Hej!
Vi har varit på husvisning på ett hus som skulle passa vår familj perfekt. Huset är byggt -78 på gjuten platta.
Nu till kruxet:
Besiktningsmannen hade mätt upp en för hög nivå fukt i grunden och det luktade mögel på andra visningen vi var på när huset var mer uppvärmt. När vi pratade med besiktningsmannen så berättade han att enda sättet att åtgärda det här problemet var att bryta upp alla golv och byta ut bjälklaget, lägga plasten på sätt ställe och isolera om.
Vilka kostnader pratar vi om här? Bottenplan är på ca 100kvm.

Tacksam för alla inputs!
 
Du skriver isolera om... är det isolerat idag?
Med vad isåfall?
Är det frigolit så är det nog snarare så att det inte finns någon dränering och att vattnennivån är hög under huset.
 
A Alexn72 skrev:
Du skriver isolera om... är det isolerat idag?
Med vad isåfall?
Är det frigolit så är det nog snarare så att det inte finns någon dränering och att vattnennivån är hög under huset.

Det är isolerat med "vanlig" isolering. Men enligt besiktningsmannen så var det många hus som byggdes på detta felaktiga sätt under 70-talet att man lade plasten över isoleringen?

Bifogar bild från besiktningsprotokollet.
 
  • Bild från besiktningsprotokoll visar en tvärsnittsbild av en golvvärmekonstruktion med betong, plast och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Din fråga vad det kostar är lite som hur långt är ett snöre. Men ska man bryta upp allt uppreglat golv och göra om från bottenplattan så är det ju ett omfattande arbete.

Men ska man leja ut allt så blir det dyrt. Hur dyrt beror på massa saker, men finns det t.ex. badrum på bottenplan?
Jag jobbar inte med sådant här men skulle jag gissa skulle jag säga att det handlar om allt ifrån 200 000 och uppåt. Troligen närmare 500 000 om vi räknar med att det finns ett kök och ett badrum.
 
Se om du kan hitta montörer för nivellgolv alternativt granabgolv.
Dessa typer av golv är just gjorda för detta ändamål.
 
Vad har du för väggar?
Visst går det att göra som besiktningsmannen säger men glöm då inte att om du har väggarna stående mot plattan så är de med i direkt kontakt med plattan de med..

Hur kan jag nästan garantera det? Been there done that : )

Om jag vore du hade jag letat vidare, finns det mögel i golvet finns det även i syllregeln
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.