Håller på att riva tapet i hela huset och misstänker att jag har nu hittat mögel bakom tapeten i vardagsrummet. Vi tror att det har funnits där länge, men upplever inte att det är fuktigt i huset. Vi håller däremot på att renovera för fullt så det är svårt att säga när man inte har bott i huset..

Vardagsrum med synligt mögel på väggarna där tapeten har tagits bort, med en stol och draperad plastduk i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vardagsrum under renovering med bortriven tapet och synligt mögel på väggar, stege i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägghörn med mögelskador som sträcker sig uppåt, synligen efter tapetavlägsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögelpåväxt på vägg där tapet tagits bort, misstänkt mögel upp mot taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögelskadad vägg där tapeten har tagits bort, synlig mögeltillväxt sträcker sig uppåt väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägghörn i ett rum med synligt mögel på väggarna efter att tapet har tagits bort, möglet sträcker sig upp mot taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag börjar med att tvätta bort möglet med Jape, men räcker det att tvätta bort enbart där möglet är synligt? Det ser ju ut att gå högre upp på väggen upp mot taket och frågan är om även det måste tvättas för att inte riskera mögelspridning framöver?

Jag har alltså följande val:

1. Tvätta rent det som syns, spackla och gå vidare
2. Riv upp tapetet upp mot taket och tvätta även där för att inte riskera problem framöver

Vad tror ni om detta? :thinking:
 
Ser det ut sådär så måste du nog gå till botten med själva problemet.............att tvätta gör ingen skillnad för är det fuktigt så möglar det igen...Mögelsporer finns det i luften hela tiden och de gror om förutsättningarna blir de rätta.
 
  • Gilla
Rennoly
  • Laddar…
R Kristy skrev:
Håller på att riva tapet i hela huset och misstänker att jag har nu hittat mögel bakom tapeten i vardagsrummet. Vi tror att det har funnits där länge, men upplever inte att det är fuktigt i huset. Vi håller däremot på att renovera för fullt så det är svårt att säga när man inte har bott i huset..

[bild] [bild] [bild] [bild][bild] [bild]

Jag börjar med att tvätta bort möglet med Jape, men räcker det att tvätta bort enbart där möglet är synligt? Det ser ju ut att gå högre upp på väggen upp mot taket och frågan är om även det måste tvättas för att inte riskera mögelspridning framöver?


Jag har alltså följande val:

1. Tvätta rent det som syns, spackla och gå vidare
2. Riv upp tapetet upp mot taket och tvätta även där för att inte riskera problem framöver

Vad tror ni om detta? :thinking:
Verkar vara delvis under mark? Hursom verkar väggen på något sätt bli fuktig. Så ingen mening med att sätta nya tapeter eller måla förrän du åtgärdat orsaken till fukten. Tvätta kan du göra, men det har ingen långvarig verkan. Vad satt det för tapet? Någon platsbaserad historia (PVC)? Kan vara orsaken, då väggen då inte kan torka ur. Du kanske inte ska tapetsera det där, utan bara måla med någon "öppen" färg.
 
  • Gilla
Rennoly
  • Laddar…
P Per i Hamrånge skrev:
Verkar vara delvis under mark? Hursom verkar väggen på något sätt bli fuktig. Så ingen mening med att sätta nya tapeter eller måla förrän du åtgärdat orsaken till fukten. Tvätta kan du göra, men det har ingen långvarig verkan. Vad satt det för tapet? Någon platsbaserad historia (PVC)? Kan vara orsaken, då väggen då inte kan torka ur. Du kanske inte ska tapetsera det där, utan bara måla med någon "öppen" färg.
Gammal strukturtapet i hela huset som har målats om vid något tillfälle. Misstänker att det är från minst 25 år tillbaka då det är inte den tidigare ägaren som satt upp det. Såhär såg det ut innan vi började riva:

Rum före renovering med målad gammal strukturtapet, två fönster, radiatorer och ljust laminatgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Putsen har lagats på utsidan av huset så jag misstänker att det är där fukten har kommit in vid något tillfälle. Det finns även en glipa där vid taket, men vi har bytt tak nu i veckan så detta har lagats (ska försöka hitta en bild):

Exteriör av gammalt hus med lagade putsade väggar och nytt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi tänkte rollspackla och måla på det, så blir ingen tapet på dessa väggar :)
 
Redigerat:
Jag skulle nog rekommendera att ni monterar parabolen på ett annat sätt. Måste bli väldigt sårbart för fasaden att ha den skruvad sådär.
 
  • Gilla
Rennoly och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Jag skulle nog rekommendera att ni monterar parabolen på ett annat sätt. Måste bli väldigt sårbart för fasaden att ha den skruvad sådär.
Tack för tipset, det ska vi göra! Inget vi kommer använda ändå..
 
Plocka bort takpannorna i hörnet, skulle kunna sätta en slant att ni har problem där utifrån er bild.
 

Bästa svaret

Läckage utifrån i kombination med ett för tätt ytskikt inne samt att det troligtvis blir ganska svalt i den hörnan invändigt. Detta har lett till hög RF på baksidan av tapeten och mögel har livnärt sig på tapetklistret.

Är läckage och dylikt åtgärdat så tvätta ordentligt och behandla med mögeltvätt sen kan du spackla över. Jag hade inte brytt mig om takvinkel så länge putsen är intakt invändigt och inte har släppt.
 
  • Gilla
Rennoly
  • Laddar…
T topmount skrev:
Plocka bort takpannorna i hörnet, skulle kunna sätta en slant att ni har problem där utifrån er bild.
Vi har precis bytt tak så alla problem kopplade till taket bör ha åtgärdats i samband med det :)

F falkn skrev:
Läckage utifrån i kombination med ett för tätt ytskikt inne samt att det troligtvis blir ganska svalt i den hörnan invändigt. Detta har lett till hög RF på baksidan av tapeten och mögel har livnärt sig på tapetklistret.

Är läckage och dylikt åtgärdat så tvätta ordentligt och behandla med mögeltvätt sen kan du spackla över. Jag hade inte brytt mig om takvinkel så länge putsen är intakt invändigt och inte har släppt.
Tack för bra information (y) Blir att tvätta väggen under morgondagen så får vi se hur det ser ut upp mot taket när vi är på plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.