Finns det några runda gardinstänger som passar på ett väggbeslag av denna typ? Vi har köpt nya gardiner med stora runda öljetter men tycker inte att det passar bra på denna gardinstång. Det skulle ha varit bra om man kunde byta stång utan att behöva skruva upp nya beslag på väggen.

20130407312.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Passa på o byt till moderna stänger med moderna infästningar.
 
De beslag man får med då man köper gardinstångsset brukar passa i de lodräta/ovala hålen som du ser i varje ände på befintliga beslag. Annars är det bara att skruva ned och återanvända ett hål till den nya infästningen, eller göra nya, det brukar bli bäst då man får stången där man vill ha den och inte hur en c-skena en gång satt.
 
Jag har inte ens reflekterat över tanken på att denna typ av gardinstång skulle vara omodern, så vi satte upp väggbeslagen för bara några månader sedan så de sitter rätt :).

Vad är då state-of-the-art i gardinstänger?
 
Det finns ju en uppsjö av hållare till detta Kirch system och jag måste säga att jag satt samma i hela huset då jag tycker att dom är diskreta och det mesta passar som rullgardiner och olika typer av beslag.

Du kan ju hitta sådana här och vilken rund stång som helst, glider ned i skårorna du har två av på vart beslag. Borde finnas på dina närmsta byggmarknad, tygbutik, biltema och till och med clas ohlson.

Typ denna;

8872423555102.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tackar slacker. Det var precis sån info jag var ute efter - jag hade inte ens tänkt tanken att vanliga väggfästen passade i dessa väggbeslag. Jag hade ett par IKEA Beskåda beslag som låg och skräpade och de passade utmärkt.

Vad finns det för rullgardiner som passar på dem? IKEA Tupplur passar inte tror jag.
 
Du har nog helt rätt i att IKEA's rullgardiner inte passar i dessa, dom brukar ju köra en typ av plastfästen som enligt mig är helt värdelösa.
Tyvärr minns jag inte vilket märke det var på rullgardinerna jag hade i förra lägenheten förutom att dom passade i just kirch hållarna.
Letade runt lite på nätet och det ser verkligen likt ut som dessa fästen från Habo, som dessutom borde kunna användas till andra rullgardiner på marknaden som har lösa ändfästen. Tror till och med att IKEA's kanske har lösa sidostycken och undra om inte det kan funka. Kan inte lova något där.
Man skjuter in dem från sidan och drar en skruv i mittenhållet för att låsa dem på plats. Ganska säker på att det var en sådan lösning jag hade...

MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_VersionID=ed1ed7be-9533-469c-a461-80996149318c&FileName=3219.Jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://se.habo.com/hem/inredning/fonster/gardinbeslag/rullgardinsbeslag
 
pelpet pelpet skrev:
Finns det några runda gardinstänger som passar på ett väggbeslag av denna typ? Vi har köpt nya gardiner med stora runda öljetter men tycker inte att det passar bra på denna gardinstång. Det skulle ha varit bra om man kunde byta stång utan att behöva skruva upp nya beslag på väggen.

[bild]
Här skickar jag en link hur du kan ändra gardinstång med den där väggbeslag
Med vänlig hälsning

Josefina
 
Grymt trådlyft från April 2013 - Jag hoppas @pelpet löst sina gardin problem!? :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.