L
Har tänkt mig att måla om huset. Bor i ett område med parhus från 60-talet där alla hus har delar av mexitegel och några sidor med övrigt (beroende på vad folk gjort).

Jag vill måla huset vitt, byta de bruna delarna till ljust oljat trä och var osäker på om bygglov krävdes. Läste följande på kommunens hemsida samt fick svart som står under.

skall gå från ljust tegel till vitt dvs ingen större förändring. Huset suger idag väldigt mycket vatten, något som en målning skulle förändra. Finns det några argument jag kan använda för att få igenom ett bygglov i detta ärende?

bifogar bild på huset också.

tacksam för hjälp här.

kommunens hemsida
Om du bor inom detaljplanerat område och ska byta fasad- eller takfärg kan det kräva bygglov. Om färgen väsentligt ändrar byggnadens karaktär, till exempel från rött till vitt, krävs det bygglov.

Om du är osäker om det krävs bygglov kan du besöka Öppet hus för rådgivning.

Om byggnaden ligger inom detaljplanerat område och är kulturhistoriskt värdefull krävs det alltid bygglov för att byta fasad- och takfärg. Utanför detaljplanerat område krävs det inte bygglov för att byta fasad- eller takfärg.

Svar från kommunen
Om alla som gjort om/ändrat fasaderna i ditt område är med eller utan bygglov det vet inte jag.

Det är sällan att det står i en detaljplan om färger på fasaden, det skrivs in om det tex är i en miljö som är av kulturhistoriskt värde.
 
L
.
 
  • Ett hus under renovering med tegelvägg, vit garageport, släpvagn och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd träterrass framför ett hus med tegelfasad, ett fönster och en vit dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörnet av en blåmålad tegelvägg som övergår till en omålad del, med trädgårdsredskap lutade mot den.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det inte några indikationer på att du inte ska få göra det så får du göra det. Bara söka bygglovet så säger de ja?
 
Laszlo Toth
Det finns väl inget som säger att du inte skulle få bygglovet nekat?
 
L
Grylf Grylf skrev:
Finns det inte några indikationer på att du inte ska få göra det så får du göra det. Bara söka bygglovet så säger de ja?
Av erfarenhet har jag inte så högt förtroende för handläggningen så tänkte vara förberedd.
Finns det några särskilda regler att hänvisa till?
 
L
Laszlo Toth Laszlo Toth skrev:
Det finns väl inget som säger att du inte skulle få bygglovet nekat?
Vet inte varför de skulle neka men aldrig förvånad över bygglovsavdelningarna
 
Fairlane
Med tanke på att det nyligen var ett fall där någon fick vite och tvingades återställa nyligen så gäller det att säkerställa att man får. Om det sen är något skriftligt från handläggaren eller en godkänd bygglovsansökan vet jag inte.

Att underlaget säger mycket vatten och behöver målas om skulle jag nog inte använda som skäl för att byta kulör.
 
Laszlo Toth
Det är nog bättre om du är positiv och tänker att bygglovet ska gå igenom än att ha en negativ inställning redan från början och bunkra upp med undantag!
 
I min kommun står följande

"Ändra utseende på en byggnad - byta kulör, fasad- eller takmaterial
Inom detaljplanerat område behöver du bygglov om du vill göra ändringar som påverkar byggnadens karaktär väsentligt. Det kan till exempel handla om att
  • byta kulör på byggnaden, till exempel från gul till röd färg
  • byta fasadbeklädnad, till exempel från puts till trä
  • byta material på taket, till exempel från tegel till plåt.
I ett område med särskilda områdesbestämmelser kan du behöva bygglov för att ändra utseendet på en byggnad. "

Men när jag pratade med bygglovsrådgivningen så sa de att byta fasadfärg till en av färgerna som anses som standardfärg på ett hus (bla rött, gult, vitt mfl) inte kräver bygglov om det inte står specificerat i DP, att de färgerna finns i området samt att man inte gör flera ändringar samtidigt på huset. Så fast att det står att jag borde behöva bygglov fick jag ok på att inte behöva det för de räknar det i mitt fall inte som en väsentlig förändring.
Så det känns som att det ska mycket till för att du ska få ett bygglov om ändrad färg avslaget när du vill byta till vit fasad. Hade du velat ha en limegrön eller knallrosa fasad hade nog risken varit stor att de skulle neka
 
Tänk på att om fasaden suger vatten och du målar den så kanske du förhindrar naturlig torkning också. Kan ju ge andra märkliga problem på sikt om det ändå smiter in fukt på nåt vis.
 
L Lewdis skrev:
Av erfarenhet har jag inte så högt förtroende för handläggningen så tänkte vara förberedd.
Finns det några särskilda regler att hänvisa till?
Följer man detaljplanen så kan de inte neka dig så förslagsvis så undersöker man om det finns något i din åtgärd som strider mot detaljplanen. Gör det inte det kan du hänvisa till detaljplanen.

Detaljplanen kan man ta del av online.
 
L
Grylf Grylf skrev:
Följer man detaljplanen så kan de inte neka dig så förslagsvis så undersöker man om det finns något i din åtgärd som strider mot detaljplanen. Gör det inte det kan du hänvisa till detaljplanen.

Detaljplanen kan man ta del av online.
Framgår inget om färg i detaljplanen kring färg på huset.
 
  • Skannad sida av detaljplan med text om byggregler och användningsändamål för byggnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.