Söndag - Vilodagen, men inte på den här adressen! ;)

Svart högskåp under konstruktion med tre behandlade lådor placerade i ett hörn mot en kaklad vägg, väntar på spegelluckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Högskåpet behandlat och på plats - Nu återstår bara hyllor och tre luckor - Frun har beställt att det skall vara spegelluckor så ännu en sak man aldrig gjort förut. Får ta tag i dem vid finare väder - Lär damma en del.
Svart högskåp under konstruktion med en ej färdigställd hylla och ett roterat eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett eluttag som är vridet 90 grader med en ansluten sladd, intill skåphyllans kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kalkylmiss vad gäller Sonos högtalaren som självklart krockade med eluttaget - Vred uttaget 90 grader men planen vara att högtalaren skulle vara jäms med toppen (som den är om man flyttar ned hyllan ett pinnhål) men klart det skall bråkas - Man kan inte få allt rätt. Skönt ändå med streamad musik av rätt typ på bygget och slippa reklamradion! (y):p
Skärmdump av en iPhone som visar AirPlay-menyn med "COUNTRY ROCKS F" spelar och enheten "Badrum" vald.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hjalle74
  • Laddar…
Sticker högtalaren upp ur toppen på hyllan, eller är det en synvilla?

Går det inte att jacka ur för eluttaget i hyllplanen och sänka till rätt höjd?
 
Horgmo HasselPatrik skrev:
Sticker högtalaren upp ur toppen på hyllan, eller är det en synvilla?

Går det inte att jacka ur för eluttaget i hyllplanen och sänka till rätt höjd?
Det är planerat att den skall vara platt med - Som du säger, uttaget bråkar. Klart det går att jacka ur - försöker mest fundera ut vad som blir snyggast...

Ett pinnhål ned;
Utskuren öppning i ett mörkt arbetsbänksskiva för eluttag med kaklade vita väggar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy inuti ett skåp som visar ett takuttag med elkabel som leder ut genom en öppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
slacker slacker skrev:
Det är planerat att den skall vara platt med - Som du säger, uttaget bråkar. Klart det går att jacka ur - försöker mest fundera ut vad som blir snyggast...

Ett pinnhål ned;
[bild] [bild]
Ah! Nu fattar jag!
Trodde högtalaren spelade ”frammåt” men nu ser jag att den ljuder uppåt.
Snygg lösning!
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Blir ändå dörrar framför så det där går att få tillräckligt snyggt för att gömma i ett skåp!
 
Då lämnar glasväggen strax södra delarna av Sverige - Kanske är den här redan på Onsdag. Någon som är sugen på att bära glasskiva i helgen? :crysmile:

Ypperlig support och information från GlasNet som jag valde som leverantör på glas och profiler - Nu håller vi tummarna att den kommer fram helskinnad.

Stor glasskiva förpackad i träställning märkt med "GlasNet" redo för transport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jockeping
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Söderglas i Älvsjö fixar spegeln snabbt.
Tack @MathiasS - 10min så hade Söderglas fixat en spegel i rätt mått! (y)
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi kryper sakta mot mål!
Badkaret kom igår och åkte genast på plats, ja efter att jag fastnat i trappen, slaktat trappräcket och bett grannen om hjälp så kom det på plats!
Nyinstallerat fristående badkar med retrostil ben i ett renoverat badrum med gråa kakelväggar och mörkgrått klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Limmande även i spegeln igår och idag dök ett gång toppförspeglade lampor upp så det var bara att montera! Hoppas hon blir nöjd.
Badrum med svart handfatsskåp och handfat, spegel med omgivande lampor, och del av toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och till min stora förvåning så kom glaset idag - En annan granne fick assistera att säkra hela paketet mot vind då pallen svajade en del. Nu står den skruvad i husfasaden i väntan på montage. Måste få lite hjälp på den där alltså - 62kilo!!
Skenorna monterade med dubbelhäftande tejp samt infogat med transparent Tec7. Övre skenar är dessutom skruvad i undertak. Vi hoppas det håller!
Nyinstallerad dusch med stor takdusch och handdusch, glasdörr, vita kakelväggar och grått klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hjalle74 och 4 till
  • Laddar…
Det finns någon halvepisk tråd om gymnastiska övningar och en badrumskommod för 10talet år sen... ;)
 
  • Haha
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Målsnöret är så nära så man kan ta på det!

