Jag har en trappkoppling där jag tänder/släcker en taklampa på tre strömbrytare (2 trapp och 1 kors). Jag ska byta ut alla strömbrytare på nedervåningen mot wifi strömbrytare och korsbrytaren sitter där och dom två trapp sitter på övervåningen. Finns det någon wifi korsströmbrytare på marknaden eller finns det någon annan lösning eller får jag helt enkelt hoppa över o byta denna korsbrytare?
 
Inget som jag har sett. Även trappkopplingsfuktion på trådlösa brytare är något mycket ovanligt, tror det bara är Nexa som har plockat fram en sådan.
Alt. är att du använder en mottagare, använder återfjädrande brytare och kopplar dom parallellt mot samma styringång på mottagaren.
 
  • Gilla
Corpes
  • Laddar…
Kan inte se att det finns något direkt behov av varken trapp eller korsbrytning, den typen av funktioner löses bäst på "manöversidan" av en ensam puck som sedan driver belysningen. Skälet till ombyggnad är rimligen att möjliggöra fjärrstyrning och det blir ju avsevärt enklare om man bara har en punkt att kontrollera.
Smidigast är sannolikt som sagt med återfjädrande brytare men det går nog att fortsätta med trapp och kors-brytare som styr pucken. Kanske skulle det innebära mindre jobb med omtrådning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.