Hjälp! fick den delen som man skiftar från ”kran” till dusch i handen i morse. Vad heter denna del på fackspråk?
tack på förhand Emma
 
  • Bild på badrumskran med omkopplare för dusch, kromyta och anslutna slangar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Duschomkastare som är avmonterad från sin position på ett badkars blandare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Omkastare
 
S0MMER S0MMER skrev:
Omkastare
Tack, tror du det är svårt att byta den själv? Eller rättare sagt får man byta den själv? Har hittat reservdelar.
 
Man får byta den själv, var noga med att stänga av vattnet innan bara. Har man aldrig gjort det tidigare så kanske det kan vara lite knepigt, men att montera isär brukar vara enkelt, lyckas man med det är det bara att göra samma sak baklänges för att montera.
 
Tack håller på att bli tokig först pajat kyl/frys spis diskmaskin och nu denna omkastade. Kanske bäst att anlita en rörmokare, med min otur vrider jag väl av ballofixerna när jag ska stänga av vattnet. Tack och bock för din hjälp.
 
Skulle det hända kan det vara bra att ha en plan b för att stänga av vattnet. Vet du vad det är för rsk nummer på delen, eller artikelnummer?
 
Själva blandaren är Gustavsberg Nordic/skandic03 men det verkar som omkastaren är Grohe. Något ”ihopkok”
 
A
den har väl bara funktionen att styra vattnet till slangen eller pipen,ingen anledning att stänga av vattnet,eller?
 
Så här ser delarna ut
 
  • Hand håller en demonterad duschblandare eller kran-del i metall mot en bakgrund av ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en kromad byggdel framför en badkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på kromade rördelar och anslutningar i en duschinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av duschblandare och duschslang i ett badrum, med fokus på anslutningarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Handyman 1 skrev:
den har väl bara funktionen att styra vattnet till slangen eller pipen,ingen anledning att stänga av vattnet,eller?
egentligen inte, men vet man inte vad man pillar på är det skönare att ha det avstängt innan man gör en tabbe.
 
  • Gilla
Wallmor och 1 till
  • Laddar…
Har du bild på de nya delarna?
 
Nej trodde jag hade hittat rätt, men du fick mig att titta en gång till. Verkar svårt som lekman att hitta rätt. Men drar mig för att anlita en fackman. Var hittar man ens en?
 
Skulle tro att denna funkar.


https://www.rskdatabasen.se/kategor...ning/duschomkastare/omkastare-kompl-8126920-1


Men om jag var du skulle jag ringa Gustavsberg och fråga imorgon. Kika om du hittar en liten insexskruv på baksidan av omkastarn. I länken ser du rsk nr på reservdelarna, tala om för Gustavsberg vad du har för blandare och uppge rsk nummer så vet dem om det fungerar. Säger dem att det gör det kan du gå till ett byggvaruhus och beställa, vet att k-Rauta kan fixa fram, samma där, uppge rsk nummer. Hoppas det löser sig!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.