Vi har fått beskedet från våran kommun att det kommer att ta 3 månader att få ett förhandsbesked på vårat bygge. :surprised: Är detta rimligt??? DÅ vågar jag inte ens tänka på hur lång tid bygglovet kommer att ta... Vi ska bygga i Ale kommun, är det någon som har någon uppfattning om detta? Hur lång tid är rimligt att få ett förhandsbesked?
 
Jag vet kommuner som klarar av hela bygglovsärendet på 3 veckor!


Antingen så har er kommun problem med sjukskrivningar och vakanta tjänster eller så har de fel rutiner.
 
Det är nog helt normalt. Förhandsbesked tar som regel mycket längre tid än bygglov. Anledningen till att man söker förhandsbesked är ju att det inte är självklart att bygglov kommer att beviljas. Är området detaljplanerat finns ingen anledning att söka förhandsbesked och det går fort att behandla bygglovsansökan. Söker man bygglov utanför detaljplanerat område har man som regel fått förhandsbesked och då går bygglovsprocessen också fort. Jag har sökt förhandsbesked i vår kommun och det tog 3-4 månader. Bygglovet tog 3 veckor.
 
Du vill få lite fart på beslutet? Här har du några enkla knep -

1. Håll reda på byggnadsnämndes sammanträdesdagar! I de flesta kommuner sammanträder nämnden en gång per månad. Då gäller det att "passa tåget", så att handläggande tjänsteman hinner bereda ärendet och få in det på dagordningen.

2. Fixa grannmedgivanden på egen hand! Om kommunens tjänstemän ska skicka runt förfrågan till berörda grannar tar det garanterat längre tid än om du gör det själv.

3. Kontakta dessutom själv på tidigt stadium hälsovårdsinspektionen angående VA-lösning (ifall det är aktuellt). Då kan du på egen hand reda ut frågetecken och lösa problem tekniskt, så att bygglovsfolket bara behöver hämta hem ett i praktiken redan klart hälsovårdsärende.

4. Se till att ritningar och alla bygghandlingar kommer byggnadsnämnden tillhanda i korrekt skick på en gång! Minsta oklarhet medför en massa telefonsamtal och postdagar till ingen nytta.
 
arny skrev:
...Är området detaljplanerat finns ingen anledning att söka förhandsbesked ...

Jo, om detaljplanen är gammal!

Lycka till! :) :) :)
 
Tackar för många råd och tips. Ska nog försöka ligga på kommunen lite mer så att det inte draggar ytterligare. :)
Tacksam för fler erfarenheter och råd om så finnes.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.