nu har jag gjutit bänkskivorna ,men vad skall man behandla med för medel ,jag har provat med parafin olja men den funkar inte .linolja luktar i evighet någon som har nån idé ???
 
::) Klinkersolja, kanske? ???
 
Betongolja, givetvis. Har själv använt det. Kanon. Finns bla hos Beckers. 133 kronor per liter
Lycka till.
 
  • Gilla
danielikurvan
  • Laddar…
kinnhov skrev:
Betongolja, givetvis. Har själv använt det. Kanon. Finns bla hos Beckers. 133 kronor per liter
Lycka till.
Förändras färgen eller ytan på betongen av betongolja??

Antar att den blir motståndskraftigare mot fukt av oljan men hur är det med fläckar??

Kan denna olja även användas på betonggolv eller är det ngn. annan typ som används i det fallet??

Många frågor blev det ;)

MVH//Christina.
 
Kan du lägga ut en bild på hur din skiva blev?

Är lite nyfiken eftersom jag också kommer att göra mig en egen cementskiva.
 
Såg i någon inredningstidning att en fam. hade en betongskiva som både var oljad OCH vaxad. Vaxet kanske skyddar mot fläckar?
 
ett annat tips är tvålflingor läs på finja.se
 
byggimpert skrev:
Förändras färgen eller ytan på betongen av betongolja??

MVH//Christina.
Det blir mörkare...
När jag tänker olja och betong så ser jag framför mej en garagegolv med feta oljefläckar som dammet har lätt att grå i ;).
Klinker och betongolja fyller porer i betongen men bildar ingen slätt och lättstädat yta. Det behövs en tätt täckande sikt för att betongen ska fungera tillfredställande i köket, tycker jag. Något medel i samma still som på stenplattor?
gaia
 
  • Gilla
gustav89
  • Laddar…

Slipade du din bänkskiva och i såna fal vilken metod använde du?

-Åke
 
ja den e slipad men jag behöl den gråa cement skiktet jag använde våt slip 1200 o handslipade d blev lent som en barnrumpa
 
Har också kollat på betongskiva och funderat på att göra själv (särskilt efter att jag hörde av en köksleverantör att de skulle ha ungefär 4000:-/löpmeter för färdig betongskiva :surprised:).
Var det svårt att få till det bra?
mvh/stenhus05
 
använd epanderbetong så tycker jag att man nå bäst resultat...
 
expanderbetong
 
Någon som vet var man köper tvålflingor för betongbehandling!?

Ringt runt 10-15 ställen idag utan resultat. Finja betong som skriver om det i manualen för "bänkskiva i betong" vet inte ens själva.

Provade ringa färgaffär, garn/ull, några livmedelsbutiker, panduro, prols, köksdetaljister, beijerbygg, apoteket, etc etc.

Det flesta har inte ens hört talas om det.

Googlar man tvålflingor får man ju massor av recept (såpbubblor, fingerfärg, etc) där detta ingår, dock ingen köpinfo...

tips!?
 
dav01 skrev:
Någon som vet var man köper tvålflingor för betongbehandling!?

Ringt runt 10-15 ställen idag utan resultat. Finja betong som skriver om det i manualen för "bänkskiva i betong" vet inte ens själva.

Provade ringa färgaffär, garn/ull, några livmedelsbutiker, panduro, prols, köksdetaljister, beijerbygg, apoteket, etc etc.  

Det flesta har inte ens hört talas om det.

Googlar man tvålflingor får man ju massor av recept (såpbubblor, fingerfärg, etc) där detta ingår, dock ingen köpinfo...

tips!?
Det finns något som kallas stentvål som kan användas till bland annat kalksten
Kalksten är precis som betong väldigt basisk och tål inte sura vätskor
Det blir ljusa ringar om t.ex citrussaft, ättika eller annat surt ligger en stund
Stentvålen skyddar inte helt men den hjälper
Uretanolja är något man använder för att förhindra att betonggolv "dammar"
Den är troligtsvis inte giftig när den har härdat, men jag vet inte säkert
Lösningsmedlet är lacknafta
Uretanoljan skyddar ytan bättre men måste nog upprepas för att fräscha upp ytan då och då. Betongen får ett "vått" utseende
Oavsett vad du behandlar betongen med skall den vara i stort sett genomtorr annars blir ytan flammig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.