Hej!
Den ena av dimrarna gått sönder, byter båda. Schneider CCTSE12011.
De är kopplade till två taklampor, längst ned sitter vägguttag.
Jag har kopplat dimrarna, som, de var kopplade av tidigare hyresgäst. Den övre fungerar men in den undre dimmern.

Tacksam på förslag vad göra?

PS
Dimrarna sitter upp och ned
DS

MVH Anders
 
  • Två öppna ljusdimmerbrytare monterade upp och ned ovanför ett vägguttag i ett eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En öppen installationsdosa i vägg med ett monterat och ett löst dimmerreglage, kopplat till kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två öppna eluttag i vägg där dimmers ska installeras, med synliga kablar och anslutningspunkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett eluttag ur Schneider CCTSE12011-serien för taklampor, öppet med synliga kopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är den trappkopplad? (belysning kan tändas/släckas från två platser).
En fördel är att ta några bilder på ursprungsgrejorna innan man går loss och river i kopplingarna.
 
Hej!
Den övre dimmern och tillhörande lampa går att släcka och tända med dels den övre dimmern och dels med en vanlig strömbrytare på väggen mitt emot.

Bifogade bilder visar hur det var kopplat innan jag rev ned, enligt mina noteringar, bild 2 och 4.

//Anders
 
Varför sitter den bruna på X-plint där gör den ingen nytta.
 
  • Eluttag under installation med en felplacerad brun kabel på X-plinten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Härryda2015! Var ska den andra bruna som sitter på X plint sitta?

Bild 2 och 4 visar ju hur det var kopplat innan jag bytte dimmer, enligt mina noteringar, på övre resp undre dimrarna. Sedan är det jordat uttag längst ned.

Om man tänker sig att börja om från början, då dimrarna förefaller vara monterade av någon glad amatör.

Bifogar skiss med vad det finns att jobba med.

Någon som vet?

Handritad skiss som illustrerar kopplingsschema för två dimmers med färgkodade ledningar och anslutningspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du spänning till den undre dimmern eller uttaget?
Bruna ser ut att vara fas då den går vidare till uttaget under (?) och borde byta plats med orange.
 
Hej Elmontören.
Jo, kollade med en spänningsdetektor och det är spänning i den undre dimmern
 
Har du mätt med multimeter mot jord i uttaget under så du vet vilken färg som är fas?
 
En kabel på x-plint är inte ansluten till något alls. Den är ”parkerad” på x-plinten.
Om du haft en brun kabel inkopplad på en x-plint tidigare, då undrar jag om du kan ha blandat ihop dom två bruna och satt dom tvärtom?
 
Med största sannolikhet ska båda bruna ligga ihop på ett av L, gäller båda dimrarna
 
elmontören elmontören skrev:
Har du mätt med multimeter mot jord i uttaget under så du vet vilken färg som är fas?
Hej! Ursäkta en okunnig fråga men hur gör jag då?
 
alm82 Andreas La Motte skrev:
Med största sannolikhet ska båda bruna ligga ihop på ett av L, gäller båda dimrarna
Japp, tack!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.