När vi äntligen trodde att vi hade "spikat" planlösningen för vår Skånelänga (efter vad som känns som 1000 olika varianter) konstaterade vi - efter att ha räknat på trappan - att rummet tvättstuga/dusch/toa blir för litet. Nu är det bara att börja om igen...! Problemet är att vi har "fastnat" i vårt förslag och behöver ny, klok input. Det är värdefullt med feedback, idéer och funderingar eller rentav vilda förslag!

Några kommentarer:
- Skånelängan finns redan, delar är byggda i slutet på 1800-talet och vinkeln är tillkommen på 50-talet.
- Väderstrecken är "rätt" på ritningarna, dvs. söder är neråt och norr är uppåt.
- I väster har vi ett trädgårdsland som vi använder mycket i matlagningen.
- Vi är mer "köksmänniskor" än "tv-soffamänniskor".
- Det stora rummet används ytterst sparsamt idag (eventuellt beroende på inredningen och temperaturen..). Samtidigt är vi lite "rädda" för att göra om det för då har vi inget stort rum kvar (!).
- Vi har finast utsikt i väster - lång utsikt över åkrar. I söder har vi gårdsplan och efter den kommer ekonomibyggnader. I norr har vi trädgård med mycket träd och buskar = ingen utsikt. I öster en del buskar, sen åkrar.
- Infarten är i väster och bilarna parkeras väster om huset.
- Trappan till ovanvåningen måste komma upp någorlunda mitt i huset, eftersom det är väldigt lågt i tak längs med ytterväggarna.
- Anslutningarna till det vattenburna systemet sitter i befintlig tvättstugas nordöstra hörn.
- Befintliga fönster är bara inritade på "planlösning ny"
- Det finns ju ovanvåning över hela huset och den är delvis inredd idag, med två sovrum (som vi inte använder). Tanken är att lägga till ett gästrum i framtiden + "gemensamma ytor" mellan rummen. Befintliga sovrum är mitt på den långa längan och i det nordvästra hörnet. Ovanvåningen har fönster i varje gavel (dvs. 3 st) och ett mitt på den långa längan, där är en kupa.
- I förslaget var tanken att ingången till tvättstugan skulle vara under trappan (men det får inte plats då trappan inte är tillräckligt hög där).

Som sagt - kom gärna med tankar, idéer, ris och ros etc.!
 
  • Ritning av planlösning för Skånelänga med kök, toa/dusch, tvätt/pannrum och sovrum markerade i olika färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översiktlig planlösning av en Skånelänga med kök, vardagsrum, sovrum, badrum, och utrymmen markerade, problem med tvättstugans storlek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle man kunna tänka sig en U-formad trappa som svänger vänster in genom toan och övre högra hörnet av köket?

Då skulle man kunna få ett L-format badrum/tvättstuga i hela den återstående ytan med ingång från hallen mellan kök och matrum.
 
Tack =) Jo, det är absolut en bättre lösning! Det dumma med trappan är att den tar mycket av bredden (och rymden) i tvättstugan när den är "inne där och vänder", även om man på olika sätt kan använda utrymmet under. Rummet är bara 2,7 m brett. Men helt klart en bra tanke!
 
Gammelnörden
Jag tänker så här, att eftersom ni gjort köket stort och mest är där, så ser inte jag att det egentligen behövs en matsal. Så jag offrade den till förmån för ett ordentligt badrum med "separat" tvättstuga.
Planritning som visar en bostads layout med stort kök, badrum, tvättstuga, vardagsrum, sovrum och utan matsal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Tack för er input!!! Framför allt - tack för energin som det ger och som behövs ibland :)
Vi har funderat och tänkt om - vad tror ni om bifogad skiss? Blir vardagsrummet för litet? En annan nackdel med den nya ritningen är att trappan kommer upp lite långt bort i huset.

Att vi helst inte vill "offra" bibliioteket/matrummet beror på att det råkar vara vårt älsklingsrum (!) - det är lagom stort/litet, har mycket fönster för sin storlek och det har en skorsten där vi kan sätta in en kamin. Och vi använder det näst mest efter köket.. Det stora rummet använder vi faktiskt nästan aldrig - det är liksom stort och omysigt + att det ofta är lite svalt, just för att vi inte använder det...

Tanken med "korridoren" framför tvätt/bad etc. är inledningsvis att eventuella barn ska bo där (ja, vi vet att det inte är ngt lyxigt barnrum...) till dess att vi gjort vid ovanvåningen. Sen ska vi använda det som typ syrum, hemmakontor etc.

En stor uppsida med den här ritningen är att badrummet kom närmre vårt sovrum - det stod nämligen på önskelistan, men utanför budgeten, i vart fall i ett första skede :)
 
  • Skiss av en husplan med märkta rum som kök, vardagsrum, bibliotek/matrum, sovrum och badrum, samt måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En skiss där man vet vad som är bärande väggar och inte skulle göra det lättare att ha kvalificerade åsikter. Gissar att någon vägg i biblioteket inte går att flytta då du pratade om eldstad där. Oklart vilken vägg dock, så jag utgår från att båda är kvar.

