Karlia
Sommarställe vid kusten i Småland, växtzon 2. Vi har en slänt mot söder ca 20x10 m. Vik utanför så vinden ligger på.

I dagsläget (och hela mitt liv) växer där slånbär, nypon, björnbär och hallon. Det är ett elände att klippa ner. I sommar ska nytt avloppssystem installeras så slänten ska grävas upp och jag hoppas på nystart för växtligheten.

Vad skulle kunna fungera? Försök har gjorts att sätta in kirskål, den stendog. Jag önskar någonting utan taggar och med minimal skötsel.
 
Redigerat:
Murgröna? Bör räcka att hugga av den med skyffel när den krälar för långt
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Murgröna tycker jag är trevlig, men vill inte den ha lite skuggigt?
 
BirgitS
Ölandstok är en tacksam buske som tål torra och soliga lägen samt finns i lite olika färger och höjder men blir inte så hög att den behöver klippas normalt.

Om hallon och björnbär har trivts så kan nog vinbär trivas också.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Min pappa brukar föreslå Ölandstok, trots att jag är medelålders har jag därför viss aversion mot den:)(hur dumt som helst!)

Men jag ska kolla upp om det finns olika varianter. Att slippa de årliga rivmärken som jag får vid beskärning gör faktiskt att jag kan se Ölandstoken i ett annat ljus!
 
Björnbär finns ju taggfria varianter av. Havtorn funkar kanske. Personligen skulle jag nog siktat på växtlighet som är typisk för motsvarande natur.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Allt som trivs på landet har långa vassa taggar.. Annars håller jag med om att växtligheten ska passa in!

Slänten är mitt emellan husen.
Lantlig scen med en slänt mellan två hus vid vattnet, omgivna av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
En del skulle väl kunna vara en äng med ängsblommor, torrt och hyfsat magert är det väl redan och sen behöver den bara slås en gång på sommaren.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Slänten är brantare än den ser ut, jag går över den någon gång varje sommar, lie använder jag på andra ställen. Marken är mycket riktigt som du säger mager med mycket sten.

Sommaräng är vackert, risken att den ursprungliga växtligheten tar över tror jag tyvärr är stor. Kirskål var från min sida ett desperat försök att bli av med den. Jag tror faktiskt att ditt förslag med någon ölandstok skulle fungera. En låg vit borde se ok ut, utan att se "trädgård" ut.
 
Nä, en äng ska slås årligen. Björnbär, slån och hallon klarar inte den behandlingen. De första åren lär den dyka upp, men den försvinner med tiden.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Karlia Karlia skrev:
Jag tror faktiskt att ditt förslag med någon ölandstok skulle fungera. En låg vit borde se ok ut, utan att se "trädgård" ut.
Jag föreslår blandade sorter för att det ska se ut mindre som trädgård och mer naturligt. Då får man lite variation i höjd och färg.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Vi har äng nere vid stranden, så lite koll på äng har jag. Sly och björnbär slår jag inte, jag klipper, drar och sågar med mycket rivmärken! I slänten som är stenig tror jag inte på äng.

Får fundera på vad token ska blandas upp med, arrangerat vill jag inte att det ska se ut.
 
Jag skulle börja med att så gräs för att minska mängden ogräs som etablerar sig där
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Gräs är svårt i och med att det är stenig och ganska brant.

Någon form av marktäckare har jag funderat på, men svårt för vilken. Vi har en på landet redan men den trivs i skugga. Hemma har jag en annan men den räknas som invasiv. Även om jag kan hindra spridning känns det fel.
 
BirgitS
Vintergröna hade jag en släkting som hade i en skreva på en berghäll och där var det aldrig något problem med att den spred sig för mycket. En nackdel där var att den inte var så tät så frösått ogräs kom upp mitt i.
https://www.odla.nu/inspiration/vintergrona

Flocknäva fungerar på många jordar och att stenig och torr mark inte är helt optimalt för den kanske är bra så att den inte sprider sig allt för mycket.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.