Hejsan!

Jag är ny här. Har kikat omkring en del och läst, men ännu ej skrivit några inlägg...förrän nu. :)

Jag och min man har precis köpt tomt, och ska nu försöka hitta vad för hus vi vill bygga där. Det är INTE lätt! Vi har drivor med huskataloger liggande överallt hemma. :)

Vi har iallafall kommit så långt att vi tror att det kommer att bli ett 1 1/2 plans hus.

Hörde någonstans att det skulle vara billigare att bygga på höjden, stämmer det? Och om det gör det, varför?
 
Välkommen hit!

Våran tomt är inte så stor därför bygger vi på höjden. 2-plan med förhöjtväggliv. Vi vill få ut så många kvadrat som möjligt på grundplattan.

Prismässigt tror inte jag att det skiljer så himla mycket på kvmpriset. Det är nog allt annat lullull och tillval som gör att det drar iväg ;)
 
Det är som Nybyggaren skriver. En stor kostnad i ett husbygge är grunden till huset. När du bygger ett 1,5 eler 2-våningshus får du mer m2 yta på en mindre platta. Alltså billigare.
 
Det drar iväg på snickartimmarna om dom ska upp å ner på stegar stup i kvarten så det där går nog jämnt upp
 
lajbanson skrev:
Det drar iväg på snickartimmarna om dom ska upp å ner på stegar stup i kvarten så det där går nog jämnt upp
Det märks vad du har haft för klass på dina snickare...de måste ha rört sig som koalabjörnar... ;D
 
För de hus som vi har varit intresserade av (4 sov, allrum, v-rum) har vi bedömt att ett enplanshus kostar cirkus 150 kkr mer än ett motsvarande 1,5-plans. En annan jämförelse kan vara att för samma pris så får man 180 m2 i 1,5 plan istället för 160 m2 om man väljer 1 plan.

Givetvis varierar detta beroende på hustyp/-leverantör, men i prisklassen 1,8 Mkr för ett hus (utan tomt) har det stämt ganska bra för oss...
 
En annan jämförelse kan vara att för samma pris så får man 180 m2 i 1,5 plan istället för 160 m2 om man väljer 1 plan.
Inte helt sant eftersom du i 1,5plans-huset har trappa där det blir rätt många kvm omöblerbar yta på båda planen
 
Helt riktigt, men i ett 160 m2 stort enplanshus är svårt att undvika korridorer, så jag tycker att det kan gå på ett ut...
 
Det är helt klart lättare att ta sej fram med rullator i en korridor än i en trappa... Det är väl ingen av oss som blir yngre för varje år :)
 
lajbanson skrev:
Det är helt klart lättare att ta sej fram med rullator i en korridor än i en trappa... Det är väl ingen av oss som blir yngre för varje år  :)
Det är riktigt. Men den dagen man är beroende av rullator ska man nog fundera på något annat alternativ till boende.
 
Det är riktigt. Men den dagen man är beroende av rullator ska man nog fundera på något annat alternativ till boende
:p Bläh! jag bara argumenterar FÖR enplans-hus ska nog komma på fler bra saker... 8)
 
lajbanson skrev:
:p Bläh! jag bara argumenterar FÖR enplans-hus ska nog komma på fler bra saker...  8)
.....va sakta det går.... 8)
 
lajbanson skrev:
Det är helt klart lättare att ta sej fram med rullator i en korridor än i en trappa... Det är väl ingen av oss som blir yngre för varje år  :)
Nerför trappan går det garanterat fortare. Problemet är uppåt, men det är ju bara hälften av gångerna :-*
 
.....va sakta det går....
Sakta å sakta, jag har kört till jobbet oxå...

Hm nåväl det är lättare att måla, lättare att klättra upp på taket å ffa grannarna (som oxå är så dumma å tror att det blir billigare med 1,5-plan) tror att du är stenrik som hade råd med 1-plans... 8)
 
Lättare att titta ner på grannen med 1,5 plans.... :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.