Idag såg jag en hantverkarbil som jag blev intresserad av, firmanamnet stack ut och var lätt att komma ihåg och under stod mobilnumret.
Jag kom inte ihåg numret så jag ville kolla upp det på nätet men jag hittar dem endast på allabolag.se där de har ok ekonomi. Men ingen hemsida, social medier etc.
På eniro kommer endast företagsnamnet upp

Detta har hänt med andra firmor och de har max ett mobilnummersom kontaktinformation, hur fan får de kunder?

Brukar man smsa om jobbet och be att de ringa upp eller ringa tills de svarar?
Har testat båda utan större framgångar
 
Det finns en del Hantverkare som enbart jobbar
På referenser .
Det är så dom får sina jobb som inte lägger pengar på marknadsföring via hemsidor mm

Är orderboken fulltecknad går det inte att ta åt sig mer .
Det är nog den enklaste anledning jag kan tänka mig
mvh
 
  • Gilla
Lassiter och 8 till
  • Laddar…
Hellre bara ett telefonnummer än Facebook, hemsida, mail där ingen svarar vid kontaktförsök. Här stött på flera såna och det är störigt.
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
T
Jobbar enbart på referenser och åt andra byggare. Har inte något trams som hemsidor, Facebook, Instagram osv......

Ibland ringer företag såsom DoRunner m.m....ber dom dra åt helsicke:rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Numera har jag varken firmanamnet eller telefonnummer på bilen utan bara en diskret webbadress som talar om vad jag pysslar med för det är lättare för folk att komma ihåg...och då har jag något iaf...

Dock ska nämnas att trots hemsida och facebooksida så får jag mina jobb till 99% genom mun-mot-mun-metoden och faktiskt är det så man som hantverkare helst vill få jobben för då blir det absolut minst strul...
Jobben på Offerta, DoRunner etc. kan andra få slåss om för det är det enda det handlar om... slåss om vem som är billigast.

Facebooksidan startades i första hand för att kunder ska kunna följa sina projekt t.ex om de reser bort och så.
Sen har det blivit en enkel kanal att visa vad man håller på med då det är myyyycket enklare att uppdatera än hemsidan.

Själv svarar jag sällan på okända nummer om dagarna om jag inte väntar en leverans eller liknande.
Ber folk att skicka ett sms eller mail vad saken gäller så att jag kan återkomma när det passar mig bättre.

DETTA kan ni tacka alla j*vla telefonsäljare för !! :sick::poop:

Jag lägger min tid på mina kunder och vill jag köpa något kör jag och köper det !
 
  • Gilla
Lassiter och 8 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Tror inte det är en endaste av de hantverkare vi anlitade till vårt mångmiljonhus som har firmanamnet på bilen, någon hemsida, visitkort, FBsida eller annat. Alla är små firmor. Alla har fullt med jobb. Alla får muntliga rekommendationer. Alla tar jobb enbart om kunden blivit rekommenderad av någon kollega eller någon de känner.
 
Fairlane
Jag förstår att man inte har hemsida etc om man får alla jobbvia referenser och kontaktet, men varför sätter man då ut telefonnummer på bilen? Antingen har man kontaktinformation eller så har man det inte?
 
Det får man fråga den firman, kanske för att någon givit det rådet men att sedan Inte behovet finns att synas.
 
T
Fairlane Fairlane skrev:
Jag förstår att man inte har hemsida etc om man får alla jobbvia referenser och kontaktet, men varför sätter man då ut telefonnummer på bilen? Antingen har man kontaktinformation eller så har man det inte?
Jag har ingen märkning på min bil, mest på grund av att jag inte ska få inbrott och få alla verktyg snodda vilket händer ofta för dom som har märkning, särskilt snickare.

Sen behöver jag inget firmanamn eller telefonnummer på bilen, har fullt upp ändå, skulle kunna jobba dygnet runt och ändå inte hinna med alla förfrågningar. Har fortfarande inte sett någon nedgång i byggbranschen som det brukar rapporteras om att det ska komma snart:p
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Jag har ingen märkning på min bil, mest på grund av att jag inte ska få inbrott och få alla verktyg snodda vilket händer ofta för dom som har märkning, särskilt snickare.

Sen behöver jag inget firmanamn eller telefonnummer på bilen, har fullt upp ändå, skulle kunna jobba dygnet runt och ändå inte hinna med alla förfrågningar. Har fortfarande inte sett någon nedgång i byggbranschen som det brukar rapporteras om att det ska komma snart:p
Hehe... ja det har man hört i mååånga år nu.
 
Fairlane
T tank77 skrev:
Jag har ingen märkning på min bil, mest på grund av att jag inte ska få inbrott och få alla verktyg snodda vilket händer ofta för dom som har märkning, särskilt snickare.

Sen behöver jag inget firmanamn eller telefonnummer på bilen, har fullt upp ändå, skulle kunna jobba dygnet runt och ändå inte hinna med alla förfrågningar. Har fortfarande inte sett någon nedgång i byggbranschen som det brukar rapporteras om att det ska komma snart:p
Det köper jag helt. Det är lite mer ologiskt att ha firmanamn och telefonnummer (mobil) på bilen men inte ha hemsida, finnas på Eniro/Hitta eller något sådant. Det blir ju som för TS, man sen en firmabil och ett telefonnummer när man är i trafiken. Man kommer ihåg firmanamnet, men sen är det mer eller mindre omöjligt att hitta kontaktuppgifter.
 
Hemmakatten
Linda, om du har firmanambet så borde du kunna hitta firman via Eniro, hitta, Allabolag. Tror det är väl värt att hitta dessa mindre/små företag. Min uppfattning är att både kvaliteten, utförandet och priset blir bättre.

Utav de säkert 25 olika firmor vi anlitade så var två inte bra, en fönsterfirma (fick avdrag med 100kkr) och en plattläggare (han åkte ut, stämde oss men hade inget för det). Alla andra var underbara. Har aldrig någonsin haft minsta lilla klagomål på utförande eller fakturor.

Vi kanske haft tur. Men det tror jag inte. Finns massor med skickliga snickare (viktigaste personen), plåtslagare, rörmokare, elektriker, grundläggare, betongare, målare, takläggare, ventilationskille för ovk, grundarbetare, markarbetare för infartsväg och rörgrav för el, tele, fiber, markarbetare för p-platser och vändplan, sprängare som gjorde ett superbt jobb precis som vi ville ha, målare som målade precis som ville ha, våtrumsfärg där det behövdes . Entreprenörér som fixade fantastiska markarbeten som 225 m infart och väg ner till sjön , och P plats och vändplats . Murare som uppförde två eldsstader i bostadshuset och i gäststugan med kamin och vedeldad bastuugn .

Har förmodligen glömt några hantverkare men om ni känner er glömďa så gör inte det. Framfrömallt ska Aje såg ha en stor eloge för det utmäŕkta virket!

Om jag nu glömt någon så får ni ursäkta. Det var nåģra år sedan.

Men vi har aldrig byggt ett så fint hus utan er. En rejäl taklaglagsfest blev det också.

Slutklämmen är att dessa små firmor levererar högre kvalitet och håller tidsramar MYCKET bättre än stora firmor

Detaljarbetet är suveränt, noggrannhet i detaljerna likaså .

Tagit allt arbete på löpande räkning, inte en nedslagning på besiktning . Aldrig anmäŕkt på någon faktura från hantverkarna.

Vet inte om vi haft tur. Men det tror jag inte. Vill gärna tro och det finns många, många hantverkare som arbetar efter dessa principer
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.