Vi ska just ta in offert på konstruktionsritningar till vårt hus som ska muras i lättbetong. Vilka konstruktionsritningar har ni som bygger stenhus behövt? När man talar med konstruktionsfirman menar de förstås att man ska ha på "allt" ;D medan andra menar att man kan uppdra åt den som t ex gör taket el. grunden etc att också ta fram de nödvändiga konstruktionsritningarna för deras del av entreprenaden. Hur har ni gjort?
 
Hej

Som du själv säger är det väldigt olika vem man frågar.

Vi håller på att bygga ett stenhus (har visserligen uppehåll under vintern) och vi tog k-ritningar på ALLT eftersom vi bygger allt själva.
Visserligen kostade det en hel del men det tycker jag är värt det eftersom jag inte är byggare till heltid.

Gå gärna in på min hemsida och läs mer
http://www.33rpm.nu/hammarbacken/Sidor/bygget.html#kritnngar

Said
 
Hej Said!
Tack för ditt svar. Får man fråga vad du fick betala för k-ritningarna? Vilka ritningar talar vi om mer exakt när du säger "allt"? Tufft att ge sig på att bygga helt själv! Vi har tänkt att göra en hel del själva men kommer att ha en murarfirma som "murar" upp huset. Tittade på bilderna på din hemsida. Vad var skälet till att ni valde lecablock till källaren? Vi har velat hit och dit men konstruktören som vi har talat mest med menar att man likaväl kan använda sig av lättbetongblock hela vägen alltså även till källarväggarna och att de skulle ha bättre isoleringsvärde än lecan.
Imponerande bygge av plattan förresten.
Hälsningar/stenhus05
 
Jag är också lite nyfiken på detta.

Eftersom vi kommer att köpa en rest betongstomme, så antar jag att leverantören tar fram konstruktionsritningar för dessa.

Men vad behöver man mer för ritningar?

Jag antar att man behöver för takstolar, vvs, el och ventilation.
 
Hej

Jag var också inne på lättbetong hela vägen, men konstruktören var inte så förtjust i att använda lättbetong under marknivå.
Visst går det sa han,men föredrog Leca.
Och vilken amatör säger emot ett proffs??

Med ALLT menar jag i stort sett in i minsta detalj. Tex Combideck plåtarna, limträbalkarna mm.
Men inget för vvs, el och ventilation.

Vad det kostade??
Jag har bestämmt mig för att redovisa kostnader i form av följande sätt:
Arkitektkostnader: X% av totalkostnaden
K-ritningar: X% av totalkostnaden.
Osv.

Detta pga av två saker.
1: Vill behålla lite för oss själva
2: Ett belopp utan refferens säger ju inte så mycket. Eller ??

Detta kommer "snart" upp på hemsidan

Said
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.