Vi ska plantera en thujahäck, en brabant. Krukodlad eller rotklump är en öppen fråga.

Har dålig erfarenhet av krukodlade thujaplantor från Bauhaus som växt väldigt ojämnt.

Det finns ju mängder av thujor på nätet, från plantskolor i Nederländerna och Polen. Men skiljer de sig mot en billig planta från något byggvaruhus eller plantagen/Blomsterlandet? Skiljer de sig mot thujor från en svensk plantskola?

På nätet finns olika premiumvarianter som låter bra, de har beskurits och putsats och har tjockare stam osv. Låter i mina öron iaf bättre än de spensliga från byggvaruhusen.

Priserna skiljer sig enormt åt på nätet och är det samma typer av plantor som säljs känns det ju onödigt att betala dubbelt så mycket för någonting.

Så: Var får man mest och bäst plantor för pengarna? Rekommendationer för såväl näthandel som fysisk handel?
 
Beställde från Plantinavia. Både Thuja och annat. Inget att klaga på, bra pris, utmärkta plantor med hög kvalitet och de har nån svensk kundservice också. Vet inte varför man skulle bemöda sig att köpa på Bauhaus eller liknande när det finns en överlägsen konkurrerande produkt på marknaden. Klicka hem, sen kommer en lastbil en vecka senare.
 
Vi köpte några rotklumpar på 100 cm höjd för att testa och 95% av dom dog trots att vi vattnade, någon vecka efter att vi grävt upp dom köpte vi nya 80-90 cm höga och krukodlade från granngården och alla har överlevt och häcken har växt till över 2.5 meter på snart 2 år.
Rotklumps thujorna planterade vi på hösten och flera andra som också planterade rotklumps tujor på hösten fick gräva upp dom och slänga dom på tippen, den hösten blev det riktigt kallt tidigt och det var säkert orsaken till att så många dog.
Dom krukodlade planterade vi innan midsommar 2018, en riktigt torr sommar och vi vattnade tidigt på morgonen och även sent på kvällen eftersom det var så varmt och torrt.
Vi beställde också på nätet och fick det hemkört med lastbil, jättesmidigt.
 
Just nu har Plantinavia bara någon variant av thujor med märkningen Xklusiv, och prismässigt ligger de i samma nivå som i den fysiska handeln. Men förmodar då att de också kvalitetsmässigt ligger några snäpp över. Det är sånt jag önskar framgick, så att det går att jämföra.
 
För att förtydliga - de jag köpte är friodlade på stora åkrar. Tas upp med lastbil med en rund skopa och sätts på lastbil samma dag eller nåt i den stilen. Finns film på Plantinavia. Plantorna var i utmärkt skick (ett par hundra stycken) och med den metoden finns ingen anledning att ha krukodlat anser jag. Men kolla själv Plantinavia (och deras konkurrenter) och bilda egen uppfattning.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
H
Rotklump thuja ska bara planteras på våren så de har hela sommaren på sig att rota sig.
Annars kan de dö
 
  • Gilla
Demian.Shammo och 1 till
  • Laddar…
Det lät ju sådär med rotklump, har varit tveksam men läste att de oftast är grövre i stammen än krukodlad. Köldknäppar kan man ju aldrig förutspå. Det verkar dock vara bäst att plantera på hösten. Jag har hittat ett jättebra pris på thujor med just rotklump från en nätbutik med hyggliga omdömen. Men frågan är om risken är stor att det bara är pengar i sjön.
 
Najjs Najjs skrev:
Det lät ju sådär med rotklump, har varit tveksam men läste att de oftast är grövre i stammen än krukodlad. Köldknäppar kan man ju aldrig förutspå. Det verkar dock vara bäst att plantera på hösten. Jag har hittat ett jättebra pris på thujor med just rotklump från en nätbutik med hyggliga omdömen. Men frågan är om risken är stor att det bara är pengar i sjön.
jag skulle säga att rotklump, när de tas upp direkt och professionellt och fraktas omgående som beskrivet ovan ovan är överlägset. Jag har planterat både höst och vår, har aldrig varit problem för mig.
 
  • Gilla
Najjs
  • Laddar…
Beställde och planterade i våras. 100st ~100cm brabant med rotklump från thujaplantor.se ... jättefina exemplar och alla har klarat sig. Rekommenderas!
 
  • Gilla
Najjs
  • Laddar…
C Centurion skrev:
Beställde och planterade i våras. 100st ~100cm brabant med rotklump från thujaplantor.se ... jättefina exemplar och alla har klarat sig. Rekommenderas!
Jag köpte oxå där förra sommaren 120 st växt från 80-100 till 150-180 till nu inga som dött
 
  • Gilla
Najjs
  • Laddar…
Många som säljs i Sverige kommer från Polen och vad jag förstår är de lika bra som Svenska.
 
  • Gilla
Najjs
  • Laddar…
Steeldragon
Jag köpte ett stort antal från Thujor.se. Riktigt nöjd med både plantorna och servicen.
De har t.o.m kommit ut och tittat och gett råd i efterhand och erbjudit sig att byta ut plantor som eventuellt inte etablerar sig ordentligt.
 
  • Gilla
Najjs
  • Laddar…
Jag köpte 180st från thujaplantor.se senvår 2018. Planterade i slutet av maj och satte automatisk vattning varannan dag 1 timme med droppslang som jag också köpte därifrån. 59kr st och Varenda en överlevde. Levererades till huset med en minitruck som chauffören hade på lastbilen - jag var mycket imponerad. Thujorna är tjocka och täta och växer bra på höjden. Jämfört med grannens (vet ej varifrån han köpt) är mina mycket tätare.
 
  • Gilla
Najjs
  • Laddar…
Steeldragon Steeldragon skrev:
Jag köpte ett stort antal från Thujor.se. Riktigt nöjd med både plantorna och servicen.
De har t.o.m kommit ut och tittat och gett råd i efterhand och erbjudit sig att byta ut plantor som eventuellt inte etablerar sig ordentligt.
krukodlade eller rotklump?
 
  • Gilla
Bbglind
  • Laddar…
Steeldragon
Najjs Najjs skrev:
krukodlade eller rotklump?
De jag köpte var i kruka
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.