Tack för all hjälp - Tack för all feedback och tack för att ni får en att kämpa på när det går trögt.

Vi är ”klara” så jag väljer att stänga ned denna tråd. Luckor till högskåp kommer så snart det blir en glugg i vädret. Fönstret skall målas mot varmare väder. Dörren skall bytas så snart kontot säger att det finns marginal.

Som tidigare nämnt här på forat; ”När pengarna är slut så är man klar!”

Fråga på om det är något ni funderar på annars så säger jag tack för mig i denna tråd! Nyrenoverat badrum med duschkabin, toalett och vita kakelväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
  • Gilla
  • Älska
Luddis_1 och 20 till
  • Laddar…
Otroligt fint badrum!
Kul att följa dig, jag är några månader efter dig
Tack för motivationen
Sitter just nu i ett grönt Kiiltobadrum och tänker kakel
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Riktigt fint, bra jobbat.
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Hillpinch Hillpinch skrev:
Otroligt fint badrum!
Kul att följa dig, jag är några månader efter dig
Tack för motivationen
Sitter just nu i ett grönt Kiiltobadrum och tänker kakel
Kämpa på!
Det har varit en tung resa men när man ser det nu så är man förbaskat ödmjuk, tittar på badrummet, tittar på händerna och inser vad dem verkligen kan. Du får posta resultatet och kanske en projekt-tråd så vi får följa med på din resa!
 
Är det här ett projekt du tror en amatör som aldrig tidigare renovera badrum skulle klara av?
 
oscarwww oscarwww skrev:
Är det här ett projekt du tror en amatör som aldrig tidigare renovera badrum skulle klara av?
Njaaa, Det beror nog på förutsättningarna. Värt att notera är att jag jobbat extra som hantverkare. Har både plattsättare och rörmokare i kontaktlistan och dessutom rivit och byggt grunderna i flertalet badrum innan just platt och rör samt el kliver in i bilden.
Min verktygsarsenal är på grund av detta ganska bred.
Med det sagt så är det andra gånger jag gjuter en platta, det är första gången jag flytspacklar ett golv av denna kaliber, det är första gången jag handspacklar lokalfall. Det är även första gången jag sätter ett tätskikt av denna kaliber om man bortser från toaletten uppe som är tätad i golv + bakom toan,
Kakel, där har jag satt mängder av kök. Klinker, flertalet mindre golv såsom en hall där och ett kök där över åren. Snickeribiten kommer enkelt.
Självklart spenderat timmar att läsa om olika produkter, jämfört priser & tittat på YouTube.

Jag vill tro att alla kan men det är alltid bra att ha lite av en grund i någon form av erfarenhet att falla tillbaka på.
det jag menar är att har man aldrig satt kakel innan så skall man inte ta sig an ett badrum. Jag har gjort fel, jag har gjort misstag men på mindre projekt, egna projekt och kunders - Vissa har kostat i pengar men kunskap och erfarenhet kostar - Vi kan jämföra det vid studielån, man lär så länge man lever och jag skulle aldrig startat med detta om jag inte hade min bakgrund. Jag har dessutom sedan tidigare gjort tvättstugan på 10kvm helkaklat, samt toan uppe som är på ca 2kvm helkaklad.
Känner man sig trygg i plattsättning, har alltid tillgängligt vad gäller kap, klipp och är lite bekant med produkterna så kommer det att gå vägen, men det är bara en liten bit av den stora bilden - Jag har lärt mig sjukt mycket på den här resan men det korta svaret på om en fullständig amatör skulle klara av det helvete jag gått igenom är - Nej.
 
Redigerat:
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.