Ska det stora rummet styckas skulle jag tänka om mer. Sätta entrén i vinkeln och ha groventré och tvättstuga söder om köket. Trappan skulle jag (likt i mitt första förslag), göra till ett U som stjäl lite höjd i nordöstra hörnet av köket. Ytan bakom trappan skulle jag använda till avhängning och gästtoalett.

Det stora rummet skulle jag sen dela upp i ett sovrum till och ett badrum. Kanske ett ”allrum” söder om dessa för att det inte ska bli för mycket korridorskänsla.

Allt ovanstående utifrån tanken att ni klarar er på ett 22 kvm vardagsrum/bibliotek och att en enda matplats (i köket) känns ok.
 
Gammelnörden
Jag prövar ert tålamod med en helt annorlunda planlösning än er. Tanken med förslaget är att behålla tvättstugan och anslutningen till det vattenburna systemet nästan intakt och minimera tiden utan badrum och typ kök. Jag tänker att det kan vara praktiskt att när ni varit i kökslandet gå in i tvättstugan med jordiga skor och grönsaker. Jag är osäker på vad för typ av uterum det är men antingen så kan man förlägga matplatsen där, om det är vinterbonat, eller så gör man breda dubbeldörrar med glas och utsikt genom utrymmet från köket. Hoppas ni får lite idéer och framförallt tycker jag det är praktiskt att se en planlösning med möbler för att få en känsla för skalan på utrymmena. Jag har följt måtten på er planlösning som innermått på rummen. Lite osäker på utbyggnaden/vinkeln och placeringen av fönstren som jag ögonmåttat.;)
Översiktsbild av en digital ritning som visar en planlösning för ett hem med inredda möbler för skalans skull.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Hej Anna!
Jag har helt missat ditt svar, ursäkta!!! Det är helt perfekt med helt annorlunda idéer - det är precis det vi behöver eftersom vi har fastnat i vår grundidé. Tack så mycket för din input!
Det är mitt i prick med ingång från trädgårdslandet och det stora köket!
 
ElleH ElleH skrev:
Hej Anna!
Jag har helt missat ditt svar, ursäkta!!! Det är helt perfekt med helt annorlunda idéer - det är precis det vi behöver eftersom vi har fastnat i vår grundidé. Tack så mycket för din input!
Det är mitt i prick med ingång från trädgårdslandet och det stora köket!
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag prövar ert tålamod med en helt annorlunda planlösning än er. Tanken med förslaget är att behålla tvättstugan och anslutningen till det vattenburna systemet nästan intakt och minimera tiden utan badrum och typ kök. Jag tänker att det kan vara praktiskt att när ni varit i kökslandet gå in i tvättstugan med jordiga skor och grönsaker. Jag är osäker på vad för typ av uterum det är men antingen så kan man förlägga matplatsen där, om det är vinterbonat, eller så gör man breda dubbeldörrar med glas och utsikt genom utrymmet från köket. Hoppas ni får lite idéer och framförallt tycker jag det är praktiskt att se en planlösning med möbler för att få en känsla för skalan på utrymmena. Jag har följt måtten på er planlösning som innermått på rummen. Lite osäker på utbyggnaden/vinkeln och placeringen av fönstren som jag ögonmåttat.;)
[bild]
Åhnej, jag ser nu (ett år senare...) att jag skrev fel namn... Det skulle ju inte vara Anna (som gillat inlägget) utan Gammelnörden. Förlåt!
Anledningen att jag kikade igenom tråden igen är att vi ett år senare ändå inte kommit mycket längre, mer än att vi har fått en bebis, men på planlösningsfronten har det i princip bara hänt en sak: ett arkitektförslag för 5-siffrigt belopp som i princip inte hade fler höjdpunkter än vad ni lyckats hjälpa oss med här och det är kökets placering som Gammelnörden fixade - det är en perfekt idé.
 
  • Gilla
Nylenskavillan
  • Laddar…
Hej igen!
Är det någon som känner något instinktivt för planlösningen nedan? @Gammelnörden har ju redan löst köket till oss (tusen tack!! :)) men jag tänker ffa på resten "under" köket (övriga rum i huset låter vi nog vara som de är, matrum, vardagsrum och sovrum - de är inte så spartanskt möblerade i verkligheten ;-)). Är vi ute och cyklar?

Översiktlig planritning av hus med kök, vardagshall, gästtoalett, tvättstuga och dusch/toalettavdelning med angivna mått och layout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Möjligtvis krävs en kort förklaring:
- rummet närmast under köket är vår vardagshall, det finns gästtoa under trappan (ja, liten!) och ett fönster in till tvättstugan (är det konstigt?!), för att på så sätt se ut när man kommer in i hallen - det är trist att mötas av en vägg tycker jag,
- i det lilla instängda rummet under hallen står vår värmepanna idag, men kanske får den flyttas för att få till garderob i hallen?
- det stora rummet är tvättstuga och från det kommer man till toa och dusch, tanken med toa/duschavdelningen är att man ska kunna duscha samtidigt som någon annan har stängt in sig på toan, men också att det går att stänga in hela avdelningen (typ om en gäst ska duscha),
(- badrum och tillgänglighet - tanken är att om olyckan skulle vara framme kunna riva bort väggen mellan tvätt och toa/duschavdelningen + ta bort badkaret, för att på så sätt få plats,)
- grovhall längst ner till höger,
- de tjockare väggarna under köket är befintliga, men 2 nya dörrar från tvättstugan och vi hoppas väl på så sätt kunna spara lite pengar i renoveringen (rätt eller fel?).

