Hej,

Skall måla om mina skåpluckor. Vad för färg är lämplig? Är det viktigt att välja en "dyr" färg? Är det stor skillnad mellan kända märken och budget varianter?
 
Fluggers Interior high finish classic. Lackfärg men går och få riktigt fin, flytter ut och ger en hård tålig yta.
Har hört folk prata väl om Biltemas också men inte andvänt den själv.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Så jag gör bäst i att köpa en "märkesfärg"?
 
V Vieri7 skrev:
Så jag gör bäst i att köpa en "märkesfärg"?
Ja det gör du rätt i det handlar inte om så mycket pengar ändå i att välja bra färg.
 
Tack för tipset. Fastna för Alcro, kan man köra den färgen direkt? Utan någon grundfärg? Alltså räcker det göra rent med målartvätt osv? Hur många strykningar körde du?

Mazen Mazen skrev:
Har använt både Jotun och Alcro's snickerifärger till dörrar, skåp och andra snickerier.. med riktigt bra resultat.

[länk]

[länk]

Viktigt är en bra pensel, Moddlare, tex
[länk]

Alt rolla först och sedan färdig stryka med pensel.
 
V Vieri7 skrev:
Tack för tipset. Fastna för Alcro, kan man köra den färgen direkt? Utan någon grundfärg? Alltså räcker det göra rent med målartvätt osv? Hur många strykningar körde du?
Grundfärg om du har trärena ytor, annars slipa av ytan och tvätta för att få en god vidhäftning.
Kört på två stryckningar med en lätt slipning mellan (brukar använda våtslip 400 korn).
Servalacen kan läggas på rätt flödigt och planstrykas ut, ev penselränder brukar läka ihop till en fin och slät yta. God lycka :D
 
  • Gilla
Vieri7
  • Laddar…
Grunda även om du har en hård yta ex fabrikslack. Är ytan målad sen tidigare så kan du måla med färdigfärg direkt.
 
  • Gilla
Vieri7
  • Laddar…
Nu är jag här och funderar igen, vart sjuk ett tag så har inte kommit så långt. Köpte Nitor målartvätt, står man ska använda den ihop med Nitor tvättduk, men man måste väl kunna använda en vanlig trasa. Eller har ni andra tips?
 
Absolut kan du använda en vanlig trasa/svamp. Kan vara bra att skölja med vatten efter trots rek om att det bara ska torkas av.
 
Martin321 Martin321 skrev:
Absolut kan du använda en vanlig trasa/svamp. Kan vara bra att skölja med vatten efter trots rek om att det bara ska torkas av.
Ursäkta en okunnig men hur sköljer man lättast av?
 
Hink med rent vatten och torka av en gång till. Hört från olika håll där det blivit problem med dessa typer av målartvätt. Har själv aldrig haft något problem men bättre att vara på den säkra sidan.
 
T topmount skrev:
Fluggers Interior high finish classic....
Helt outstanding. (y)
En av dom få lösningsmedelsbaserade färger som finns att få tag i. Väter och flyter ut på ett sätt som ingen annan gör.
Tvåa i ligan (om man nu nödvändigtvis vill ha vattenbaserad lackfärg) är "Jotun Lady supreme finish"
 
Martin321 Martin321 skrev:
Hink med rent vatten och torka av en gång till. Hört från olika håll där det blivit problem med dessa typer av målartvätt. Har själv aldrig haft något problem men bättre att vara på den säkra sidan.
Ja, bättre göra det ordentligt från början :) Tack för hjälpen
 
Är nyfiken på hur resultatet blev. Går själv i liknande tankar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.