kisumisu
PeterHog PeterHog skrev:
I mitt gamla hus så hade jag en vvb på 200L och hade en mätare på den, den drog ungefär 350kwh/månad för 2 vuxna och 2 barn
Ok med runda slängar sparar jag minst 14 000kr per år. Delade varmvattenkostnaden och vedkostnade med 3. Bara en siffra jag fick i huvudet med tanke på att dem exempel installatören sade att man spar runt 1/3 om inte mer på uppvärmning.

Veden drog jag också i huvudet. Istället för att elda 10kbm kanske det skulle räcka med runt 3kbm. Veden är det som börjat kosta mig mest. Fick förut ved för 500kr kubiken, nu vill alla ha närmare 1000kr. Då pratar vi riktiga kubik och inga kastkubik som alla kör med.

Senaste elräkningen låg på 3488kr.
2274kwh.

Juliräkningen (då all värme avslagen) låg på 1700kr. Det enda som igång då ventilation, varmvattenberedare och hemelektronik (även de sparsamt då vi mycket ute då).

O då har man haft 17-18 grader i vissa rum och vissa morgnar har man vaknat i +15 och fått börja elda (har elementen stängda på nedre våning).

Sedan ska vi inte tala om all jobb med stora mängder ved :sweat:
 
Redigerat:
kisumisu
Q Qvanten skrev:
Om det finns en blandningsventil sitter den efter beredaren och om den kärvar blandar den in alldeles för mycket kallvatten i varmvattnet vilket märks särskilt vid högt flöde vilket det blir när du duschar.

Om en blandaren har ett inre läckage mellan varma och kalla sidan trycks kallvatten ut i varmvattenledningen även när den inte används och går till alla tappställen bakvägen.
Det kan vara en bortglömd blandare som sitter oanvänd någonstans och det märks mest vid höga flöden.

Jag har själv varit med om båda sakerna.
Ok intressant. Finns en blandare under och sedan har jag 2 kranar som jag ej vet när dom bytta. En traditionell 70-80 tal som man vrider och en Ikea i toaletten som förra ägaren satt dit för 10år sedan.

Ska också säga att beredaren läcker vatten ur skvalleröret.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Ok intressant. Finns en blandare under och sedan har jag 2 kranar som jag ej vet när dom bytta. En traditionell 70-80 tal som man vrider och en Ikea i toaletten som förra ägaren satt dit för 10år sedan.

Ska också säga att beredaren läcker vatten ur skvalleröret.
Prova att spola varmvatten och känn sedan på rören. Om utgående varmvattenrör från blandningsventilen är mycket svalar än ingående ligger antagligen en del av problemet där. Men att beredaren läcker ur skvallerröret är inget bra tecken, då är något fel på beredaren skulle jag gissa på.
 
kisumisu
Q Qvanten skrev:
Prova att spola varmvatten och känn sedan på rören. Om utgående varmvattenrör från blandningsventilen är mycket svalar än ingående ligger antagligen en del av problemet där. Men att beredaren läcker ur skvallerröret är inget bra tecken, då är något fel på beredaren skulle jag gissa på.
Tack ska prova!

Har visserligen mer eller mindre bestämt och byta system nu. Är så trött på dålig värme.

Men än har man ju inget nytt och om problemet beror på vattenkran består ju problemet oavsett vad man gör. Men kan ju köra ett test där med då jag kan stänga av i sektioner då kranarna har egna avstängare :) Frågan är bara hur länge dom måste vara stängda över systemet räcker nån timme eller ska man köra en hel natt tex...?
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Tack ska prova!

Har visserligen mer eller mindre bestämt och byta system nu. Är så trött på dålig värme.