Själva köksinredningen är ju inte klar...

Och en sista sak att tycka till om - borde vi ta en arkitekt (till)? Det är ju inte kul att göra en stor renovering och så blir det tokigt när det väl är klart, samtidigt, planlösning - hur svårt kan det vara?!

Här kommer en närbild
Planritning av ett hus som visar kök, vardagshall, gästtoalett, tvättstuga och grovhall med måtten markerade.
 
BirgitS
ElleH ElleH skrev:
(- badrum och tillgänglighet - tanken är att om olyckan skulle vara framme kunna riva bort väggen mellan tvätt och toa/duschavdelningen + ta bort badkaret, för att på så sätt få plats,)
Om det ska fungera så behövs väl att hela tvättavdelningen har tätskikt på väggarna (behövs ju inte annars) och att de väggar du tänker riva är uppsatta på insidan av tätskiktet?
Låter som en dyr lösning.
Det är ju väldigt stort tvättrum, kanske går att flytta några kvm från tvättrummet till badrummet så att tillgänglighetskraven kan uppfyllas på något enklare sätt.

ElleH ElleH skrev:
ett fönster in till tvättstugan (är det konstigt?!), för att på så sätt se ut när man kommer in i hallen - det är trist att mötas av en vägg tycker jag,
Det håller jag med om, men om du är rädd för att det ska se konstigt ut med ett fönster så kan du ju fundera på att ha en dörr med glas på fönstrets plats (i stället för den inritade dörren, vilket också ger mer väggyta till hallen för förvaring).
 
Hej BirgitS!

Tack för ditt svar och engagemang =)

Ang. tvätt/badrummet så hade jag gärna gjort som du skriver och gjort badrumsdelen större, men då får jag inte till någon ingång från grovhallen - kan du? Nu är ju badrumsväggen placerad så att det precis går in en smal dörr mellan grovhall och tvättstugan, i ett försök att i så stor utsträckning som möjligt riva befintliga väggar och bygga nya i närheten... När det gäller tätskikt har vi väl tänkt oss en alternativ lösning (som vi är medvetna om att försäkringsbolaget inte köper), men det är en annan diskussion =)

Ja, det hade helt klart varit behändigt att ha en dörr där istället för ett fönster, särskilt som det redan finns en dörr där idag =) Problemet är bara att vi (och kanske ffa hunden) drar in väldigt mycket grus och därför vill vi inte behöva ha hallen som ett genomgångsrum (eller behöva städa jämt som ju också är ett alternativ :p), i vart fall inte ett genomgångsrum så att man behöver gå i grushögen som automatiskt hamnar i en 1,5 m radie från ytterdörren, därav den sneda dörren på hörnet i tvättstugan.
 
BirgitS
Låter lite som att hunden borde använda groventrén ;)

Går det att få plats med duscharna ovanför badkaret om väggen mot toa och bad flyttas upp till TM (ung. 60 cm?) och då behöver inte högerväggen bli lika långt från toastolen och därmed blir det mer yta och lättare dörrplacering till groventrén.
Planritning av badrum med markerade föreslagna väggar och duschutrymme i rött och blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rött är väggen och blått utrymme för stor dusch.

Eller om utrymmet som är 1,36 kvm är till för en värmepanna kanske det utrymmet kunde slås ihop med groventrén så att det då räcker med den dörr som är överst?
 
Hej igen!

Javisst, groventrén är helt klart tänkt till hunden bland annat :) Men det kan ju vara svårt att lära gamla hundar att gå in genom nya dörrar och därtill vara konsekvent i att själv gå till dörren längst bort för att ropa in hunden när den står och krafsar på den närmsta om jag känner mig själv rätt...!

Det är en bra lösning du har med badrummet, tack! Baksidan är att väggen mellan badrumsdelen och grovhallen redan finns idag och det känns liksom dyrt att riva den och flytta den en liten bit.. Fast jag vet inte vad det kostar att riva och bygga nya väggar. Men då löser man helt klart problemen!

Rummet på 1,36 hade absolut kunnat slås ihop med grovhallen, men jag tror att vi kommer att behöva det som förvaring i vardagshallen, dvs. VP får flytta ut i grovhallen som är större (eller in i tvättstugan kanske?). Även om logistiken inte blir så bra att ha förvaringen där - tänker mig när 4 pers står i hallen och stampar för att köa in i den lilla skrubben och hämta typ sina vantar....
 
BirgitS
Jag föreslår att det i hallen blir 60 cm djupa garderober (klädstång + lådförvaring öppen eller synligt) längs den väggen så att man kan komma åt hela bredden i stället för att man ska stå och trängas i en dörr. Eller så har man all klädförvaring för familjen i groventrén, då blir den använd i alla fall ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.