God morgon härliga gänget!

Vi börjar landa i val av husleverantör för vårt kommande husbygge och har nu börjat fundera på detta med kontrollansvarig.

Den husleverantör som vi eventuellt kommer skriva avtal med har erbjudit sig att "bjuda" på KA mot att husleverantören får välja sin egen KA. Husleverantören menar givetvis att detta är superbra och att denna KA är van vid husleverantörens byggen och att de har bra kommunikation. Men vi blir såklart genast lite misstänksamma och funderar på om vi verkligen ska gå med på detta erbjudande? Vad har ni för erfarenheter i hur man ska tänka kring valet av KA?
 
”Kontrollansvarig ska ha en självständig ställning.” Så om de rent ut sagt säger att de väljer en åt er och ”bjuder” på det så skulle jag också börja tänka lite.

Säger varken bu eller bä men det bör ifrågasättas och undersökas.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Låter inte jättebra. Funkar säkert bra om det inte blir någon konflikt. Men vilken sida är han på om det blir problem ? Kanske den som betalar ?
 
T
Jag skulle dragit öronen åt mig direkt, välj din egen KA, dom "bjuder" inte på något. Detta gör dom för att det spelar dom i händerna.

Vilken husleverantör är det?
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Som sagt, välj din egen KA. Och det är nog läge att välja en mer seriös hustillverkare också. Upplägget är inte seriöst.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Stort tack för alla snabba svar! Skönt å höra att det inte bara var vi som drog öronen åt oss. Vi ska givetvis ta upp detta med hustillverkaren. Börjar bara bli lite tröttsamt med _allt_ som man måste kunna själv, man kan verkligen inte lämna över något som helst ansvar på tillverkaren trots totalentreprenad....
 
Rätt KA är otroligt viktigt. Trodde det bara var en onödig utgift vid min tillbyggnad men min KA har verkligen räddat mig.
 
Anlita en KA som du själv väljer. Hör i bekantskapskretsen om de kan rekommendera någon eller så hittar du certifierade KA listade på Boverkets hemsida. Där kan du även mer om KAs uppgift i byggprocessen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.