Vi bygger nytt hus om ca 180 m2 fördelat på två plan. Vi har inget emot radiatorer och och funderar på värmepump och radiatorer. Jag har någonstans läst att detta är det mest ekonomiska, om man väljer tillräckligt stora radiatorer. Det verkar dock svårt att få detta klartlagt, kanske för att s.g.s. alla som bygger nytt väljer golvvärme. För oss är det dock inte så viktigt med komforten som golvvärmen ger utan vi är i första hand ute efter det som är mest effektivt.
Vi har grunden klar redan, men vi har möjlighet att lägga golvvärmen över plattan så den möjligheten funderar vi också på.

Någon som vet ? Jättetacksam för alla svar !
 
Golvvärme är ett bra alternativ när du har värmepump. Golvvärme är ett lågtempsystem och det är det du vill ha när du har en värmepump. Ju lägre temp du kan jobba mot värmepumpen ju effektivare är den. Stora radiatorer är ett alternativ för att få ett lågtempsystem, ju större radiatoryta du har ju lägre temp behöver du på framledningen.
rogge
 
Pius skrev:
Vi har grunden klar redan, men vi har möjlighet att lägga golvvärmen över plattan så den möjligheten funderar vi också på.

Någon som vet ? Jättetacksam för alla svar !
Det är en bättre variant av golvvärme som inte är lika trögt så det bör du verkligen fundera över om ni inte ska ta.. En del påstår att det är 20-30% effektivare.. ::)
 
Jag kör bergvärme & radiatorer. jag har riktigt stora radiatorer & jag slår nog dom flästa golv värmeanläggningar, när det gäller låg framledningstemp & därmed billig drift.

viserligen inte i ett nytt hus, men systemet är nytt, då jag hade direkt el innan
 
CarMan skrev:
Jag kör bergvärme & radiatorer. jag har riktigt stora radiatorer & jag slår nog dom flästa golv värmeanläggningar, när det gäller låg framledningstemp & därmed billig drift.
Och vad har du för framledningstemp då ???
 
roli skrev:
Och vad har du för framledningstemp då ???
Jag har en konstant inomhus temp på 21,5 grader
när det är 0 grader ute så har jag en framlednings temp på 32,5 grader.
när det är -10 har jag 36 grader
vid -20 är det 39 grader

jag bor i sörmland så det blir sälla kallare, men pumpen borde enligt mina tester klara sig utan elpatron ner till - 30 grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.