Jag tror att köksträdgård blir en mycket bra signal om att det är privat och att det finns en annan stig.
En häck i det läget blir lite konstigt och känns inte rätt i kulturmiljön. Häckar var inte så vanligt i torpmiljö. En hallonodling kan ju vara en idé, som ett traditionellt hallonland.

Tycker att dina idéer om vad du vill göra känns fina. Fundera på hur det blåser för att välja växtslag.
 
Anna_H Anna_H skrev:
En låg häck, eller kanske hallonhäck längs med infarten, så att stigen "bryts" kanske kan vara något?
Tror inte det passar med häck, men tänkte beställa en skylt med ”privat väg”. Sen hoppas jag att de, när de möts av blommor och planteringslådor, inser att det är en privat tomt.. den nya stigen går i en båge ovanför gästhuset och ansluter sedan till den gamla stigen i skogen
 
Jiji Jiji skrev:
Jag tror att köksträdgård blir en mycket bra signal om att det är privat och att det finns en annan stig.
En häck i det läget blir lite konstigt och känns inte rätt i kulturmiljön. Häckar var inte så vanligt i torpmiljö. En hallonodling kan ju vara en idé, som ett traditionellt hallonland.

Tycker att dina idéer om vad du vill göra känns fina. Fundera på hur det blåser för att välja växtslag.
Tack! I mitten tänkte ja ha något högre, som blommar, men man måste kunna passera för att ta sig till och från gästhuset. Ska försöka ”känna in” och måtta upp i påsk..
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
På en bygdegårdssida hittade jag bilder på torpet från 30-40/50-talet
 
  • Svartvit bild på torpet från 30-talet med tre personer poserande framför en trädörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartvit bild på en man som sitter på trappan till ett 30-talstorp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Hej!
Har förhoppningsvis (inte skrivit kontrakt än) precis köpt ett torp och vill precis som du bygga ut med en punschveranda-liknande altan på kortsidan, liknande den du var inne på. Hur har det gått? Har du kommit längre i planerna och kanske börjat bygga?

Är lite osäker på vilken grund man skall välja. Det hade ju varit bra om det går i samma stil som huset, nämligen torpargrund. Men det verkar ha sina nackdelar.. hur har ni tänkt?
 
K KarinNilson skrev:
Hej!
Har förhoppningsvis (inte skrivit kontrakt än) precis köpt ett torp och vill precis som du bygga ut med en punschveranda-liknande altan på kortsidan, liknande den du var inne på. Hur har det gått? Har du kommit längre i planerna och kanske börjat bygga?

Är lite osäker på vilken grund man skall välja. Det hade ju varit bra om det går i samma stil som huset, nämligen torpargrund. Men det verkar ha sina nackdelar.. hur har ni tänkt?
Vi har tänkt torpargrund, men inte börjat än. Vårt hus saknar indraget vatten, avlopp och el så det blir årets projekt. Men för att allt ska hamna rätt behöver vi ha målbilden hyfsat klar och därför behöver vi skissa upp uterummet redan i sommar
 
När jag ändå är inne i tråden kan jag uppdatera trädgårdssituationen. Rabatter på framsidan av torpet är framgrävda och jord utblandat. När vi va där sist (i påsk) hade ännu inte de flesta uteväxter kommit till trädgårdsbutikerna så det enda som hunnit planteras är liljor, riddarsporre, solhatt och akleja. Smultron och karpaterklocka som kantväxt. Två rosor är beställda på nätet: penny lane, men de har inte kommit ännu. Pink grootendorst hade jag tydligen en på tomten (oj vad med taggar!) och en schersmin. Två andra rosor står på framsidan av gästhuset, får se i sommar vad det är. Vill så gärna ha löjtnantshjärta men de verkar vilja ha skugga? Funderar på muskmalva som jag hoppas tål zon 4. Till den långsmala planteringen längs husväggen flyttade jag plantor jag hittade runt entrén i olika krukor. Främst olika sorters mynta och lavendel. Håller tummarna att de tar sig på sin nya plats. Jag har planterat två klematis att klättra på trädstammar vid bäcken också.
 
  • Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
Jag ska upp nästa helg så då kan jag fota hur det ser ut för tillfället
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Hur har det gått?
 
Åh, just nu ute på vift, men ska komma ihåg att lägga in kort på rabatterna senare. Lite har kommit igång nu. Ängsblommor hade vi i alla fall insåg vi
 
  • Blommande ängsblommor i trädgårdsrabatter med björkar i bakgrunden och solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blomstrande rabatt med lila ängsblommor framför en röd stuga och havsutsikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Torpkarin Torpkarin skrev:
Åh, just nu ute på vift, men ska komma ihåg att lägga in kort på rabatterna senare. Lite har kommit igång nu. Ängsblommor hade vi i alla fall insåg vi
Väldigt fint!
Så mysigt med en bäck genom tomten. :love:
 
  • Gilla
Torpkarin
  • Laddar…
Här är rabatterna. Har sått sommarblommor mellan perennerna, men har inte riktig koll på hur de ser ut som skott så jag kan vårda ogräs ;)
 
  • Blomsterrabatt med perenner och nysådda sommarblommor vid rött trähus och stenkanter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rabatter med blandning av sommarblommor och perenner nära röd stuga och stenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rabatter med perenner och nyutspruckna sommarblommor framför ett rött hus med vita fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgårdsrabatter med sommarblommor, perenner och omgivande stenar, med gräs och ogräs runt om.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
När jag tittar på rabatterna ser det ut som att höjderna på plantorna är helt tokig, dvs låga bakom höga. Har tyvärr glömt exakt vad jag har planterat, men jag hade en skiss att gå efter där varje plantas slutliga höjd stod, så det ska bli rätt när allt vuxit upp. Däremot verkar vissa plantor växa snabbare vilket gör att de nu är högre än de andra. I rabatten finns bl a riddarsporre, daglilja, akleja, rosor, solhatt, rosenkrans, malva och smultron vet jag i alla fall. Sen får vi se. Det var rea på odla.se när jag skulle handla så då fick en del impulsköp komma med...
 
Härligt, lite spontanitet måste finnas. Annars blir trädgårdering inte roligt. Och roligt ska det vara. :D

Du kommer att lära dig känna igen ogräsen och sommarblommorna. Det kommer med tiden.

Det ser väldigt fint ut och somrigt ut!
 
Ja det är klassisk ”sommar på landet” som jag minns det från min barndom. Men helt andra ogräs här än vad jag har hemma i min villaträdgård. Samtidigt som jag inte vet vad tidigare ägare planterat så jag springer runt med en app som identifierar växterna åt mig. Svinmålla har jag mängder av, och våtarv, samt revsmörblomma
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.