Hej! Försökt hitta enkla svar på detta men misslyckats.

Håller på att inreda min vind på 65m2 och har lite frågor om ventilationen.

Huset är ett parhus på 95m2 och har 2 badrum och kök med frånluftskanaler ut (+en köksfläkt så klart) på undervåningen. Bara naturligt vindflöde. Insugen sitter i 2 sovrum samt alla fönster som har en öppningsbar ventilationsmöjlighet. Känns som att det är ett fint undertryck i huset.

Nu när jag öppnar upp en innetrappa så vill ja inte förstöra för mycket. Kommer ha ett badrum med frånluft samt 2 takfönster med ventiler i. Antar att alla dessa automatiskt blir frånluft då varm luft stiger principen.

Behöver jag mer ventilation på övervåningen ? Känns som att allt man installerar bara bli frånluft ändå..
 
Man sätter numera ventilationsdonen under fönstren på övervåningen för att få in luft (tilluft). Sedan kan man ha radiator framför och som värmer luftströmmen.
 
Jaha! Det blir alltså tilluft och man placera intaget lågt? Dom flesta takfönster har ju ventiler i överkant?
 
Tänkte på de fönster som sitter på gavlarna och i takkupa i första hand.
 
J Josth skrev:
Tänkte på de fönster som sitter på gavlarna och i takkupa i första hand.
Aha. Då är det inget alternativ.

Mer förslag? Hur får jag tilluft till sovrummet?
Ja kan inte va den första i världen som vill ha sovrum på övervåningen!
 
Sätt en paxfläkt med möjlighet att gå på konstant lågfart i badrummet på OV. Är ditt hus någorlunda tätt så kommer det hålla flödet åt rätt håll i dina friskluftsventiler i srummen. Iallafall under större delen av året.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.