Hej alla kunniga! Jag är inte kunnig men vet vad jag vill ha.

På bilderna ser ni två trappsteg som vardera är 14 meter långa och 60 cm djupa samt ett litet trappsteg på en annan del av uteplatsen. Det är ett fritidshus.

I skåran/avsparningen vill jag sätta ledstrips, så det lyser neråt betongplattan. Vill alltså varken bli bländad eller ha någon julgranskänsla.

Dessa ledstrips vill jag styra med Plejd pga astrour och timermöjligheter. Belysningen ska vara dimbar. Helst skulle jag vilja kunna dimma varje trappsteg för sig.

Jag kommer ta hjälp av en elektriker för att installera det. El kan dras fram antingen till mitten av trappan eller kanten bort mot det sorgliga tältet som snart ska bort.

Denna strip kan vara ett alternativ tänker jag
https://www.hidealite.com/en/products/light-in-meter/ledstrip-230v/ledstrip-hv-fdim-_-658960

Den finns på lösmeter, upp till 50 meter. Problemet med lösmeter är att det blir väldans dyrt. Den finns också rätt billigt i 10-metersrullae. Frågan är då om det går att skarva ihop två rullar till varje trappsteg?

Jag efterlyser alltså förslag på ledstrips som kan fungera. Kanske finns någon som gjort något liknande? Hur ska de styras? Plejd? I sådana fall vilken plejd? Behövs separata drivdon?

Många frågor och ett långt inlägg men tänker att det är bättre att ge mer information från början än för lite

Tack på förhand!
/Jonas
 
  • Två långa betongtrappsteg på en uteplats vid ett fritidshus med avsparing för LED-strip, byggplats i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två betongtrappsteg utanför en dörr, avsedda för LED-strip installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två långa betongtrappsteg i en trädgård med plats för LED-stripbelysning och ett litet trappsteg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var ju en rejält lång trappa ...

Den listen du länkar till tycks levereras med en nätdel som är dimbara på primärsidan, så en Plejd DIM-01 borde duga.
 
E etompau skrev:
Det var ju en rejält lång trappa ...

Den listen du länkar till tycks levereras med en nätdel som är dimbara på primärsidan, så en Plejd DIM-01 borde duga.

Japp, mycket trappa blev det
Tack för svar!

Finns någon som har tankar/förslag på andra produkter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.