Men än har man ju inget nytt och om problemet beror på vattenkran består ju problemet oavsett vad man gör. Men kan ju köra ett test där med då jag kan stänga av i sektioner då kranarna har egna avstängare :) Frågan är bara hur länge dom måste vara stängda över systemet räcker nån timme eller ska man köra en hel natt tex...?
Till er som ej har konvertera ..Gör hur ni känner och har råd med men jag säger bara wow ...

direktel och iskallt svindyrt med självdrag = luktade apa här hemma och svindyr el

... nu f-system dvs en fläkt på taket som drar ur all luft i många rum oxh får ny från 100mm hål i väggen så huset byter luft och alltid fräscht och sen bergvärme nästan gratis *sparar* 20tusen/år trots det..

vad gällande värmen ventilation så ja jag eldar lite för fåglarna men jag vill ha fräsh luft så ventilerna står halv öppna även vinter ...

Nya fönster tilläggsisolera vinden gör att det är extra viktigt med fläkten så värmen fukten stannar kvar inne

Skriver från telefon så mina felstavningar får ni på köpet
 
  • Gilla
JSten och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Till er som ej har konvertera ..Gör hur ni känner och har råd med men jag säger bara wow ...

direktel och iskallt svindyrt med självdrag = luktade apa här hemma och svindyr el

... nu f-system dvs en fläkt på taket som drar ur all luft i många rum oxh får ny från 100mm hål i väggen så huset byter luft och alltid fräscht och sen bergvärme nästan gratis *sparar* 20tusen/år trots det..

vad gällande värmen ventilation så ja jag eldar lite för fåglarna men jag vill ha fräsh luft så ventilerna står halv öppna även vinter ...

Nya fönster tilläggsisolera vinden gör att det är extra viktigt med fläkten så värmen fukten stannar kvar inne

Skriver från telefon så mina felstavningar får ni på köpet
Det blir en konvertering här för dyra pengar ;)

Bara en himmla process. Var tvungen fråga lov av 2 grannar. Anmälan till kommun. Såhär långt har det ändå gått bra alla har varit medhjälpliga. (y)

Nu fick jag däremot svar av ledningskollen att det går ledningar i närheten :sweat:

Blir också att röja om i huset. Då alla rör mm ska ju få plats.

Men det är väl så att allt har sina för och nackdelar. Det jag iaf hoppas nu att det blir stabil värme i hela huset och för inte mer än 20k kwh som jag har nu med vedeldning o allt.
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Bara en himmla process. Var tvungen fråga lov av 2 grannar. Anmälan till kommun. Såhär långt har det ändå gått bra alla har varit medhjälpliga. (y)
Intressant, varför behövde du söka lov från grannarna?
 
kisumisu
J JSten skrev:
Intressant, varför behövde du söka lov från grannarna?
Pga att det är mindre än 10M till tomtgränsen var hålet ska vara...var väl 7.5M jag har till den närmaste gränsen.

Men det är egentligen bara bra att dem håller reda på sakerna. Ingen nära mig har hål men ifall fler börjar borra.

I mitt fall är det så att det är små tomter vi har men båda av mina grannar kan ändå ta bergvärme om dem vill för husen är annorlunda konstruerade. Dem har "pannrummet" på andra sidan av huset än vad jag har. Dem mätte på kommunen att om dom sätter där är det nästan 40M emellan...

Blir intressant se om det här blir en "epidemi".
Jag är typ den första på gatan ta det här.
Var lite kul med fibern först tar ingen och sedan helt plötsligt tar nästan hela gatan ;)
 
Redigerat:
kisumisu
K kest skrev:
Det gäller att ha koll.
Borrade rakt in i vägtunnel - träffade buss
[länk]
Ojojoj :sweat:

Håller med att man ska ha koll och hoppas de här företaget har det.

Dock finns nog inte risken man träffar fordon. Fast man vet ju inte vad militären kanske har för hemliga tunnlar. Vore nästan intressant om det hände :rofl:

Dock vill man ju inte bli ansvarig om en Elkabel går av.
 
kisumisu
Ni som har valt att konvertera bort direkt el. Vad har ni gjort med dom gamla tåtorna osv?

Har ni gjort omfördelning i huvudsäkringar?

