Hej!

Har denna tvättmaskin som står i rubriken och ibland så när den tvättat klart sitt program så kan det bli skyblött och behöver köra en extra centrifug på maskinen samt att känt att det luktar lite skunk om kläderna imellanåt.

Någon som varit med om detta fenomen på sin maskin och vad man skulle kunna göra åt saken.
Skulle vilja felsöka då jag är annars nöjd med maskinen och den som hållit best än så länge.

Mvh Fredrik
 
Även en tvättmaskin behöver rengöras. Och ha aldrig luckan stängd mellan anvisningar. Hur rengör man en tvättmaskin, googla finns massor av tips.
 
Jo det ska jag också titta på!
Men har ju också det andra problemet med maskinen att den ibland måste extra centrifugera sig.
 
A
Kolla pumpen att den tömmer snabbt
Kolla om den kommer upp i temp
Kör 90C tvätt med två dosar diskmedel
 
electroluxaren skrev:
Kolla pumpen att den tömmer snabbt
Kolla om den kommer upp i temp
Kör 90C tvätt med två dosar diskmedel
Tömmer gör den när man kört centrifug programmet. Så borde inte vara något problem med den.
Hur vet jag / kollar hur den värmer som den ska? Mäta värme elimentet på något sätt?
 
Känn efter att luckan är varm, nu förutsätter jag vanlig glaslucka.
 
Funkar det att lägga i finish tabletter i lådan för medel å någon tablett i trumman också för att rengöra maskinen?
 
Freddit Freddit skrev:
Funkar det att lägga i finish tabletter i lådan för medel å någon tablett i trumman också för att rengöra maskinen?
Ska du använda diskmedel så lägg endast tablett i trumman. Finns ingen mening att lägga en tablett i facket för medel. Kör på ett 90° program.

När jag själv vill fräscha upp min maskin så använder jag ättika. Häller en skvätt ättika i både fack och trumma sen får det ligga och dra en stund sedan sätter jag igång ett 90° program.
 
Raka Raka skrev:
Ska du använda diskmedel så lägg endast tablett i trumman. Finns ingen mening att lägga en tablett i facket för medel. Kör på ett 90° program.

När jag själv vill fräscha upp min maskin så använder jag ättika. Häller en skvätt ättika i både fack och trumma sen får det ligga och dra en stund sedan sätter jag igång ett 90° program.
Är att när jag skulle tömma nålsilen så vare rätt mycket beläggning i den, och därför jag tänkte ta en tablett för att möjligen få bort denna beläggning?
Ättika är tänkt att jag även ska ta isf efter disktabletten.
 
Jag skulle ta ur nålsilen och lägga den i en bunke med vatten och ättika. Borsta sedan. Kolla att slangen med avloppsvattnet inte är igensatt och att rensa så det inte är en propp där.
 
M MiaSthlm skrev:
Jag skulle ta ur nålsilen och lägga den i en bunke med vatten och ättika. Borsta sedan. Kolla att slangen med avloppsvattnet inte är igensatt och att rensa så det inte är en propp där.
Yes gjorde det precis fast med bikarbonat.

Men märkte även nu efter körning på 40° kolörtvätt så vill den ej "dra ur" vatten från kläderna även fast den är manuellt inställd på centrifug i 1400rpm, sen när jag väljer 1400rpm i centrifug programmet så kör den typ i 2 min och tycker att den är klar även fast det står 10min i displayen :confused:
Och när nu jag valde 1600rpm i c-fug programmet så kör den hela programmet ut :confused:
 
A
Freddit Freddit skrev:
Yes gjorde det precis fast med bikarbonat.

Men märkte även nu efter körning på 40° kolörtvätt så vill den ej "dra ur" vatten från kläderna även fast den är manuellt inställd på centrifug i 1400rpm, sen när jag väljer 1400rpm i centrifug programmet så kör den typ i 2 min och tycker att den är klar även fast det står 10min i displayen :confused:
Och när nu jag valde 1600rpm i c-fug programmet så kör den hela programmet ut :confused:
Kan barabero på att det var vatten kvar eller att den inte hittar balansen med för lite tvätt eller olika vatten mättnader
 
Fick tipset härifrån att varva mellan flytande och pulver-tvättmedel om man vanligtvis bara använder det förstnämnda. Tog en, två tvättar sen luktade maskinen inget alls längre. Brukar köra tio tvättar flytande mellan varje pulver och fungerar strålande.
 
Jag har också problemet att tvätten är blöt efter att programmet kört färdig. Den tömmer dock vattnet. Kör man sedan en centrifugeras till så funkar det. Detta började för någon månad sedan, så det är inte handhavandefel.
 
P predpuc skrev:
Jag har också problemet att tvätten är blöt efter att programmet kört färdig. Den tömmer dock vattnet. Kör man sedan en centrifugeras till så funkar det. Detta började för någon månad sedan, så det är inte handhavandefel.
Hade det problemet för ett bra tag sedan.
Kom fram till att den tömde perfekt men att det sedan rann tillbaka vatten baklänges in i maskinen.
Så testa att ansluta avloppsslangen rakt ner i en golvbrunn, toalett eller ut genom ett fönster.
Jag flyttade mitt avloppsanslutning och då försvann problemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.