Hej alla kloka, kunniga, erfarna och påhittiga!

Som rubriken lyder undrar jag om det går att få ett varmt (eller i alla fall inte iskallt) golv på en oisolerad betongplatta, och då på ett annat sätt än att ta bort plattan och göra om och göra rätt :p Har ni erfarenhet, tankar, tips och idéer??

Vi har väl inget principiellt emot att ta upp betongplattan, gräva ut, isolera osv. men på vår lilla gård finns det många hål att stoppa tid och pengar i, så i den mån det går att stoppa lite mindre än nödvändigt i ett hål, så räcker det till istället till några till :) Går det att hitta en lösning som är tillräckligt bra (inte perfekt) till en rimlig arbets- och pengainsats?

Betongplattan är under kök, tvättstuga och kallförråd, som ska göras om till nytt kök, ny tvättstuga och badrum (dvs. vatten och avlopp ska dras om). Vi har inte sett några indikationer på att den skulle vara fuktig. I ett angränsande rum (på samma betongplatta) låg två lager linoleum- eller plastmattor och undertill var hur fint som helst :) I tvättstugan är plattan bara målad och där är den så kall att fötterna håller på att frysa fast på vintern (nåja, inte riktigt, men kall åtminstone). I köket har vi parkettgolv på någon slags mjuk skum-matta och där är något mer åt OK-hållet temperaturmässigt.

Golvvärme skulle ju lösa problemet, men vad jag har förstått är det ingen bra idé att lägga golvvärme på en sådan platta, utan i så fall är det bara att riva upp och isolera först. Mattor och tofflor är ju en annan lösning men den blir det bara om det inte finns bättre idéer!

Vad tror ni - kan ett tjockt massivt trägolv "hjälpa" mot den kalla betongplattan?
 
Ett riktigt trägolv känns alltid varmt. Hur man upplever golvtemperaturen har mycket med materialen att göra. Laminatgolv känns kalla även om det är isolerat under. Jag skulle definitivt lägga ett riktigt trägolv och sen ha mattor!
 
Nu har jag inte så bra koll men skulle du kunna lägga isolering ovanpå betongen utan att det bli för stora problem med trösklar osv. Så lite som en 1 cm isolering skulle nog gör en del.


Upplever själv att ett vaxat eller oljat trägolv upplevs som lite varmare än ett lackat eller målat golv.
Laminat känns mycket kallare än massivt trägolv.

Furugolv är mjuka de första åren så det blir lätt märke i ett sådan om man har det i köket.
 
När en kompis fick flytta ut i garaget lade de bara platonmatta, 5 cm frigolit, plywood och heltäckningsmatta. De ville kunna konvertera tillbaka till garage igen enkelt när hon flyttade hemifrån. Funkade hur bra som helst.
 
@byggaeko Tack för ditt svar! Ja, jag har också märkt att golvtemperaturen har med materialen att göra. Vi har haft ditt exempel - trägolvet (över mullbänk) känns betydligt behagligare än laminatgolvet (över trägolv och mullbänk), som kändes riktigt kallt. Men hur säker är du på att ett riktigt trägolv alltid känns varmt, känns det varmt även över en oisolerad betongplatta? Behöver vi mattorna för värmens skull?

@mattoys Ja, rent utrymmesmässigt skulle jag kunna lägga viss isolering, tror du att det behövs? Ja, håller helt med om skillnaden mellan laminat och trägolv, har haft båda samtidigt i huset och det är stor skillnad!

@Anna_H Aha, det låter ju bra! Vi kanske inte kan bygga riktigt så mycket på höjden, men lite går :)
 
Med isolering under så blir golvet lite varmare, men kalla ytor kommer fortfarande kännas kalla. Ett massivt trägolv blir inte varmare än ett klickgolv om det är samma yta. Det bästa är en heltäckningsmatta, sen är oljade trägolv ganska neutrala.
 
  • Gilla
ElleH
  • Laddar…
Men det känns bättre i fötterna.
Ännu bättre känns en matta.

//AA
 
  • Gilla
ElleH
  • Laddar…
ElleH ElleH skrev:
@byggaeko Tack för ditt svar! Ja, jag har också märkt att golvtemperaturen har med materialen att göra. Vi har haft ditt exempel - trägolvet (över mullbänk) känns betydligt behagligare än laminatgolvet (över trägolv och mullbänk), som kändes riktigt kallt. Men hur säker är du på att ett riktigt trägolv alltid känns varmt, känns det varmt även över en oisolerad betongplatta? Behöver vi mattorna för värmens skull?

Jag hade ett tunnt obehandlat trägolv direktpå betongplatta i mitt förra hus, dock var det frigolitisolering under plattan (det var i Danmark, där man gör så...). Det kändes alltid behagligt att gå på. Det är golvdrag som är det värsta, har man inte det och har naturmaterial på golvet så känns det skönt att vara på. En matta innehåller ju luft och isolerar därmed lite extra mot huden . Mattor är väl bra? De fångar upp damm, så det inte far runt. Städa mindre...

@mattoys Ja, rent utrymmesmässigt skulle jag kunna lägga viss isolering, tror du att det behövs? Ja, håller helt med om skillnaden mellan laminat och trägolv, har haft båda samtidigt i huset och det är stor skillnad!

@Anna_H Aha, det låter ju bra! Vi kanske inte kan bygga riktigt så mycket på höjden, men lite går :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.