Jag har börjat riva bort lite av det gamla och märkt att det helknasigt kopplat.
Vissa element är 240V och andra är 400V. Dvs är inte ens samma system, sedan hade dom installerat en 400v element till 230v. Är ju givet att det ej fungerar :p

Ska man inte ha antingen en 230v system eller 400v system på direkt el???

Inte konstigt att det brännts 20A säkringar när allt så snedraget :mad:

Eller var det här praxis på 80talet?
Har en känsla att Fas2 och Fas3 i huvudsäkringarna nästan uteslutet har gått till värme???

Är den första Fas1 där säkringarna går bara man har tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin igång.
Även beroende lite om Spis är igång och Bastu givetvis ;)

Man tycker ju att 20A borde man ju komma långt med när förra huset hade 16A och alla dessa apparater inklusive 6kwh bastu. Den enda skillnaden var att varmvatten värmdes med ved.

Har haft en elektriker här innan som bytt ut tavlan till modern automat och efter det fungerade det lite bättre. Men ändå har Fas1 gått lite då och då.:thinking:
Men jag tror inte han gjorde så mycket med själva värmen.

Men nu försvinner ju 10st El element från systemet.
 
Redigerat:
Jag rev all direktel och efter det så fick jag 10 tomma säkringar.. Jag använder 1/3 av förra årets effekt och spackla igen alla gamla dosor och rörutlopp... :D(y)
 
Excel
Jag konverterade till vattenburet 2013, fick betala 5000kr per element installerat ock klart inkl material.

Elementen kan du säkert sätta upp själv om du vill spara pengar.

Min anläggning inkl borra och BV pump betalade sig efter ca 6 år. När du säljer huset har du garanterat igen investeringen, många gånger om.
 
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
Excel Excel skrev:
Jag f


Jag konverterade till vattenburet 2013, fick betala 5000kr per element installerat ock klart inkl material.

Elementen kan du säkert sätta upp själv om du vill spara pengar.

Min anläggning inkl borra och BV pump betalade sig efter ca 6 år. När du säljer huset har du garanterat igen investeringen, många gånger om.
Jodå beslut är redan taget. Väntar bara på att de ska komma borra osv och jag låter dem göra allt. Kan tyvärr inte så mycket om vattendelen.

Är det inte så att vatten elementen måste också sitta på ett visst sätt för att fungera optimalt?

Nåja här är tyvärr tidsbristen även en annan del. Ska bli skönt slippa stressen med vedstapling och torkning. Även om det till en viss del är kul också.

Kommer även till en viss del ha vedeldning kvar. Men det som i det här huset har riktigt sugit att man inte kunnat värma upp vattnet och få värmen sprida sig till alla rum. Haft 15 i vissa rum dvs tvingats ha el element i vissa rum på och fått elräkningar på över 3k i månaden trots all jobb med ved.
 
Redigerat:
kisumisu
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Jag rev all direktel och efter det så fick jag 10 tomma säkringar.. Jag använder 1/3 av förra årets effekt och spackla igen alla gamla dosor och rörutlopp... :D(y)
Drog du ur hela kabeln? Eller klipptes det av vid centralen?

Har själv funderat på en "fuling". Elementet som är i toan går på vanlig 230v.
Vore perfect för el-uttag.
Får idag ladda upp tandborstar, rakapparat osv i köket vilket är ju lagom kul:rolleyes:

Men frågan är ändå lite vad som är lagligt.
Är dock inte våtuttrymme så dvs ingen dusch. Dessutom finns ju jordfelsbrytare till hela huset.

Sedan resten av sladdarna har jag ingen nytta till. Kanske koppla om vissa säkringar i skåpet. Då bla en 10A idag kör ventilation, kökets uttag och belysning. Går för det mesta bra men säkringen går hårt då tex micro o kaffekokare går ej köra samtidigt. Dammsugare går ej köra i kökets uttag osv.

Sen det här med huvudsäkringarna där ute. En går ju till nästan allt medans dom 2 andra verkar inte ha så många uppgifter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.