inbyggd hylla utan belysning och lådor i en tom rumshörna med vit vägg och trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Merliza 06 och 75 till
  • Laddar…
Ser väldigt fint ut!

Jag ska så småningom ge mig på att bygga en hylla längs med ett snedtak. Det borde motsvara nedre delen på din pjäs ungefär. Ett lite mindre projekt med andra ord :)

Vad har du valt för material som hyllplan?
 
Fantastiskt snyggt!
 
  • Gilla
Freddan054
  • Laddar…
BirgitS
Freddan054 Freddan054 skrev:
Så sambon dammsuger i detta nu nätet på prydnadssaker
TIpsar om second-hand, då kan man hitta unika och personliga saker i stället för sånt som säljs i tusentals exemplar.

Det ser ut att bli en fin bokhylla i alla fall :)
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
S Sargen skrev:
Ser väldigt fint ut!

Jag ska så småningom ge mig på att bygga en hylla längs med ett snedtak. Det borde motsvara nedre delen på din pjäs ungefär. Ett lite mindre projekt med andra ord :)


Vad har du valt för material som hyllplan?
Tack! Stommar och hyllplan är byggda i 18mm al-lamellskivor. Bakstycken i 9mm björkplywood.
Det är inte någon pjäs vi tar med oss vid eventuell flytt.
I de nedre facken tillkommer lådor jag byggt i ek. Under produktion här nedan.
 
  • En låda i ek under tillverkning framför stommar och hyllplan av al-lamellskivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Verkstadsrum med omonterade eklådor på golvet och bakomliggande vit hyllvägg under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
El Diabl0 och 14 till
  • Laddar…
Freddan054 Freddan054 skrev:
Tack! Stommar och hyllplan är byggda i 18mm al-lamellskivor. Bakstycken i 9mm björkplywood.
Det är inte någon pjäs vi tar med oss vid eventuell flytt.
I de nedre facken tillkommer lådor jag byggt i ek. Under produktion här nedan.
Helt klart ett par nivåer över mina skills, haha. Lådorna har fått mycket kärlek. Imponerande!

Har funderat på 22 mm mdf som hyllplan. Kommer bli ganska mycket längre hyllor än dina, och är lite osäker på om dom kommer bågna eller inte. Vad tror du? Satsa på nåt annat material?

Vill poängtera att jag är nybörjarnas nybörjare :crysmile:
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jag är inte något proffs heller, men har väl snöat in och läst på en hel del (samt provat och misslyckats ganska mycket).

personligen är jag inget fan av MDF då jag dels tycker att det är ett ganska ”dött” material jämfört med trä.
Om du har långa hyllplan, oavsett om du väljer MDF eller annat behöver du förstärka på något sätt. I mitt fall har jag satt en furulist i framkant. Då bågnar det inte.
 
  • Gilla
femjhansson
  • Laddar…
Största problemet är dagen då du inser att TV hålet är för litet ;)
 
  • Gilla
Willewonka och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Största problemet är dagen då du inser att TV hålet är för litet ;)
Haha, jag vet. Det är inte bara att kapa upp direkt.
 
Får man be om en närbild av det övre krönet?
 
Immobil Immobil skrev:
Får man be om en närbild av det övre krönet?
Hade inte dokumenterat det, visade det sig. Men kan säga att den består av tre delar. 2st brädor med frästa spår samt den rödmarkerade på bilden som är en vanlig hålkälslist Av allmogetyp från bygghandeln.

Försökte mig på en skiss i mobilen för att illustrera
 
  • Skiss av taklist i ett hörn med rödmarkerad del, frästa spår på brädor, redigeringsgränssnitt från en mobilapp synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En handritad skiss i svart på vitt papper som illustrerar en listkonstruktion med två frästa brädor och en hålkälslist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Allman och 7 till
  • Laddar…
L
Fina lådor! Var kommer materialet till lådorna från? Har du hyvlat själv eller köpt skivor?
 
Freddan054 Freddan054 skrev:
Hade inte dokumenterat det, visade det sig. Men kan säga att den består av tre delar. 2st brädor med frästa spår samt den rödmarkerade på bilden som är en vanlig hålkälslist Av allmogetyp från bygghandeln.

Försökte mig på en skiss i mobilen för att illustrera
Smart lösning. Tackar för tipset!
 
  • Gilla
Freddan054
  • Laddar…
L lakman skrev:
Fina lådor! Var kommer materialet till lådorna från? Har du hyvlat själv eller köpt skivor?
Tack. Jag har limmat ihop planhyvlad ek. Skivorna man kan hitta är limfog vilket inte var det utseende jag ville ha.

Köpte planhyvlad ek, man bör dock renkapa eller hyvla limytorna innan sammanfogningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.