Hej!

Har länge gått och funderat på att bygga mig en bastustuga vid sommarstugan. Problemet har varit att jag inte är någon snickare och inte hittat några vettiga ritningar. Ett tag planerade jag att anlita en proffessionell snickare som skulle hjälpa till (och se till så att allt gick rätt tillväga :p )

Men, nu hittade jag färdiga bastustugor på Krauta. En på 4kvm (enbart bastu) och en på 8kvm som även hade 4kvm "relaxrum". I priset ingår aggregat, rör ja... allt utom uppsättning och transport.

Är det någon som har erfarenhet av dessa byggsatser? Problem vid montage? Fungerar bastun bra?

All information välkomnas så ska jag berätta hur det hela slutar. Beroende på väder och när vissa träd som står ivägen kommer att fällas kommer byggstart att vara antingen innan sommaren eller i juli.

/ Peter
 
Hej!

Har du köpt bastun?
 
Hej!

Nej, inte än... ska ner över Kristiflygare och rensa lite träd etc. så jag tror inte att själva bygget kommer igång förrän i juli när vi åker på semester...

/ p
 
Detta måste vara samma bastu som vi köpte (vi = 2 tjejer). Det tog oss 8-9 timmar från vi började göra grunden till bastun, tills den var klar och vi kunde basta. Det största jobbet var att få en bra grund, resten gick jättelätt :)
 
Och bastningen är underbar? ;D
 
Bastun är nu beställd, uppsättning runt 15:e juli...
 
kunde dom nåt om bastun i din butik?

jag har varit på 2 olika stälen & ingen kan svara på de frågor man har. dom ger en bara ett formulär man ska fyllai, som dom i sintus bara skickar vidare till Harvia.

jag tror inte dom säljer specielt många bastuinredningar.
 
Nä, jag tror inte heller att det säljs många bastustugor (du skrev bastuinredningar?).

Vilka frågor är det du vil ha svar på?

Det finns en manual för uppsättandet av bastun på Harvias hemsida.

 
dreamie skrev:
Nä, jag tror inte heller att det säljs många bastustugor (du skrev bastuinredningar?).

Vilka frågor är det du vil ha svar på?

Det finns en manual för uppsättandet av bastun på Harvias hemsida.
Jag vill köpa bastulavarna & ryggstöd som till Solar Elite. samt taklisten. jag vill inte ha pallen, man jag vill ha likadant insynsskydd på nedre laven som det är på övrelaven.
Deta var inte helt enkalt att få till, men nu har jag beställt det.
Kolla på Harvias formulär & försök köpa dessa grejor.
bara att ens fråga vilket träslag demobastun var byggd av var ju svårt, det sluta med en gissning...

-------------------
mina frågor var ungefär bara vad det kostar att köpa desa grejor, vilket dom inte klara av att svara på. man var tvungen att skriva i ett formulär, men i formuläret kan man bara köpa en komplett bastu. inklusive allt & jag menar allt

På harvias hmsida så finns det ingan svensk representant man kan kontakta, utan det är endast k-rautas personal man kan prata med.
 
Fick bastuinredningen härom dan. men tyver var det fel mått på övre laven >:(
jag bestälden en som skulle vara 60cm bred, men den jag fick var bara 50cm.
 
Riktigt svårt att få nån klarhet i det här med felbeställningen. K-rauta är helt klert inte så bra på hur man hanterar & bestäler grejor m.m.

kontroll mätte alla delar & märkte att lavarna bar 10mm smalare än dom mått jag skrivit.

prata idag med K-rauta & dom ville att jag skulle ringa deras levrantör, vilket jag inte ville, då det är K-rauta jag har beställt grejorna av o ingen annan. Kort efter detta smtal så ringer deras levrentör upp mig (tydligen har dom ringt han & bett han ringa mig.)
harn slår helt ifrånsig o säger att han har en kopia på beställningen med mina mått & kan se byg beskrivningen dom byggt eter & det är inte samma mått, men det är ändå inte hans fel???
 
Ja du, vad ska man säga? Hur svårt kan det vara att följa en ritning? Är det harvia som bygger eller har de i sin tur en underleverantör?

