Rickard.
Korta svaret är Nej absolut inte.

För ett mer konstruktivt svar behövs mer information om ditt tak, vad är det för plåttak och vilken lutning?

Hittar du bara instruktioner för papp så är sannolikhet stor att den produkten bara är godkänd och testad på tätskikts tak som exempelvis papp.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Hej

Lutningen är ca 10 grader och plåttaket är vanlig slät plåt men veck i skarvarna. Dvs inte sådan man har på ladugårdar. Fick en offert på 30 000 för att installera ett velux 90x60.

Funderar lite på hur mycket jobb som ligger bakom.

Mvh
Chrlen
 
C Chrlen skrev:
Hej

Lutningen är ca 10 grader och plåttaket är vanlig slät plåt men veck i skarvarna. Dvs inte sådan man har på ladugårdar. Fick en offert på 30 000 för att installera ett velux 90x60.

Funderar lite på hur mycket jobb som ligger bakom.

Mvh
Chrlen
Du pratar om ett bandtäckt plåttak gissar jag på?
Eftersom du pratar om utomhussilikon så är detta inget du ska ge dig på själv och takfönster vill verkligen till att man får tätt. Kan du få en bra lösning för 30000 så tror jag du ska nappa på det. Det är ett ganska omfattande arbete.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Eftersom du pratar om utomhussilikon så är detta inget du ska ge dig på själv och takfönster vill verkligen till att man får tätt. Kan du få en bra lösning för 30000 så tror jag du ska nappa på det.
Behöver det verkligen vara så besvärligt?
Ett par plåtskarvar får man väl vika ner, alternativt, och kanske bättre, lägga en förhöjningslist (gärna i plast) runt kanterna med urtag för falsarna.
Och sedan mycket tätmedel.
Men silikongummi tycker jag inte heller är ett bra val.
Varför inte asfaltklister i stället, sån man använder för att täta tjärpappstak med.
0_17370_6.jpg
https://www.byggmax.se/asfaltkitt-p17370
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...arationsasfalt/kall-reparationsasfalt-348011/
 
Rickard.
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Behöver det verkligen vara så besvärligt?
Ja om det ska vara tätt under många år framöver. Takfönster är en liten risk i bästa fall och fullösningar leder till vattenskador.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Ringde till velux,

Enligt dem så får man ta bort plåten och täta mot pappen enligt instruktioner från deras hemsida. Sen gäller det att vika in plåten så det blir tätt så inte vattnet kan gå under plåten.

Känns som det finns pengar att spara. får höra med försäkringsbolaget hur dom ställer sig till det.
 
Rickard.
Hittade en fin bild på hur det kan se ut när ett proffs gjort det. (om du nu har en bandtäckning)
 
  • Professionellt utförd bandtäckning på ett rött tak med fönster och takfönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
C Chrlen skrev:
Ringde till velux,

Enligt dem så får man ta bort plåten och täta mot pappen enligt instruktioner från deras hemsida. Sen gäller det att vika in plåten så det blir tätt så inte vattnet kan gå under plåten.

Känns som det finns pengar att spara. får höra med försäkringsbolaget hur dom ställer sig till det.
Jag förstår inte riktigt hur du har tänkt att lösa en bandtäckning själv. Jag förespråkar att göra saker själv (har gjort hela badrumsrenoveringar och byggt egna hus själv) men vissa saker är lämpliga att leja bort. En sådan är avancerat plåtslageriarbete.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
C Chrlen skrev:
Ringde till velux,

Enligt dem så får man ta bort plåten och täta mot pappen enligt instruktioner från deras hemsida. Sen gäller det att vika in plåten så det blir tätt så inte vattnet kan gå under plåten.

Känns som det finns pengar att spara. får höra med försäkringsbolaget hur dom ställer sig till det.
Känns som det kan bli mycket fel.
 
@vectrex Håller helt med, försöker dock se om jag kan pressa priset lite. Man skulle kunna göra hålet själv, montera fönstret och sedan lägga takpapp.

Så man endast anlitar plåtslagare för det sista momentet.

Har tajt budget för husrenoveringen så vill gärna lyfta på alla stenar som går:)
 
Rickard.
Det låter som en utmärkt idé. Värt att ta i kontakt med plåtis initialt så dom får säga exakt hur dom vill att det ska se ut för att dom ska kunna göra jobbet så snabbt och smidigt som möjligt.

Sen får du såklart tänka till så du inte kapar i något bärande och förstärker där/om det behövs.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
C Chrlen skrev:
@vectrex Håller helt med, försöker dock se om jag kan pressa priset lite. Man skulle kunna göra hålet själv, montera fönstret och sedan lägga takpapp.

Så man endast anlitar plåtslagare för det sista momentet.

Har tajt budget för husrenoveringen så vill gärna lyfta på alla stenar som går:)
Visst, du kan nog göra allt utom plåtslagerijobbet. Men använd inte silikon och följ fönstertillverkarens installationsanvisningar. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.