Hej alla glada.
Har renoverat hela min källare och ett av rummen ska nu bli sovrum. Mitt bekymmer är nu att i rummet kommer inkommande fjärrvärmerör som sen löper i taket.
Som bilden visar så kommer dessa in ca 1m ovan källargolv.

Min fråga till er som kan:
Är det lokala värmebolaget som äger rören inne i huset?
Vågar man skruva bort handtagen och byta dessa mot några mindre?
Tänkte klä in rören i taket med plywood.
Är det någon som klätt in liknande inkommande och ska man då ha en lucka där man kan vrida av dessa?

Har småbarn som garanterat kommer vara på och vrida dom om jag inte gör något åt handtagen.

Tack på förhand!
 
  • Inkommande fjärrvärmerör med stora handtag monterade på vit vägg i källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gipsa och sätt en inspektionslucka?
 
Inspektionslucka är ju ett alternativ. Hur som skulle jag nog vilja byta ut handtagen mot mindre. Är det något man kan göra själv?
 
K Kartit skrev:
Inspektionslucka är ju ett alternativ. Hur som skulle jag nog vilja byta ut handtagen mot mindre. Är det något man kan göra själv?
Ja, de sticker ju ut onödigt mycket. Jag skulle demonterat handtagen, knäckt till dem så de går närmare mot isoleringen samt kapat längden något.
 
Skruva lös handtagen och häng dom i ett snöre bakom rören.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
De är ju ventiler, som inte används så ofta och då finns risken att de kan kärva. Låt därför handtagen ha sin fulla längd, men möjligen bocka dem lite. Tänk också på att det kan uppstå situationer när en snabb och säker avstängning kan behövas.
 
  • Gilla
pellegoria
  • Laddar…
Tack för svar! Skulle gärna bocka till dom men kanske inte när de sitter på plats. Är rädd att ska något i anslutningen ska förstöras och själva spakarna har rätt så tjock metall. Min oro är bara att något går fel när jag plockar lös spakarna. Finns det några risker när man lossar bulten de sitter i? Dom är inte genomgående på något sätt så man lossar på något som gör att det kommer vatten?
 
Nej, det är bara att lossa.
 
  • Gilla
Kartit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.