Föreslår att du skriftligen reklamerar till K-Rauta, som är din handlare i det är fallet. Be dom att besvara din reklamation skriftligen till att börja med. Hoppas att det löser sig!
 
harvia ringde o sa att dom kommer att skicka en ny lave.
ska bli kul o se om den nya laven nu passar med restan av inredningen när den kommer.
övre laven går ju i en vinkel & den har insysn skydd melan denna & den nedre laven.
men som sagt så är det ju dom som bygger sånte här hela dagarna , så för hoppnings vis har dom koll på vilka delar för utom laven isig som måste bytas
 
Så då var man tillbaka från semestern, vilket väder! Knappast bastuväder iaf... hehe.

Hur som helst står nu bastun där den skall och det blev väldans fint. Det var inte snack om några 9 timmar dock! Men då räknar jag in en del extrajobb som jobbig grund, lackning av golv samt målning av väggar.

Det som saknades mest av allt var en riktigt bra beskrivning på hur bygget skulle göras. Om man får en byggsats med massor av olika brädor måste man ju få en bra beskrivning på vilken bräda som hör till vad. Det mesta stod på finska vilket ingen av oss förstår. Man hittar dock en betydligt bättre beskrivning på Harvias hemsida, men vi tyckte inte att den var tillräckligt bra heller.

En annan sak var de saknade delarna. Vi saknade 2 delar till altan vilket var en jäkla pina eftersom vi inte har någon såg som kan såga så fint och exakt som behövs för att allt ska passa in. "Turligt" nog fanns det med en "osågad" bit som i princip passade in där de saknade bitarn skulle sitta. Hur som helst blev det ju en hel del extrajobb i.o.m. detta.

Vi saknade dessutom spännbultarna till altan och fick åka och köpa två sådana samt några vinkeljärn för att hålla altanräcket på plats.

Övertäcknings brädorna till altanräcket var dessutom inte helt rätt och krävdes skarvning, vilket iof inte var så allvarligt.

Grunden
Grunden tog iof bara den 1 dag då det var ganska kraftig lutning och en j**la massa rötter när vi skulle gräva oss ner till tjälfri mark. Byggtid: ~1dag

Väggar
Att sedan bygga ihop väggarna var ju inte svårt, detta var förmodligen det som tog kortast tid av allt. Byggtid ~3h

Golv
Golvet gick också snabbt men här bestämde vi oss för att lacka innergolvet för att det inte skulle bli allt för smutsigt. Byggtid ~1h + lackning

Tak
Även taket gick förvånandsvärt enkel, här fuskade vi och satte inte upp innertaket som följde med. Att lägga asfaltspappen var inte kul. Dessutom var min kollega övertygad om att vi behövde lite extra klister så vi införskaffade en burk asfaltsklister och fick jobb med att smeta på detta på varje bit. Byggtid: ~4h

Målning
Vi bestämde oss även för att måla/lasera ytterväggarna i mörkbrun färj med ljusare gavlar. Byggtid: 2 dagar

Aggregatet/Skorsten
I byggsatsen ingår ett jättefint aggregat. Skorstenens diameter var dock oroväckande hög när vi skulle såga ett hål i taket. Men detta gick ändå mycket bra och allting klaffade fint. Vi la lite extra tätning mellan plaststrumpan, som tätar skorstenen mot taket, och själva asfaltspappen på taket. Första inbränningen som skulle göras utan stenar gick oxå bra men fördröjde invigningen med en dag. Byggtid: ~4h + inbränning

Summering
För att summera hela bygget så känns bastusstugan robust och genomtänkt. Om man inte gör de extrasaker som vi gjorde, har en enkel grund samt att alla delar finns med från början borde det inte ta någon jättelång tid att få upp bastun. Bristen på en bra beskrivning är dock påtagligt irriterande! Det går snabbt att få upp hög temperatur även om avsaknandet av ett extra rum innan man kommer ut gör att värmen snabbt försvinner när man öppnar dörren, vilket blir mer påtagligt när det är kallare ute.

Fråga om ventilation
I många guider för bastubyggare står det att ventilationen skall fungera så att luft kommer in nära golvet vid aggregatet och går ut högt upp långt från aggregatet. I denna stuga har vi avstånd mellan alla golvplank så det kommer in luft från hela golvet. Däremot har vi ingen utluft ovan lavar som brukligt är. Vad tror ni om detta?

Jag skulle helt klart rekommendera bastustugan till någon som inte vill snickra för mycket, men man bör ha en del byggvana och se till att få med Harvias byggbeskrivning från nätet innan ni börjar!

/ p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.