Hej,

Ska koppla in en tvåpolig brytare till uttag.
De brutna ledarna kommer att gå i samma rör som obruten fas och nolla. Brutna fasen kommer ha sedvanlig färg för tändtråd. Men vill även ha en annan färg på den brutna nollan för att inte förväxla den med obruten nolla.
Vilken färg bör den brutna nollan ha?
Har av en händelse både röd och lila fk till hands. Olämpligt att använda någon av dessa?

Tacksam för svar :)

// Daniel
 
Varför vill du bryta nollan?
 
Och även en bruten nolla är ju en nolla och bör därför vara blå.
Ps
Man kan ju göra en tilläggsmärkning så att man i framtiden ser att det är nått konstigt.
 
@useless
Utifrån vad jag har förstått (men upplys mig gärna om jag har fel?) så bör man vid brytning av ett uttag bryta både fas och nolla.

@elmont
Att bruten nolla också är nolla är jag med på. Då den eventuellt brutna nollan kommer gå i samma rör som obruten nollan var dock min tanke att ha olika färger på bruten och orbruten.
Jord SKA alltid vara gulgröna, men hur är det med nolla? SKA den alltid vara blå, eller får den ha en annan färg utifrån praxis / standard?
 

Bästa svaret

Det finns inget som säger att man ska bryta nollan när man har brytare för uttag, det räcker med att bryta fasen. Vill du i alla fall bryta nollan så använd blå även för den brutna nollan, det innebär inga problem i framtiden och den som senare ska pilla med trådarna utsätts inte för någon fara.
Har du däremot någon annan färg på nollan är det lättare att man tror att det är något annat än en nolla.
Att hitta på egna lösningar blir nästan alltid lite sämre än om man gör "som vanligt" för hur genialiskt det än må vara så är det inga andra som förstår vad som blivit gjort.
 
E elmont skrev:
Det finns inget som säger att man ska bryta nollan när man har brytare för uttag, det räcker med att bryta fasen. Vill du i alla fall bryta nollan så använd blå även för den brutna nollan, det innebär inga problem i framtiden och den som senare ska pilla med trådarna utsätts inte för någon fara.
Har du däremot någon annan färg på nollan är det lättare att man tror att det är något annat än en nolla.
Att hitta på egna lösningar blir nästan alltid lite sämre än om man gör "som vanligt" för hur genialiskt det än må vara så är det inga andra som förstår vad som blivit gjort.
Tanken var inte hitta på något eget "genialiskt" för sakens skull, utan mer en fråga om vad som är praxis för bruten nolla. Och då är svaret tydligen att även bruten nolla ska vara blå. Samt att jag inte äns behöver bryta nolla.

Då har jag fått svar på min fråga :)
 
tommib
Nollan ska vara blå i hela sin längd men blå får vara annat än nolla i vissa fall.

Ref: HB444 514.3 (som hänvisar till SS-EN 60445).
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nollan ska vara blå i hela sin längd men blå får vara annat än nolla i vissa fall.

Ref: HB444 514.3 (som hänvisar till SS-EN 60445).
Tack!
Om du sitter med skriften framför näsan får du gärna saxa in vad som står, mer än ang blå nolla :)
(Vad får blå användas till annars i dessa "vissa fall"?)
 
Tex tändtråd OM risk för förväxling ej finns. Tex från en brytare till en kopplingsdosa mitt över brytaren och en utanpåliggande installation.
 
  • Gilla
Daaaaaniel och 1 till
  • Laddar…
tommib
What he said. Orkar inte ta fram den igen, stängde redan ner. Det stod inte så mycket alls där faktiskt men praxis är det som elmont säger.
 
  • Gilla
Daaaaaniel
  • Laddar…
Det finns en poäng med att bryta tvåpoligt om det handlar om fast ansluten utebelysning eller dylikt. Då kan man med strömbrytaren bryta bort jordfel som får JFBn att lösa. Men för ett uttag så kan man dra ur stickproppen så det finns inte så stor mening med att bryta tvåpoligt där. Det blir bara onödigt krångligt.
 
  • Gilla
Daaaaaniel och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det finns en poäng med att bryta tvåpoligt om det handlar om fast ansluten utebelysning eller dylikt. Då kan man med strömbrytaren bryta bort jordfel som får JFBn att lösa. Men för ett uttag så kan man dra ur stickproppen så det finns inte så stor mening med att bryta tvåpoligt där. Det blir bara onödigt krångligt.
Tja, om man ansluter julgransbelysningen på utsidan väggen och har brytaren inne så är det rätt bra att slippa att jordfel aktiverer JFB när granen inte ens är tänd. Det blir också uppenbart var man skall söka felet om det kommer samtidigt som brytaren slås till.

Sätt en bit eltejp som markering på den brutna nollan i vardera änden. Den blå färgen skall vara dominerande, men ett varv svart eller vit eller röd eller ... som markering gör susen.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Jag bryter poolpumpen samt luftblåsaren till bubblorna med 2-porigt vridbrytare.
Det är väl vanligt att värmepumpar har en arbetsbrytare vid fast installation och den bryter 2-porigt.
 
Blå tråd från olika tillverkare?
 
tommib
Spelar det någon roll egentligen? Vid arbete i uttaget kvittar det och vid arbete i själva brytaren är det uppenbart. Det skulle väl vara om man börjar mäta mot den frånkopplade nollan.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.