BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror bygglovshandläggaren missförstod dig och trodde du var ute efter att bygga så stort som möjligt, dvs. få in så mycket som möjligt på övre planet, inte att du undrade om du kunde bygga ett enplanshus utan något övre plan.

Om detaljplanen är luddig vore det ju kul att se den aktuella biten av den.

Urklipp ur detaljplanen nedan.

Planen medger att bostadshus uppförs i högst två våningar och då får inte vind inredas. Vid byggande av bostads- hus med en våning krävs förhöjt väggliv. Högsta byggnadshöjd är 7 m, men uthusbyggnad får högst vara 3 m.

‍♂️
 
Det verkar som att de vill ha tvåplanshus med andra ord. Förhöjt väggliv är ett vanligt sätt att få en övervåning när det föreskrivs enplanshus. Då bygger man med 70cm för att maximera övervåningens yta.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
BirgitS
Ser ut att vara som GoC skrev i inlägg 12, man vill se högre resligare hus än hus med bara ett plan och lågt tak som Nidingen.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ser ut att vara som GoC skrev i inlägg 12, man vill se högre resligare hus än hus med bara ett plan och lågt tak som Nidingen.
Från detaljplanen:

Taklutningen ska ligga mellan 17 och 34 grader. Det är viktigt att taken inte blir dominerande för byggnaderna.

Finns flera enplanshus i området, ska ta reda på vad deras såkallade förhöjda väggliv är, spontant så är det inte mer än möjligtvis någon dm på de husen och något enstaka är det inte synligt alls.
 
Enligt DP är max byggnadshöjd 7 meter, vilket jag tolkar som om de vill ha högre byggnader i området, och inte heller för stor höjdskillnader på husen eftersom de vill ha förhöjt väggliv på enplanshus.
 
M MetteKson skrev:
Enligt DP är byggnadshöjd 7 meter, vilket jag tolkar som om de vill ha högre byggnader i området.
det kan mycket väl vara så, men det är ju en tolkning, så vad är ett förhöjt väggliv? ‍♂️
 
Om det är mindre än 0.7m klassas det som en plans med förhöjt väggliv.
Är det mer än 0.7 m är det 2 våningar
 
  • Arkitektonisk snittritning som visar höjdmått för en byggnad med vind, plans och källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
U i CAR och 2 till
  • Laddar…
B beqen skrev:
Om det är mindre än 0.7m klassas det som en plans med förhöjt väggliv.
Är det mer än 0.7 m är det 2 bokningar
Förstår jag TS rätt så vill du veta minimummåttet det förhöjda vägglivet får ha för att kallas förhöjt väggliv och godkännas av byggnadsnämnden?
 
M MetteKson skrev:
Förstår jag TS rätt så vill du veta minimummåttet det förhöjda vägglivet får ha för att kallas förhöjt väggliv och godkännas av byggnadsnämnden?
Ja, det är exakt vad jag är ute efter. Vart är gränsen för enplanshus/enplanshus med förhöjt väggliv och mellan vilka punkter möter man. Mellan platta och vindsbjälklag? Sockel och takfot? Hur räknar man när halva huset har öppet i nock invändigt?
 
S spyops skrev:
Ja, det är exakt vad jag är ute efter
Gör som du säger, spana runt lite i kvarteret. Ser du något hus som verkar ha lågt väggliv kan du kontakta kommunen och begära ut bygglovshandlingarna för det huset (offentliga handlingar). Titta på ritningarna som ligger till grund för beslutet och se hur högt deras väggliv är.
 
  • Gilla
U i CAR och 1 till
  • Laddar…
Här får ju TS bygga två våningar, men önskar bara en. Ofta är det ju tvärtom
Det enda som sägs om förhöjt väggliv brukar ju bara just maxvärdet på 7 dm för att inte räknas som våningsskapande.
Här verkar, som många ovan pekat på, DP indikera att man strävar efter lite högre hus med ganska ”trubbig” takvinkel. Jag har inte kikat på TS val av husmodell, men gissar att det då är ett lite lägre enplanshus?
 
Här ser du vad förhöjt väggliv är. Räcker säkert med 20cm så det gör skillnad men om ni ändå måste ha det är det lika bra att maxa höjden.

Handritade skisser av två hussektioner, översta med förhöjt väggliv på 70cm och den undre på 20cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
backstad backstad skrev:
Här får ju TS bygga två våningar, men önskar bara en. Ofta är det ju tvärtom
Det enda som sägs om förhöjt väggliv brukar ju bara just maxvärdet på 7 dm för att inte räknas som våningsskapande.
Här verkar, som många ovan pekat på, DP indikera att man strävar efter lite högre hus med ganska ”trubbig” takvinkel. Jag har inte kikat på TS val av husmodell, men gissar att det då är ett lite lägre enplanshus?
Nu har jag titta på ert hus i katalogen, är detta huset ni funderar på? Det ser fint ut med lite udda vinkar och vrår, men klassas ju som TS nämnt som enplanshus och byggnadshöjden är endast 3,2 m i ett område där tillåten BH är 7 m. Att försöka höja livet på just detta hus tror jag inte skulle se bra ut, det blir fel proportioner gentemot fönster mm.
 
  • Enplanshus med svart fasad, stora fönster och terrass, Villa Nidingen, 6 rum och kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vanligen finns det någon typ av underlag till detaljplanen där syftet med regleringarna framkommer.

Problemet med Villa Nidningen är att fasadlivet enbart är förhöjt på ena sidan (om ens det).
 
D Daniel 109 skrev:
Det låter som att ni pratar om varandra. Förhöjt väggliv är när golvet på vinden är lägre än ytterväggarna. Om det skiljer mindre än 70cm mellan yttertaket i väggens förlängning och golvet så räknas det som vind. Är det mer så blir det en våning. Så om du bygger ett högt hus måste övervåningens golv ligga så högt att det är mindre än 70cm till yttertaket vid väggen för att ska klassas som envåningshus. Jag tror inte att detaljplanen kräver förhöjt väggliv.
Det tycks vara märkliga bestämmelser i detaljplanen där det står ”enplanshus med förhöjt väggliv”. Det får inte vara så högt att drt blir våning, det blir alltså en rejäl förvaringsvind. Många kommer nog i efterhand inreda loft, speciellt om man gör en vind med dagsljus via gavlar t ex!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.