Hej!

När vi planerade bygget tyckte vi det var en bra idé att gjuta in gängstänger i plattan för att enkelt kunna fästa bärlinan till kommande altanbygge. Byggarna verkar dock inte ha använt rostfria gängstänger (testat med magnet och stängerna är magnetiska), utan någon form av förzinkad/galvaniserad variant och dom visar nu redan efter 3 månader tecken på rostangrepp. Det jag är lite orolig för är om det är någon risk med att dessa stänger kommer att rosta sönder med tiden och om det finns någon risk med att rosten sprider sig in till armeringen i kantbalken, och där orsaka rostangrepp vilket leder till "rostsprängning" och försvagning av kantbalkarna?

Har klurat på två alternativ:

1) Försöka rostbehandla gängstängerna med någon typ av "antirostmedel"/färg och sen bara koppla av och vara nöjd med det? Men kommer det verkligen vara acceptabelt i längden? Vad ska man i så fall använda för färg/medel?

eller

2) Kapa gängstängerna jäms med kantelementet, såga upp ett hål i frigoliten/kantelementet med hålsåg runt stängerna, kapa stängerna så lång in mot kantbalken som det går, för att sedan täta hålet med betong/fogmassa och sedan "limma" fast en bit av kantelementet. Sedan får vi helt enkelt sätta bärlinan på plintar istället, vilket kommer funka.

Hur hade ni tänkt och gjort? Är risken att man förstör mer än vad man försöker åtgärda med alternativ 2? Själva merjobbet och eventuell extra kostnad för att åtgärda problemet har jag inget problem med utan vill ha en lösning som kommer fungera/hålla i många år framöver.

Tack på förhand // Joakim

Gängstänger sticker ut från grundplatta vid husvägg, tecken på rost efter 3 månader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gängstång stickande ut ur betong, visar tecken på rost trots förzinkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag vet inte vad du ska göra men jag vet vad jag hade gjort. Borstat av med stålborste och målat på med valfri rostskyddsfärg. Sätt dit bärlinan, bygg altanen och öppna en öl :D
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Eftersom du inte har flera meter till mark ska du inte fästa altanen i väggen, den ska stå för sig själv och flyta på stolpar, det enda man gör att fästa den i ytterkanter utmed grunden med ett vinkelbleck, det med stolp så går det bra att ha dom ca 50 cm utanför grunden, det är ingen som går så nära en vägg. Beroende på vilken väg du/ni vill trallen så blir underslagen därefter, tänk på att det samlas vatten på trallen och den ska kunna rinna av. Då läggs trallen rakt ut från huset med en lutning neråt EX en altan på
4 meter ut sjunker längst ut ca 2 - 3 cm
 
Trist att dom använt elförzinkade stänger, för dom rostar i regel ganska fort. Eller ja dom får ytrost fort men det tar länge av konstant fukt för att det ska bli gravrost av det.

Men jag hade valt att måla stängerna med crc zinkfärg på burk inte spray varianten. Men då bör du först måla där regeln ska sitta gärna med distanser mot sockeln och sen dra dit bricka och mutter och måla det som sticker ut efteråt

Kan bli tungt att dra på en mutter om du målat innan plus att du då skadar zinkfärgen.

Bricka och mutter ska vara varmgalvade för att du ska slippa rost. Måla även på ändan av stängerna.

Penslingsbar zinkfärg är ett bra skydd i min mening, många galvaniseringsföretag använder sig av det för att bättra på skador.
Och av min erfarenhet så funkar det bra i industrimiljö så länge man inte skalar av det.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Måla med hammarlack. Men oavsett så lär du behöva stöd under bärlinan till altanbygget.
Finns ju inte en chans att det kan bli bra om du försöker å hänga upp den på sockeln med de klena gängstängerna. Däremot så kan dom hålla fast bärlinan mot sockeln men belastning lär du få ta nedåt i marken.
 
Hej alla!

Hör kommer lite återkoppling på hur jag valde att göra. Stängerna var för klena att sätta en bärlina Å då fyller dom inte tänkt konstruktion. Så jag valde att kapa av dom utmed kantelementen, borrade upp ett hål med hålsåg in till betongen (10cm), kapade stängerna med tigersåg så långt in det gick. Målade med Hammerite anti rust och sen en hammerite täckfärg. Sen fyllde jag hålen med fogskum. Tanken är att sedan skära av fogskummen och sedan foga/spackla med betong/cement.

Hoppas det kommer bli bra å funka.

// Joakim
 
  • Hål borrat i betong med en kvarvarande metallstång och synliga sågspån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hål i betong fyllt med fogskum och en kapat stång som är behandlad mot rost.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.