Jag ska byta ut en innerdörr mellan ett vidbyggt förråd och ett rum med innetemperatur. Förrådet är ett fd pannrum som visserligen är uppvärmt men håller ca 4 - 6 grader kallare temperatur nu på vintern än vad rummet inne har. Jag undrar om det behövs isolering i denna innerdörr eller om det räcker med den enklaste varianten av innerdörrar?
Finns det förresten isolerade innerdörrar eller ska jag, om det behövs, skaffa en lite kraftigare innerdörr än en av de enklare slaget?

Ytterligare en fråga är om jag kan utgå från att den nya dörren passar i befintlig karm och på de snap in gångjärn som finns. Dörren är från 1976 och borde väl vara en sådan standarddörr som fortfarande säljs. Dörrbladet mäter 193,25 x 82 cm med en tjocklek av 4 cm.

Tacksam för alla slags synpunkter. :D
 
Behövs och behövs. Är dörren isolerad blir det lite kallare i förrådet än om den inte är det. Med medföljande energibesparing. Jag tror inte att det är en viktig fråga. Jag tror inte att man kan räkna med att en ny dörr passar i en gammal karm. Du får mäta för att avgöra.
 
Tack för synpunkterna. Om det blir lite kallare i förrådet bekymrar mig inte så mycket utan vad jag är orolig för är att kylan från förrådet gör att det blir kallare inomhus än vad det är med den gamla dörren.
Glömde skriva i frågan att den nuvarande dörren är en brandklassad dörr eftersom det tidigare varit pannrum i förrådet. Men vet inte om denna brandklassade dörr isolerar mer än en ny enkel innerdörr.
 

Bästa svaret

surris
Den brandklassade dörren isolerar bättre än en enkel innerdörr. Har du ingen värme där inne och en otät innerdörr så kan du känna kalldrag där, inte betydelsefullt enligt mig.
Så länge pannrummet är isolerat som resten av huset.
 
Tänker att så länge du inte får varmare än vad du vill i kallförådet spelar det ingen roll om värmen kommer från elementen eller från dåligt isolerad dörr. Svårt och se hur du skulle räkna hem en isolerad dörr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.